Diskussionen dukker op hvert eneste år blandt madkundskabslærerne: Må eleverne bruge de stavblendere, som mange skoler har indkøbt til
lokalet? Sidste sommer kom der en nye udgave af branchevejledningen ’Når
Klokken Ringer’, og her blev reglerne om blendere præciseret. Men måske ikke
tydeligt nok. Teksten lyder:
Jeg er ved at blive bims over reglerne om stavblendere
Lærer på Facebook
”Foodprocessor, blender, elkødhakker, røremaskine opbevares i skab og udleveres til brug, så arbejde ikke starter uden instruktion og tilsyn. Maskinerne skal være sikrede, så de ikke kan starte uden låg. Maskinen skal være fuldstændig afskærmet. Maskinen skal være indrettet, så eleverne ikke kan fjerne afskærmningen under brug. Vær opmærksom på, at stavblændere (æ'et står i vejledningen, red.) har en roterende kniv, som ikke er afskærmet. Elever i 4. klasse må ikke benytte røremaskiner”.
I facebookgruppen for madkundskabslærere skrev en lærer for nylig:
”Jeg er ved at blive bims over reglerne om stavblendere. I ’Når
klokken ringer’ står der kun dette, der står jo ikke at eleverne ikke må
betjene almindelig blender selv - er det korrekt?”.
Det har hurtigt affødt 16 kommentarer fra andre
madkundskabslærere, for selv om nogle mener, at teksten betyder, at man ikke
skal bruge stavblendere, er der også mange der mener, det er helt skævt. Som en
lærer skriver: ”Mine elever og alle hold jeg
har set som censor, har brugt stavblendere. De har lavet mayo mm. Jeg har ikke
løftet brynene en eneste gang. Der er en million ting der er mere farlig end en
stavblendere”.
Forstår ikke tvivlen
Lektor i Madkundskab på UCL Majbritt Pless er stødt på
diskussionen igen og igen, og det undrer hende.
”Jeg forstår faktisk ikke, at der kan blive ved med at være
tvivl om det her spørgsmål. Eleverne må ikke bruge stavblendere eller andre
blendere, hvor knivene ikke er afskærmet. Heller ikke på valgholdene. I den
gamle 'Når klokken ringer' var det måske lidt utydeligt, men i den nye er det jo
netop præciseret”.
Majbritt Pless er forfatter til netop udkomne 'Grundbog til
Madkundskab for 5. klasse’, og i den forbindelse har hun dobbelttjekket med de
konsulenter, som har skrevet branchevejledningen.
”Vi har i bogen blandt andet et afsnit, hvor der indgår en suppe, der skal blendes, men eleverne må ikke stå med en stavblender.
Derfor anbefaler vi, at læreren laver en blenderstation, hvor eleverne kan
komme med deres suppe, når de er klar”.
Det er typisk når eleverne har om suppe, mayonnaise eller fx
pesto, at stavblenderen bliver brugt, men her kan man sagtens finde andre
løsninger, siger Majbritt Pless.
Hvad kan du bruge i stedet for stavblenderen?
- Mayonnaise: Lad eleverne bruge piskeris eller håndpisker
- Suppe: Opret en blenderstation, hvor læreren blender suppen
for eleverne. Indskærp rolig gang med varm suppe eller brug rulleborde.
Alternativt kan læreren gå til elevernes køkkener med stavblenderen.
- Pesto og hummus: Brug minihakker.
- Eleverne må (fra 5. klasse) gerne bruge røremaskiner,
håndpiskere, minihakkere og lukkede blendere, hvor de ikke kan komme til
knivene, mens maskinen er tændt.
”Selvfølgelig kan man sige, at eleverne jo skal lære at
betjene almindelige køkkenmaskiner, og hvis ikke i madkundskab, hvor skal de så
lære det. Men vi er nødt til at forholde os til de vejledninger, der er givet”.
Når Majbritt Pless er ude at undervise lærere, nævner hun
gerne i en bisætning, at eleverne ikke må bruge stavblender, og her er der
altid lærere, der reagerer med overraskelse og peger på, at der er masser af
andre farlige ting i køkkenet. Det er også den holdning, nogle af lærerne i facebookgruppen giver udtryk for:
”Sikkerhed er naturligvis vigtig og åbenbart vigtigere end
almindelig dannelse og sund fornuft i et køkken. 230 grader varm ovnplade er
ok, 180 grader varm smør/sukkerblanding er ok, kogende vand er ok, 18 cm
kokkeknive, sakse og kødspyd er ok. Og de skal lære udskæringsteknikker og
ernæringsteori på den store klinge, for det er de store nok til i valghold”,
skriver en lærer.
Majbritt Pless er enig i, at der er mange ting, der
potentielt kan være farlige i et køkken, og netop derfor er det også så
vigtigt, at eleverne lærer, hvordan de skal opføre sig der.
”Sådan har det altid være i fysiklokalet. Vi har måske været
vant til, at eleverne vidste mere hjemmefra i forhold til opførsel i et køkken,
men det kan man ikke regne med i dag. Lærerne står med nogle elever, som
nærmest er små kokke og konditorer, og andre, som ikke kender forskel på en
grydeske og en paletkniv, så der ligger et stort arbejde i at lære eleverne om,
hvordan de skal gebærde sig i køkkenet”.
Hun mener alligevel at det giver god mening, at
stavblenderen er i en anden kategori end en køkkenkniv.
”Det er en roterende kniv. Det kan gå rigtigt galt, og det er jo det man vil
undgå”.
Skole og Forældre: Vi stoler på lærerne
I forældreorganisationen Skole og Forældre har forman Regitze Spenner Ishøy ikke nogen principiel holdning til stavblendere i skolekøkkenet. Hun oplever ikke, at sikkerhed i madkundskab generelt er et problem, eller der har været sager, hvor eleverne er kommet til skade:
"Man skal stole på, at skoler og lærere kan holde børnene
sikre, og at det det er vigtigere at de lærer at omgås knive m.m. i
undervisningen, end at de ikke kan få meningsfuld undervisning fordi det er
’for farligt’".