Anmeldelse

I denne bog er matematik meget andet end færdighedsregning på tid

Vi har at gøre med et befriende med et indspark til
en matematikundervisning, hvor træning og spaltestykker i den grad er skudt til hjørne.

Offentliggjort

Fakta

Tænkelyst – Ideer til at fremme matematisk tænkning

Forfatter: Line maj Møller

280 kroner

80 sider

Serie: Lærergnister

Forlag: Gyldendal

Det er i den grad blevet in at sætte fokus på matematisk tænkning – eller tænkning i det hele taget i alle grundskolens fag. Nyeste skud på stammen er bogen Tænkelyst – Ideer til at fremme matematisk tænkning.

Tænkning i matematik er ikke noget nyt fænomen i fagmålene, men dejligt at det nu lang om længe boomer i form af Det tænkende klasserum. Tænkelyst tager troværdigt udgangspunkt i Peter Liljedahls 14 praksisser til at skabe en meningsfuld undersøgende matematikundervisning uden at der slavisk refereres hertil.

Forfatterens mission er at skabe en undervisning, som både er meningsfuld, undersøgende og kompetencebaseret. Målet er at matematik ikke reduceres til meningsløse regler og overfladisk udenadslære.

I bogen kommer vi med ind i maskinrummet til forfatterens matematikundervisning. Hun gennemgår masser af eksempler på undervisning med problemløsning. Udgangspunktet er problemer hvor kendskab til de fire regningsarter ikke er nok, for eksempel grublere ,hvor eleverne med fordel kan tegne sig frem til en løsning.

Forfatteren gennemgår i bogen, hvordan vi kan organisere, tilrettelægge og gennemføre en undervisning i tråd med ideerne i Det tænkende klasserum. I kapitlet En ramme for tænkning beskrives fordelene ved at arbejde med lodrette tavler, tilfældigt sammensatte grupper, konkrete materialer med videre. Dernæst er fokus at formidle en iscenesættelse, der fanger elevernes interesse og vækker nysgerrighed. Her aktiveres elevernes forforståelse, så de er på sikker grund inden problem­løsningen går i gang.

Forfatteren gør meget ud af at vi skal lære at sætte tempoet ned i matematikundervisningen. Vi skal sænke tempoet i undervisningen, så eleverne får mulighed for at reflektere, forstå og bearbejde opgaverne i dybden i stedet for at fokusere på hastighed.

Vi har sikkert alle oplevet elever, der frustreret spørger ’skal jeg lægge sammen eller trække fra?’ Forfatteren arbejder i sin undervisning med ’Sved10-fasen’. 10 minutter hvor hun som "den tavse lærer" skaber plads til, at eleverne selv kan tænke, prøve løsninger og finde deres egne veje.

Bogen og arbejdsarkene til download på bogens hjemmeside rummer masser af konkrete eksempler på undervisning som sætter fokus på problemløsning.