Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsmiljøet i hjemkundskab er traditionelt kvindeligt. Pigerne tager ansvar og holder orden, mens drengene er på usikker grund - de skal passe på ikke at være for dygtige, fordi det er umandigt. Forvandler man undervisningskonteksten til en kokkekonkurrence, er det pludselig helt i orden for drengene at prøve at være så dygtige i skolekøkkenet som muligt. Kontekstens »kønskodning« er afgørende, konkluderer Monica Petersson i sin ph.d.-afhandling på Institutionen för mat, hälsa och miljö på Göteborgs Universitet.
Hendes undersøgelse viser også, at mange situationer, som udadtil virker ligestillede, hvor drenge og piger arbejder sammen om fælles opgaver, alligevel følger et traditionelt kønsrollemønster, når man gransker dem nærmere.
Afhandlingen »Att genuszappa på säker eller minerad mark. Hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv« er omtalt på www.ufn.gu.se