Anmeldelse

Lækkert grundbogssystem til madkundskab

Et veltilrettelagt, tidsaktuelt og spændende undervisningsmateriale, i et visuelt flot layout som giver overblik. Og hurra for at eleverne kommer igennem et professionelt smageprogram.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Grundbogen til Madkundskab, 5. klasse

Forfattere: Camilla Damsgaard og Majbritt Pless

Arbejdsbog: 125 kroner, 160 sider. Rabat ved køb af klassesæt

Lærervejledning: 500 kroner, 65 sider

Forlag: Meloni

Camilla Damsgaards og Majbritt Pless' har udviklet et eksemplarisk undervisningsmateriale til elever, der på 5. årgang begynder at få undervisning madkundskab . Materialet består af to bøger: en lærervejledning og en arbejdsbog for eleverne.

Med udgangspunkt i fagets formål får man her et komplet undervisningsforløb, som strækker sig over hele skoleåret. For hvert emne beskrives kompetenceområde, færdigheds- og vidensområde og mål for undervisningen.

Året følger sæsonen og højtiderne inddrages i undervisningen. Der er god vekselvirkning mellem de mere teoretiske områder, for eksempel ernæringslære og hygiejne, og madlavning og måltidskultur. I alle undervisningsgange fremstiller eleverne noget med hænderne og der smages hver gang.

Opskrifterne er gennemtænkte, også økonomisk. Det er forfriskende at se, at for eksempel vores gamle kulturplante, kartoflen, bliver behandlet over hele tre undervisningsgange, men med forskelligt fokusområde.

Ligeledes sættes lidt dristigt to undervisningsgange af til bælgfrugter, som er en udfordrende råvare at blive dus med. Den traditionelle danske madkultur indeholder stort set kun en enkelt ret med bælgfrugter, nemlig gule ærter, og der er nok ikke mange af nutidens børn og unge som kender den. Det rådes der nu bod på i de to øvelsesgange, hvor bælgfrugter anvendes til mange forskellige retter, også på utraditionelle måder.

På samme måde udfordres eleverne i fødevarebevidsthed med øvelsen 'Stop madspild', hvor de skal lave mad af julens rester.

Inspireret af det populære TV-program 'Den store bagedyst' sættes kagebagning på skemaet to gange. Her introduceres eleverne til – og skal anvende – forskellige dejtyper. Således imødekommer forfatterne elevernes interesse for kagebagning, men med klare læringsmål for øje.

Lærervejledningen giver klar og god instruktion med henvisning til hvor man kan læse mere om de enkelte områder. Der er hele tiden fokus på, hvad der er nødvendig viden på 5. klassetrin og som kan bygges videre på sidenhen.

Der opløftende at finde en undervisningsbog i madkundskab, som introducerer eleverne for dette at smage, som det første på skemaet. Dette foregår over to gange, og eleverne præsenteres for et professionelt smageprogram og lærer, at sætte ord på det sanselige ved maden. Disse erfaringer anvendes naturligvis også i de efterfølgende undervisningstimer, ligesom der hele tiden samles op på tidligere erfaret viden, og bygges oven på denne.