Anmeldelse

Dansksystem med fuld appel til eleverne

Dynamo 6 er konsekvent på elevens side og henter sine temaer i deres verden - fra bumser til udfordringer med forældrene. Teori og praksis er velovervejet, og elever og lærere får meget med.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Dynamo 6

Forfattere: Cecilie Højrup, Mike Taagehøj, Tanja Katrine Levy og Dorte Østergren-Olsen

Elevbog: 208 sider, 300 kroner

Arbejdshæfte: 56 sider, 76,25 kroner

Lærervejledning: 144 sider, 1393,75 kroner

Forlag: Alinea

I dansksystemet Dynamo 6 lægges der vægt på, at eleverne bliver kompetente læsere indenfor såvel fakta som fiktion. En række temaer fra elevernes verden bringer dem til at reflektere over egne oplevelser og erfaringer og mange introduktioner og opgaver hjælper eleverne med at kvalificere arbejdet.

Det første tema er 'Mærk naturen', og her skal de selvfølgelig udenfor for at lytte, lugte, se, røre og samle. Det indsamlede bearbejdes herefter i klassen, hvor der tegnes og skrives. Et gennemgående element er, at læreren læser grundteksten op, så man er sikker på et fælles udgangspunkt, her om den vilde natur. Senere skal eleverne selv på forskellig vis nærlæse teksten, der handler om, at naturen er truet. Integreret i kapitlet er et afsnit om den norske natur, og nabosproget norsk indgår i arbejdet omkring miljø. Et norsk digt peger på naturens mangeartede betydninger for mennesket og udgør en anderledes tilgang end et tilsvarende dansk digt. Undervejs i temaet hjælpes eleverne til at nå en god forståelse af det norske sprog. 

Et andet tema, 'Hvem er du?', går helt tæt på aldersgruppen, idet det behandler identitet. Den grundlæggende læsetekst er en novelle af Glenn Ringtved, om en dreng som afleverer en tekst til sin lærer, hvor han redegør for sin store vrede mod sin sport, boksning, og mod sin far, der ikke forstår ham. Han har også en storebror, der ikke er loyal overfor ham. Alt er sort for drengen, sådan som de fleste teenagere periodevis kan have det. Det viser sig imidlertid, at det egentlige problem er et helt andet. Lærerens reaktion på opgaven medvirker til at stemningen vender fuldstændigt. Gennem denne fortælling og det øvrige materiale i kapitlet bringes eleverne til at reflektere over sig selv i forhold til sociale, kulturelle og personlige synsvinkler. Hver elev skriver et selvportræt, og han/hun laver et videoportræt af en klassekammerat. Der arbejdes med at afpasse egen skriftlighed til modtager og i forhold til formålet med at skrive. Desuden bedes eleven ligesom i novellen om at skrive, hvad han/hun elsker, og hvad hun hader. 

I emnet 'Børn og deres forældre' producerer eleverne en flyer med gode råd til forældrene om, hvordan man takler en teenager. Emnet introduceres ved en dobbeltsidet iøjnefaldende tegning af en karikeret forældrekreds, der ivrigt diskuterer undervisning og stiller forslag i talebobler: 'Hvad med lektier?', 'Mere frisk luft?', 'Jeg laver et opslag på Aula' og så videre. Midt i gruppen står en forknyt/vred elev og råber: 'Stop jer selv!' I det hele taget er Dynamo 6 hele tiden på de unges side.

Det er et tilbagevendende fokus, at eleven bliver guidet til at arbejde med at forbedre sine tekster. Nogle gange er det en individuel opgave, andre gange er man flere om at fokusere på en tekst og debattere mulige forbedringer. Forfatterne har til hjælp for denne proces beskrevet en fremgangsmåde, TOSE-metoden, hvor man skal overveje forbedringer i form af at Tilføje, Omorganisere, Slette og Evaluere.

Dynamo 6 er rig på konkrete og velbeskrevne anvisninger som ovenstående. Et par gange på et skoleår arbejdes i en periode med læsehastighed, idet det foreslås, at eleven nogle gange læser 3 gange 5 minutter. Først så hurtigt som muligt, derefter i almindelig hastighed og til sidst i individuel frilæsningsbog, idet start og slut markeres i teksten. Så udregnes ord per minut, og man har et mål for fremgang. I lærervejledningen findes metoder til, hvordan man kan træne andre facetter som oplæsning og flydende læsning, alt for at opnå gode læsefærdigheder.

Ud over læsebog er der til eleverne udarbejdet et elevhæfte, som er integreret i læsebogens indhold. Under emnet 'Børn og forældre' findes en oplysende tekst om bumser, hvorfor de kommer, hvordan de begrænses, og hvad man skal gøre, når de er der. I webdelen kan man læse en tekst, som eleverne opfordres til at læse op for hinanden, flydende og med betoning. Både hæfte og web indeholder rigtig mange tekster og oplæg.

Man mærker, at materialet er skrevet af et højst kompetent forfatterteam. Både teori og praksis er nøje overvejet, og elever og lærere får meget med. Min eneste betænkelighed ved materialet går på en trend, der hen over årene lader til at accelerere, ikke bare i dette materiale, men generelt: Man bruger alle tænkelige virkemidler for at få elevernes opmærksomhed og interesse. Illustrationer, farver og opsætning fylder meget og er opsigtsvækkende. På den anden side kan det være, det er nødvendigt med så meget, der fanger eleven. De er jo forskellige, og måske kræves der så megen appel, når man skal have alle elever med og give skolearbejdet en chance i forhold til alt det andet, eleven møder i hverdagen.