Penge til forskning i støttemuligheder for nye lærere

LB-Fonden har i dag uddelt midler til projekter med pædagogisk forskning. Fonden giver blandt andet penge til en film, der formidler relationskompentecer i klasseværelset og til en kortlægning af danske erfaringer med støtte til nye lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var i dag 11. gang LB-Fonden til Almenvelgørende Formål uddelte fondsmidler til projekter, der sigter mod at skabe pædagogisk udvikling med et fremtidsorienteret perspektiv og som desuen kan blive af betydning for mere end den enkelte institution.

Det største beløb på 100.000 kroner gik til projektet 'De frie kostskoler som lærested og værested', hvor 13 efterskoler sætter fokus på undervisningsbegrebet for sikre kvaliteten af det produkt, som tilbydes de unge med særlige behov.

Fire projektet støttes med hver 75.000 kroner.

Lektor Egon Hedegaard fra KDAS har fået penge til et projekt, der skal skabe bedre betingelser for nye lærere

ved at kortlægge og formidle praksis i kommunernes arbejde med at støtte nye lærere i de første år.

Projektet 'Relationskompetence i Klasseværelset' er en film der formidler god praksis.

'Er skolen for de lærde blot?' er et filmisk portræt af Støvring skoles erhvervsklasse.

Og så har Center for bevidst bevægelse har fået penge til et projekt, der skal undersøge, om rehabilitering, optræning og

erhvervsafklaring med udgangspunkt i et havemiljø efter

svensk inspiration kan medvirke til hurtigere tilbagevenden

til beskæftigelse og uddannelse.

 

Endelig er der givet 50.000 kroner til projektet 'Vidensdeling i gymnasiepædagogik for unge med Aspergers Syndrom. Og yderligere 50.000 kroner til et projekt på Roskilde Handelsskole der handler om motivation gennem brug af læringsstile for hhx-elever.