Ny minister: Mere danskundervisning på sosu-skolerne
Flere dansktimer skal være med til at reducere frafaldet, mener Mattias Tesfaye
Frafaldet på landets sosu-uddannelser er alt for højt, siger børne og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der vil mindske frafaldet ved at styrke elevernes danskkundskaber.
- Der er mange kvinder med indvandrerbaggrund på social- og sundhedsuddannelserne. De er fagligt rigtigt dygtige, og de har lyst til at arbejde med ældre mennesker, men de er for svage sprogligt.
Læs også
-
DLF: Skolemad er en ”dybt beklagelig” prioritering af penge til folkeskolen
-
Forsker: Skolemadsforsøg giver kun mening, hvis man inddrager lærerne og eleverne
-
Lærer på madskole: Jeg ville savne ordningen, hvis vi ikke havde den
-
Tesfaye: "Jeg er kæmpestor tilhænger af skolemad"
-
Hver anden lærer overvejer at forlade faget
- Sprogundervisning i tilknytning til eller som en del af arbejdstiden kan være med til at fastholde dem på uddannelsen, siger Mattias Tesfaye.
Af de elever, der startede i 2019, er 24 procent af assistenteleverne og 21 procent af hjælpereleverne ifølge Kommunernes Landsforening (KL) faldet fra efter to år.
- Hvis vi bare kan reducere det lidt, så vil det virkelig betyde, at der kommer flere uddannede personer i hjemmeplejen og på ældrecentrene, siger Mattias Tesfaye.
Og det er der alvorligt brug for, tilføjer han.
I en analyse fra 2022 anslår KL, at der i 2030 vil mangle 16.000 sosu'ere, hvis ikke det lykkes at uddanne flere, end vi gør i dag.
Idéen om at give sosu-eleverne ekstra danskundervisning er ikke opstået i ministerens eget hoved.
- Der er allerede flere steder i landet, hvor man laver forsøg med at fastholde folk på sosu-uddannelserne ved at have voksenundervisning i dansk, siger han.
- Når nogen gennemfører noget, og det faktisk virker, så synes jeg, at vi andre skal lære af det.
Hvordan tilbuddet konkret skal skrues sammen, er ikke på plads endnu, men Mattias Tesfaye har påbegyndt drøftelser med de relevante parter, siger han.
I skoleåret 2021/2022 begyndte 5703 elever på uddannelsen til social- og sundhedsassistent. 3906 begyndte på hjælperuddannelsen.
Det fremgår af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.
På assistentuddannelsen var 26 procent af de optagne indvandrere, mens det på hjælperuddannelsen var 44 procent.