Skolen er for dårlig til at løse konflikter

Skoleledelsen, lærere og elever er ikke klædt godt nok på, når hverdagens konflikter skal løses i skolen. Til gengæld er mobning på sms ikke så udbredt, som mange tror, viser en ny undersøgelse om konflikter og mobning blandt elever i 9. klasse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Konflikter fylder skolens hverdag. 80 procent af eleverne er involverede i konflikter, som i høj grad påvirker dagligdagen, og det gælder både for dem, som er involverede i konflikterne, og dem som ikke er. Alligevel oplever næsten tre ud af fire elever, at lærerne ikke tager specielt godt hånd om konflikterne. De fleste elever er ellers parate til at tale om dem. 80 procent mener, den bedste måde at løse konflikter på, er gennem dialog, mens 15 procent foretrækker at gribe til vold.

"Det er næppe muligt helt at undgå mobning og konflikter i skolen, men undersøgelsen peger på, at det er vigtigt, at der kommer større fokus på, hvordan vi håndterer disse problemer i skolen", lyder det i rapportens konklusion.

Undersøgelsen fra Børnerådet og Dansk Center for Undervisningsmiljø viser også, at den digitale mobning via blandt andet sms, chat, e-mail og fotografering med mobiltelefon er til stede, men slet ikke i et omfang, som man kan få indtryk af gennem medierne. I den gruppe elever, som er blevet mobbet inden for de seneste to måneder, har kun 12,5 procent været udsat for chikaner på sms.

Omfanget af mobning har ikke ændret sig, siden eleverne blev spurgt for to år siden. Det store flertal oplever et miljø med en rar omgangstone, og hvor man respekterer hinandens forskelligheder.

Undersøgelsen viser blandt andet, at:

· 8,3 procent af eleverne i 9. klasse bliver mobbet mindst et par gange om måneden

· 44,3 procent har været med til at mobbe andre

· 20 procent af eleverne mener, at nogen former for mobning kan accepteres

· Problemerne omkring mobning er et spørgsmål om en kultur i klasserne, der kan være med til at legitimere mobning