Anmeldelse:

Naturvidenskabelige erkendelser skal ses på skærmen

En dansk Nobelpris har hundredårs jubilæum – dét skal fejres og det bliver gjort med manér i en stribe nye film, målrettet et natur & teknologi-publikum.

Publiceret

Fakta:

En nat på museet

10 gratis film

Findes på Youtube

Udgiver: Københavns Universitet

Det er nu hundrede år siden, at danske Niels Bohr modtog Nobelprisen i fysik for sit arbejde med en model af atomernes bygning, og året 2022 har derfor fået hæftet betegnelsen Videnskabsår22 på sig. Naturvidenskabens ABC, der ”fortæller historien om 10 vigtige og grundlæggende naturvidenskabelige erkendelser”, har i anledning af jubilæet fået et ekstra boost i form af lige så mange film, der skal forklare og formidle hver sin erkendelse til skoleelever, primært i 5. og 6. klasse.

Med reference til Ben Stiller-filmserien har man valgt hovedoverskriften ”En nat på museet”, og handlingerne udspiller sig faktisk efter mørkets frembrud på 10 forskellige danske naturvidenskabelige museer og oplevelsescentre.

Vi kommer med rundt i hele landet, fra Den Blå Planet på Amager til Danfoss Universe på Als, fra Naturama i Svendborg til Elmuseet ved Tange Sø. Og filmene, der hver er af en varighed på 12-15 minutter og let kan findes på You Tube, er gode. Tænk at få så megen ”krop” på så store, overordnede erkendelser; det er klart i øjenhøjde med eleverne. Så lever vi og især den unge målgruppe nok med, at dialogen mellem Vera, Salam og pågældende vært indimellem virker mere konstrueret og pointejagende end ligefrem naturligt flydende.

Filmene kunne faktisk godt stå alene. I samtlige af dem er der rigeligt med stof til eftertanken og en efterfølgende klassesnak, når museumsbesøget er slut. De fleste undervisere vil dog nok yderligere lade deres elever få fingrene i forsøg, der kan udføres i praksis. På testoteket.dk kan man da også under finde en meget omfattende liste med links til aktiviteter, endda på grundskole- såvel som på gymnasie-niveau. Disse er hver forsynet med en markering af, hvilken af de 10 naturvidenskabelige erkendelser, de hører til. Et udvalg herfra, rettet mod fag og målgruppe, kan helt sikkert hjælpe pågældende (naturfags)underviser og klassen godt i gang – eller videre – med Naturvidenskabens ABC.

Nogle aktiviteter må nødvendigvis være gammel vin på relativt nye flasker. Jeg har til gengæld omsider set en plausibel redegørelse for, hvordan klassikeren eddike og bagepulver i en margretheskål faktisk vil kunne vise noget om årsagen til global opvarmning. Andre steder er instruktion og/eller forklaring dog så højpandet eller omfattende, at man næsten ikke kan tiltro pågældende opgavestiller nogen som helst erfaring med at undervise eller endda omgås børn. Desuden kan man kan forholdsvis let støde ind i tvivlsomme pointer og virkemåder. Underviserens grundige forberedelse og eventuelle redidaktisering vil imidlertid kunne tage det meste i opløbet – og så er der mere end nok at tage fat på, hvad angår kilder til naturvidenskabelig læring og indsigt.