Magnus har været med i klassebandet siden 3. klasse: ”Man får et fedt fællesskab, når man spiller sammen”, siger han.
Foto: Maria Becher Trier
Succes med valgfri skolebands på syv klassetrin
Anna Trolles Skole i Middelfart har skoleorkestre fra 3. til 9. klasse. Ud af 148 mulige elever har 85 valgt at gå til band i 'studietiden' på skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis det stod til musiklærer Tina Højmose, så havde hun flere timer med eleverne i musik end tilfældet er. Som lærer har hun 11 lektioners musik på skemaet. Mange af timerne bruger hun på skolens bands. På Anna Trolles Skole har man nemlig prioriteret det mangeårige samarbejde med Middelfart Musikskole på en måde, så eleverne får mulighed for at bytte noget af lektiehjælpen/faglig fordybelse ud med undervisning i band. Og det er en stor succes. På alle klassetrin fra 3. til 9. klasse er der i dag et klasseband.
Ud af 148 mulige elever har 85 valgt at gå til band. Nogle hold er ret store, men musiklærer på Anna Trolles Skole Tina Højmose kan ikke sige nej til elever, der vil spille musik. Det er rigtig sjovt, men også hårdt lærerarbejde, fortæller hun.
"Man skal hele tiden være på. I dansk kan man lige bede eleverne sidde med noget i fem minutter. Det kan man ikke i musik. Her skal man hele tiden have fat i dem og lede dem til det næste. Rytme og bevægelse og sammenspil. Jeg må ikke tabe dem et sekund, det er et stort flow - så man er på hele tiden i enten en eller to lektioner, men det er så givende, for man bliver glad af musik", siger Tina Højmose.
Musik til politikere
Forleden havde KL inviteret embedsmænd, organisationsfolk og politikere på bustur. På vejen stoppede de også i Tina Højmoses 7. klasse-band-time. Da politikere, embedsmænd og organisationsfolk myldrede ind i klassen, slog læreren tonerne an på klaveret til Bruno Mars' "Grenade".
Eleverne leverede en flot version med trommer, blæsere, sangere og percussion. Da sidste tone var klinget ud, og klapsalverne er stilnet af, rejste Tina Højmose sig op og fortalte om skolens skolebands:
"Bandtimerne er lagt i 'studietiden', og det kan være et problem, da overbygningseleverne gerne vil bruge tiden på lektier og er kede af at vælge band fra. Og det er ærgerligt, at vi mister nogle af den grund. Tænk, hvis det kunne blive lagt ind, så det ikke ligger samtidig med 'studietid'. Heldigvis har vi stadig mange af de store elever, der stadig er på, og det er jo skønt, for jeg kan følge deres udviklin,g fra de var små til nu, og jeg kan se, at de er vokset - også med musikken", siger Tina Højmose og fortæller, hvor hendes energi kommer fra:
"Mit motto er, at det skal være sjovt for alle. Det skal også være sjovt for mig. For ellers brænder jeg ikke, og så udstråler jeg ikke det, jeg skal. Og det giver eleverne meget, for de lærer at stå frem, og det skærper koncentrationen. Når vi spiller sammen, hører vi sammen", siger hun.
Styrker elevernes fællesskab
Og gæsterne kvitterede med spørgsmål til eleverne: "Hvis der var noget I skulle ændre, hvad skulle det så være?", spurgte formand for Danske Skoleelever Jacob Bonde.
"Så skulle det ikke ligge i studietiden. Så skulle det være en del af skolen", svarede en af eleverne.
Formand for KL's udvalg for børn- og kulturudvalg Anna Mee Allerslev spurgte, hvordan musikken hjælper på elevernes selvtillid.
"Jeg var meget genert. Det er blevet meget bedre, fordi jeg har gået til musik i så mange år", svarede en pige.
"Lærerne får det til at lyde godt. Til sidst kommer det altid til at lyde godt", sagde en anden pige.