Stress er et samfundsproblem, der rammer omsorgsfagene hårdt. Ny bog kortlægger hvorfor, kommer med bud på indsatser og slår fast at stress aldrig er et individuelt ansvar.
Stress i professionsfagene - Hvorfor bliver så mange ramt så hårdt, og hvad kan vi gøre ved det?
Forfattere: Bo Netterstrøm og Thomas Milsted
250 kroner
256 sider:
Forlag: Pressto
Ifølge det Nationale Forskningscenter oplever skolelærere
en større grad af stress end gennemsnitligt for andre jobgrupper, og de ligger
således blandt de mest stressede. Har man sin gang på skolerne i Danmark,
er det et genkendeligt billede. Der løbes stærkt, og der arbejdes hårdt for at
få skoledagen til at hænge sammen og for at holde og lave en god skole. Så sent
som i går var jeg på besøg i et team, hvor den første kommentar fra en af
lærerne var. ” Det er første gang, jeg sidder ned i dag – jeg har lige brug
for fem minutter”.
Bo Netterstrøm og Thomas Milsted, der er to af Danmarks
største kapaciteter på området, har skrevet en vigtig og relevant bog om stress
i professionsfagene. Det er en velkommen bog i en tid præget af et stigende
pres på arbejdsmiljøet inden for professionsfagene. Bogen tager udgangspunkt i
lærere, pædagoger, socialrådgivere, sygeplejersker og sosu-assistenters hverdag
og arbejdsmiljø. Alle faggrupper, hvor der arbejdes med mennesker, og hvor der
ofte kan opleves følelsesmæssige belastninger i arbejdet. Det er netop også
denne form for belastning, der adskiller faggrupperne fra det øvrige arbejdsmarked.
Bogen er den første af slagsen, der zoomer ind på netop disse særlige
udfordringer. Selvom det ikke kun er lærerjobbet, der er i fokus i bogen,
er det yderst relevant læsning.
I bogen beskrives en
række cases fra hvert af de nævnte fagområder. Det er genkendelige problematikker, og det
bliver gennem de forskellige fortællinger tydeligt, at mange af de
udfordringer, man står med i arbejdet som lærer, er de samme, som udspiller sig
indenfor de andre fagområder.
Bogens første del består af en grundig gennemgang af stress,
og hvordan det kan blive en alvorlig trussel mod vores helbred. Herefter
beskrives cases fra blandt andet både lærer- og pædagogfaget. Der bliver på
baggrund heraf gennemgået et typisk stressforløb. Den sidste del af bogen
handler om, hvordan man som arbejdsplads kan arbejde forbyggende for at mindske
stressbelastning, hvordan man som kollegaer kan hjælpe hinanden og ikke mindst,
hvad man selv kan gøre.
Annonce:
Bogen introducerer læseren til en grundlæggende fysiologisk
forståelse af stress, og giver indblik i, hvordan både fysiske og psykiske
symptomer viser sig. Vores evne til at håndtere en fysisk eller psykisk
belastning og dermed stress afhænger af både genetiske, tillærte og
fysiologiske forhold. Samtidig er
vi som mennesker skabt forskelligt, og det vil derfor være forskelligt, hvad vi
oplever som stressende, og hvor meget det påvirker os.
Både kort– og længerevarende stress øger risikoen for at
udvikle psykisk belastningstilstand åreforkalkningssygdomme og formentlig
diabetes og demens. Der er desuden
en lang række af sygdomme, der påvirkes og forværres af en stresstilstand.
Det kan næppe siges mere tydeligt, hvor alvorligt et
samfundsproblem, det er, at vi har et markant stigende antal sygemeldinger
forbundet med stress i netop velfærdsfagene. Heldigvis kommer de to forfattere med rigtig gode og
brugbare bud på, hvordan man kan arbejde forbyggende med arbejdsmiljøet, så det
bliver muligt at styrke og forbedre de vilkår, der er for vores arbejde.
Forfatterne kommer med blandt andet seks guldkorn, som er beskyttende og
forbyggende arbejdsmiljøfaktorer, og som derfor er vigtige at implementere som
byggesten for et sundt arbejdsmiljø. Som medarbejder skal man opleve at have
indflydelse og medinddragelse i arbejdet. Opleve en forudsigelighed og en
mening i arbejdet. Opleve at der er social støtte på arbejdspladsen og at der
er både anerkendelse og belønning. Der skal desuden være en balance mellem krav
og ressourcer.
Bogen henvender sig til professionshøjskoler med henblik på
at gøre de studerende mere opmærksomme og vidende om de stressudfordringer, de måske
kan komme ud i. Jeg vil dog på det varmeste også anbefale bogen som et vigtigt
input til arbejdet med arbejdsmiljøet på skolerne i Danmark, da den byder på en
grundig og letforståelig gennemgang af selve stressens væsen, samt viser en
brugbar vej til i fællesskab at arbejde mere målrettet med forebyggelse. Stress
må aldrig være den enkeltes ansvar.