Firmaer må ikke få børn til at stå for et kommercielt salg af julekort, mener Forbrugerrådet. Når salget støtter en humanitær organisation, er det noget andet

Firmaer bruger elever til ulovligt salg

Mange skoleelever knokler i disse dage med at sælge julekort. Men humanitære organisationer får ikke altid noget ud af det, som mange tror. For smarte forretningsfolk udfordrer loven. Det er ulovligt, siger Forbrugerrådet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Valby-firmaet Pingvino bruger på tredje sæson skoleelever over hele landet til at sælge tusindvis af julekort. Hver gang ryger overskuddet uden om velgørende organisationer. Eleverne hyres helt uantastet via elevrådene.

Dette kommercielle salg er ulovligt, mener man i Forbrugerrådet.

"Det her er klart i strid med markedføringsloven. Rene kommercielle virksomheder må ikke benytte børn som salgsagenter på den måde. Når det drejer sig om de humanitære foreninger, er det derimod anderledes. Her er det op til skolebestyrelserne at lægge nogle retningslinjer for elevernes salg af julekort", siger Forbrugerrådets jurist Anette Højrup til folkeskolen.dk.

Skoleleder har ikke forhørt sig

På Assentoftskolen i Randers er leder Henrik Carlsen ikke stolt over at høre, at han på det seneste skolebetyrelsesmøde har godkendt, at eleverne kunne kaste sig ud i et samarbejde med Pingvino.

"Jeg må indrømme, at jeg bare nikkede ja, men det var en fejl. Jeg troede, at der var en mellemfolkelig organisation inde over. Det er dumt, at vi ikke har forhørt os", siger skolelederen.

I foreningen Skole og Samfund bryder sekretariatschef Niels Christian Andersen sig ikke om, at skolebestyrelser accepterer, at 100 procent kommercielle virksomheder kan afsætte deres produkter via elevrådene.

"Det er forkert, hvis der slet ikke går noget til et humanitært formål. Man bør tage problemstillingen op i skolebestyrelserne og lave nogle retningslinjer", siger han. Hos Skolelederne har konsulent Søren Thomsen samme holdning.

"Eleverne bør kunne tjene en lille skilling til klassekassen og samtidig give noget til et godt formål. Det andet går ikke. Vi støtter ikke en kommerciel udvikling på det her område", siger han.

Vi vil tjene penge

Pingvinos indehaver, Henrik Wagner Holm, forstår ikke forargelsen.

"Vi lægger ikke skjul på, at vi vil tjene på det. I modsætning til mange af de andre, så har vi ikke et humanitært formål. Til gengæld kan eleverne tjene meget mere ved at sælge vores julekort, og det er fuldstændig op til dem selv, hvad de vil bruge pengene til", lyder det fra indehaveren.

Pingvino er ikke den eneste kommercielle aktør, der gerne vil lave forretninger med skoleelever. Også virksomheden Trianglen i Vallensbæk er klar til at sælge julekort med skolelever som sælgere, fremgår det af firmaets hjemmeside trianglens.dk.

"Indtil nu har jeg mest fokuseret på sportsforeninger, men jeg vil meget gerne ind på skoleområdet. Jeg skal bare lige have fundet ud af, hvordan jeg kan skaffe kontakt til interesserede klasser", siger indehaver Jette Sørensen til folkeskolen.dk.