Skoleleder Per Trudslev er meget synlig for de ældste elever, men de yngste elever som er på en anden matrikel kender ham ikke. De tror viceskolelederen er skoleleder. "Det er fuldt forståeligt", siger Per Trudslev.

9 ud af 10 lærere arbejder fysisk tæt på skolelederen

Alene i år lægges 52 skoler sammen til 20 skoler med undervisning på flere matrikler. De seneste ti år der blevet 300 færre skoler. Alligevel svarer 91 procent af lærerne i en undersøgelse, at de arbejder på samme matrikel som ledelsen.

Offentliggjort

Om undersøgelsen

Scharling Research har forfagbladet Folkeskolen udført undersøgelsen"Statusrapport - Ledelse i folkeskolen" om folkeskolereformen oglov 409.

Panelet består af repræsentativt udvalgte medlemmer af DanmarksLærerforening.

For denne undersøgelse gælder:

  • 733 er kontaktet
  • 399 har svaret
  • 40 svar var uanvendelige
  • Svarprocenten er 57,6 procent
  • Besvarelserne er givet i tidsrummet 8. august til 16. august2016.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Min afdelingsleder er meget medlevende og en god sparringspartner, han kommer selv med gode ideer og bakker mig op. Min skoleleder snakker jeg aldrig med. Han viser sig sjældent", skriver en af de lærere, som har deltaget i en webbaseret undersøgelse, som Scharling Research har foretaget for Folkeskolen.

63 skoler bliver lagt sammen i år

Det samme spørgsmål stillede Scharling Research i 2013 og også dengang svarede 90 procent, at de sad på samme matrikel som ledelsen.

Så selvom en rundspørge blandt landets lærerkredse viser, at flere skoler er blevet delt op på flere matrikler, så føler de fleste lærere sig tæt på skoleledelsen i deres hverdag, lyder vurderingen fra Karsten Mellon. Han er lektor ved læreruddannelse University College Sjælland, ph.d.-studerende ved Roskilde Universitet og tidligere skoleleder.

"Det virker som om, at der hvor skoleledelsen er delt op på flere matrikler, er man rigtig gode til at organisere sig og definere ansvarsområder, så lærerne ikke opfatter det som delt ledelse", siger han.

I slowmotion mod mere 
pædagogisk ledelse

Brøndby: Viceskoleleder har stort ansvar

Skoleleder på Brøndby Strand Skole Per Trudslev er leder for to matrikler. Men han er meget bevidst om, at det er viceskolelederen, som har sin daglige gang på skolen, der huser de yngste elever, også er den, som har det daglige ansvar.

"Hvis du spurgte eleverne i indskolingen, hvem, der er skoleleder, så ville de sige Rikke. Og det er fuldt forståeligt, at det er sådan", siger han.

De to ledere arbejder meget tæt sammen, men det er viceskoleleder og souschef Rikke Rubek, der har det daglige ansvar og føling med, hvad der sker i indskolingen, fortæller han.

Flere matrikler kan skabe problemer

Men ikke alle lærere på skoler med flere matrikler, føler det fungerer.

"Jeg oplever ikke, at ledelsen er til stede. Jeg er knyttet til en skole, der ligger på tre matrikler og skolelederen kommer meget sjældent (tre-fire gange om året). Afdelingslederen kommer ikke ud i undervisningen og har ikke føling med den hverdag, vi står i", skriver en i kommentarerne til undersøgelsen.