Uddannelsesminister Christina Egelund slår i et svar i folketingssalen fast, at læreruddannelsen hører til på professionshøjskolerne - ikke på universiteterne.
Steen Brogaard
Nyt nej til femårig læreruddannelse på universiteterne
Liberal Alliance har længe kæmpet for, at universiteter kan udbyde på en læreruddannelse, der kan konkurrere med professionshøjskolerne. Det afviser ministeren, som dog er åben for at kigge på alternative løsninger, hvis den ny læreruddannelse ikke fører til øget søgning.
Hvorfor skal universiteterne ikke have lov til at udbyde en
femårig læreruddannelse?
Det spørgsmål har Liberal Alliances uddannelsesordfører
Sandra Elisabeth Skalvig stillet uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M).
”Det er så at sige ikke en attraktiv uddannelse for de
uddannelsessøgende, som vi har. Man kan sige, at lige nu står vi og mangler
uddannede lærere, men vi kan stå i en situation i den nærmeste fremtid, hvor vi
kommer til at se ind i en meget mere kritisk situation på uddannede lærere”, lød Sandra Elisabeth Skalvig da spørgsmålet blev behandlet i folketingssalen.
Uddannelsesordføreren argumenterede for, at vil kunne tiltrække flere lærerstuderende, hvis der i fremtiden var to forskellige læreruddannelser at vælge imellem.
Det er ikke første gang, at Liberal Alliance foreslår, at
læreruddannelsen skal kunne udbydes både som en femårig uddannelse fra universitetet
og en fireårig uddannelse fra professionshøjskolerne.
Allerede i 2017 argumenterede
Liberal Alliances daværende undervisningsordfører Henrik Dahl for, at det kunne
give en bedre læreruddannelse, hvis det var muligt at udbyde forskellige former
for læreruddannelser.
Ny læreruddannelse skal have "tid og rum og ro"
Men Christina Egelund vil ikke undersøge
muligheden for at supplere den nuværende læreruddannelse med en femårig
uddannelse på universitetet.
”Der er behov for at styrke uddannelsen, det er det, vi er
fuld i gang med”, sagde hun og henviste til den nye læreruddannelse, og at der i
sommer var en svag stigning i antallet af ansøgere til læreruddannelsen.
”Det
er vigtigt at holde fast i, at professionshøjskolerne er der, hvor man
søger hen, hvis man gerne vil arbejde med mennesker, og det skal man som
folkeskolelærer. Så jeg synes, vi skal give den nye læreruddannelse tid og rum
og ro til at folde sig ud med alle de kvaliteter, der ligger i den”.
Sandra Elisabeth Skalvig spurgte, om ministeren og regeringen
vil være klar til at se på muligheden, hvis det med tiden viser sig, at den
ny læreruddannelse ikke får flere til at søge mod læreruddannelsen.
”Hvis det viser sig, at det man har sat i gang med den ny
læreruddannelse, ikke løser det problem, vi er enige om eksisterer, så vil vi kigge
på noget andet”, sagde uddannelsesministeren.
”Der er det helt særlige ved
læreruddannelsen, at den beror på mindst to fagligheder – både en akademisk
faglighed og en praktisk faglighed. Den dualitet håber jeg, at man rammer
rigtig godt i den ny læreruddannelse”.
Christina Egelund var indtil 2019 en del af Liberal Alliance folketingsgruppe, inden hun for en tid forlod politik.