Praktikkoordinator, praktikvejleder, praktikansvarlig, praktiklærer og med den nye læreruddannelse fra 2023 er ordet uddannelseslærer også dukket op.
Er du forvirret? Så er du ikke den eneste.
Forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov fortæller, at det kan udfordre, at der findes så mange betegnelser for lærere, som ”varetager opgaver i forbindelse med lærerstuderendes praktik”, som det hedder i aftalen mellem KL og Danmarks Lærerforening som handler om aflønning og tid, som lærere, der har opgaverne, får.
”Jeg tror, at ordene bliver brugt lidt i flæng. Vi skal øve os på at finde nogle betegnelser, så vi ved, hvad det hedder”, siger Regitze Flannov.
Docent på Københavns Professionshøjskole Pia Rose Böwadt er enig.
"Man bliver nødt til at tage nogle besluninger om, hvad man kalder tingene. Problemet er, at der på de enkelte professionshøjskoler skal være en lokal frihed. Det kunne være en god ide at lægge sig fast på nogle begreber, som man lokalt kan tone", siger hun.
Også formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard fortæller, at de mange forskellige navne kan skabe forvirring.
”Vi har tidligere drøftet de mange forskellige navne i foreningsregi, men vi har ikke nogen ambition om at skifte navn i foreningen”, siger hun.
Docent: Derfor opstod forvirringen
I processen frem mod den nye læreruddannelse var docent på Københavns Professionshøjskole Pia Rose Böwadt med i en arbejdsgruppe, som skulle udvikle praktikken og praksissamarbejdet i læreruddannelsen.
Hun var med til at foreslå begrebet uddannelseslærer, fordi begrebet ville gøre det tydeligere, at skolen i højere grad end tidligere er meduddanner af lærerstuderende.
”Men da det kommer gennem den politiske proces, så godtager de ikke det nye begreb, fordi det så ikke er genkendeligt, når det kommer i spil. Det betyder, at vi er havnet i en situation, hvor nogle nye begreber er skrevet ind, men andre ikke er”, siger Pia Rose Böwadt og tilføjer:
"Det er kompliceret og ærgerligt, for det skaber uklarhed og usikkerhed".
Hun peger på, at der er flere ord i den nye læreruddannelse, der er usikkerhed omkring.
”Uddannelsesskoler er skrevet ind, men vi har ikke i dag en afklaret definition om, hvad en uddannelsesskole er. Nogle kalder alle skoler for uddannelsesskoler, andre arbejder med, at det er noget, man skal kvalificere sig til at blive”.
Praktiklærerforeningens ordforklaring
Praktikvejleder: Skoler, der fungerer som praktikskoler, skal have en uddannet praktikvejleder på skolen. Denne uddannelse ligger ofte hos den lærer, der varetager praktikkoordinatorrollen.
Praktikkoordinator: Er den person der på praktikskolen/uddannelsesskolen, der koordinerer samarbejdet mellem skolen og professionshøjskolen.
Praktikansvarlig: Kan være koordinatoren eller den praktiklærer, der er ansvarlig for at føre de studerende til prøve (oftest den praktiklærer, der har flest timer sammen med de studerende i en praktikperiode).
Praktiklærer: Er den lærer, der har de studerende i praktik.
Brug for et oprydningsarbejde - med respekt for lokal frihed
Pia Rose Böwadt ville ønske, at der var større enighed om brugen af begreber.
”Mit ønske er, at vi bliver mere bevidst om brugen og klarere i, hvad der ligger i begreberne og tager dem alvorligt. Men det kræver et oprydningsarbejde og samtidig en respekt for en lokal frihed. Man kan ikke presse noget ned over hovedet på folk, men for at understøtte tænkningen i integreret praktik, vil jeg blive ved med at argumentere for, at vi anvender nye begreber”.
Hun forstår dog godt, at Praktiklærerforeningen holder fast i navnet.
”Hvis man tænker det som praktiklærer og meduddanner, så giver det mening. Men hvis man tænker sig som praktiklærer i en tidligere forstand, så er det ikke så godt. Det her er en proces, der tager tid, men som lige nu skaber noget forvirring”.
Forening: Ny uddannelse ændrer ikke vores titler
Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard mener, at praktiklærer stadig er et godt ord.
”De studerende er fortsat i praktik, og derfor er de funktioner, der er knyttet hertil også benævnt med "praktik- efterfulgt af funktionen”, lyder argumentet fra Solveig Hovgaard.
Hun peger på, at grunden til, at uddannelseslærer er kommet til i rækken af ord, er sket, fordi skolerne i den nye læreruddannelse bliver kaldt uddannelsesskoler, og det mener hun er en god idé.
”Det er for at signalere, at der ligger en langt større tilknytning til professionshøjskolerne, hvilket er fint. Her er der også skelnet mellem uddannelseslærere (på uddannelsesskolen) og UC-undervisere”, forklarer Solveig Hovgaard og tilføjer:
”Det ændrer dog ikke på, at lærerstuderende stadig er i praktik, og alle funktioner omkring praktikafviklingen varetages af personer med praktiktitlerne. Vi tager ansvaret som meduddannere på os og er os meget bevidste omkring det øgede samarbejde”, siger Solveig Hovgaard og peger på, at begrebet meduddanner er vigtigt.
"Praktikskolerne og det personale, der tilknyttet praktikafviklingen er
meduddannere af kommende kolleger i folkeskolen", siger hun og forklarer, at det er med til at
understrege kravene til det øgede samarbejde, der er beskrevet i den nye læreruddannelse.
"Det
handler om at teori og praksis er tæt forbundne størrelser, hvilket fordrer et
tæt og øget samarbejde mellem professionshøjskolernes undervisere og
praktiklærerne".