Debat
Dagens debattør har seks anbefalinger til regeringens skoleudspil, som kan styrke relationsarbejdet.
Foto:Miljan Živković/iStock
Pædagog: Jeg savner et klart fokus på relationer i regeringens skoleudspil
Relationer spiller en afgørende rolle for børns trivsel, engagement og præstationer i skolen, men fokus på relationskompetencer mangler i regeringens skoleudspil, mener pædagog med speciale i relationer Roxana Simion.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Regeringens skoleudspil ’Forberedt på fremtiden ll’ omfatter initiativer
om bl.a. færre mål, mere kreativitet, praktisk undervisning, en ny
mesterlæreordning i udskolingen og klassefællesskaber, som også kan rumme
elever med specialundervisningsbehov. Disse tiltag har til formål at forbedre
folkeskolen, hvilket er yderst positivt.
Dog savner jeg som pædagog med speciale i relationer i
skolen et klart fokus på relationer i dette udspil. Vi ved fra forskning på
området, at relationer spiller en afgørende rolle for elevernes trivsel,
motivation, engagement og akademiske præstation samt deres kognitive,
emotionelle, individuelle og sociale udvikling.
Vi ved også, at negative
relationer kan føre til ensomhed, skolevægring, mobning, støj og uro i
klasseværelset. Trods mange års fokus på udvikling af pædagogens og lærerens
relationskompetencer og betydelige investeringer i kurser, redskaber, modeller
og programmer, er udfordringen stadig aktuel.
I dag er udfordringen stadig lige relevant for både pædagoger
og lærere. Jeg mener, at ’Forberedt på fremtiden ll’ også bør indeholde tiltag,
der styrker elevernes og de voksnes relationskompetence. Dette fokus er ikke
blot vigtigt for de voksne, men udgør også fundamentet for elevernes trivsel,
udvikling og læring.
6 anbefalinger
Hvordan kan relationskompetence hos elever, pædagoger og
lærere styrkes?
For det første foreslår jeg at skelne mellem relationer som
praksis og viden om relationer. Viden om relationer kan hjælpe eleverne til at
forstå deres relationer til hinanden, til fortiden, nutiden og fremtiden, og
ikke mindst deres relationer til naturen og verdenen, som vi i fællesskab skal
passe på.
For det andet anbefaler jeg, at der afsættes tid og plads i
klasseværelset til en systematisk dialog om forskellige former for relationer,
hvor vi som voksne:
1. Lytter til
og tager elevernes stemmer alvorligt, gør dem bevidste om nutidens og
fremtidens centrale udfordringer og inddrager deres perspektiver i at finde
løsninger.
2. Almengør samtaler
om former for relationer, som i dag opfattes som svære.
3. Hjælper eleverne
med at sætte ord på egne erfaringer, følelser og tanker.
4. Giver dem
mulighed for at lytte til hinandens holdninger og oplevelser, udvise empati og hensyn.
5. Udstyrer
dem med viden og redskaber til at identificere og skelne mellem negative og
positive former for relationer, så de selv kan sætte grænser.
6. Skaber et
fælles sprog og en fælles forståelse om begreber som respekt, tillid, empati,
kærlighed, ensomhed og afvisning.
Børn skal være eksperter i
deres eget liv
Som Børnerådet understreger, er børn
”kompetente samfundsaktører, og de skal inddrages og anerkendes som
eksperter i eget liv. Det er vigtigt, at børn bliver inddraget i
problemstillinger og tematikker, der er relevante for dem. Børn skal tages
alvorligt, og deres synspunkter skal respekteres.”
Dialog i klasseværelset om elevernes
relationer og virkeligheder fremmer refleksion. Refleksion skaber viden, som
kan bidrage til en bedre forståelse af den relationelle dimension hos både
eleverne og de voksne.
Forståelse muliggør accept af
hinandens forskelligheder, hvilket letter opbygningen af inkluderende
fællesskaber. Samtidig kan dialog om relationer i klasseværelset også være med
til at forebygge de udfordringer og behov, der kan opstå i skolen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk