Anders Balle havde gerne set, at interessen for at få et lederjob var endnu større.

Mange ledertalenter føler sig parat til at lede lærere

Mange skoler sukker efter flere ansøgere, når de søger nye ledere. Det kan udviklingsforløbet Talent for Ledelse rette op på. Mange af lærerne fra det første kursusforløb siger, at de vil søge et lederjob, når muligheden opstår.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I løbet af de kommende fire-fem år forlader 1.000 skoleledere jobbet på grund af alder. Talent for Ledelse blev skabt til at spotte og udvikle ledertalenter blandt lærere. 60 af de 96 deltagere på det første forløb i foråret 2011 fortæller i en spørgeskemaundersøgelse, hvordan de har oplevet forløbet. 80 procent af dem siger, at kurset har øget deres interesse for at blive leder, og hver anden forventer at søge en stilling som leder, når muligheden opstår.

"Det er meget tilfredsstillende, for ud over den halvdel, der vil søge, når muligheden byder sig, så er der en meget stor mellemgruppe på en tredjedel, som hverken svarer ja eller nej. For nogle er det måske tegn på, at de ikke føler sig egnet, men vi har også haft mange unge kvinder med på forløbet, og de siger, at jobbet ikke er foreneligt med små børn. Børneperspektivet fylder meget", siger projektleder Stine Hinge fra KL.

Lærere ønsker at arbejde med pædagogik

Anders Balle, formand for Skolelederforeningen, havde gerne set, at endnu flere end halvdelen var parat til at søge en lederstilling.

"Vi kan se på antallet af ansøgere til ledige stillinger, at det ikke er voldsomt attraktivt at være leder. Der er for meget administration og ledelse væk fra den daglige pædagogik, og lærerne ønsker at arbejde med pædagogik og børn. På den anden side er det muligt at blive pædagogisk leder, så selv om man er leder, behøver man ikke lede væk fra skolens kerneydelse. Men det er åbenbart ikke synligt nok for lærerne", siger han.

Netop faget pædagogisk ledelse er klart topscorer hos respondenterne. Hele 95 procent mener, at det har givet dem nogle ledelsesmæssige værktøjer, de vil kunne bruge, hvis de bliver ledere.

Kun otte procent af de 60 lærere i undersøgelsen siger direkte siger, at et lederjob ikke er noget for dem.

"Kursusforløbet har givet dem indsigt i, hvad det vil sige at være leder på godt og ondt. Det er et givende, men også et krævende job, og man skal være sikker på, at man ikke bliver væltet omkuld af de mange krav", siger Stine Hinge. 

Coachen går tæt på med sine spørgsmål

Ud over pædagogisk ledelse har deltagerne i løbet af fem måneder været igennem et modul om personligt lederskab, de har været til samtaler med en mentor, som kommunen har valgt blandt sine skoleledere, de har deltaget i en netværksgruppe, og de fået tre samtaler med en professionel coach.

90 procent af deltagerne føler, at det især er disse samtaler, der har fået dem til at reflektere over, hvorvidt en lederstilling er noget for dem.

"Coachen kan netop gå tæt på med sine spørgsmål: Hvordan vil du reagere, hvis lærerne bliver sure over en af dine beslutninger? Kan du klare det, eller går du hjem og græder? Deltagerne synes, den slags spørgsmål er interessante, og nogle vælger så, at det alligevel ikke er dem at blive ledere. De har valgt læreruddannelsen, fordi de vil lære fra sig og følge eleverne, og det skal man være parat til at slippe, hvis man vil være leder", siger Stine Hinge.

Hvis man først sidder i jobbet, er det sværere at komme ud af igen. Derfor er det udmærket, at man kan blive afklaret på jobbet via et forløb som Talent for Ledelse, mener Anders Balle.

"At deltagerne har været begejstrede for samtalerne med coachen fortæller, at det er en meget personlig ting at være leder. Det er vigtigt, at talenterne kender sig selv i lederrollen. De skal være overbeviste om, at de har lyst til at være leder, og at de har potentiale for det", siger skoleledernes formand.

Talent for Ledelse fortsætter i et bredere regi

Oprindeligt havde initiativtagerne til Talent for Ledelse regnet med at få 50 lærere på kursus i henholdsvis forår og efterår 2011. Men interessen var så overvældende, at man besluttede at tage dobbelt så mange ind, så i denne måned afslutter yderligere 100 lærere kursusforløbet med en eksamen.

Dermed er de seks millioner kroner brugt, som Undervisningsministeriet, KL, DLF, Børne- og Kulturchefforeningen og Skolelederforeningen fik fra finansloven til at gennemføre Talent for Ledelse. Alligevel fortsætter projektet. Det sker i regi af Væksthus for Ledelse, der er et samarbejde mellem arbejdsgiverorganisationer og lønmodtagerorganisationer, herunder Lærernes Centralorganisation, og finansieres af overenskomstmidler.

"Vi breder talentforløbet ud til alle kommunale sektorer som for eksempel daginstitutioner, skoler, ældrepleje og administration. Der bliver plads til cirka 120 deltagere", fortæller Stine Hinge.

Kommunerne kan søge om pladser i løbet af foråret til det første hold, der går i gang til august.

 

120 lærere klar til at snue til jobbet som skoleleder Igen nødvendigt at oprette ekstra hold for ledertalenter