Den nye professionsprøve på læreruddannelsen efter den sidste praktik på 4. årgang markerer vejen fra studerende til
professionel lærer.
Prøven er en professionsrettet eksamination med udgangspunkt
i integreret praktik, som ikke tidligere har været en del af uddannelsen.
Praktiklærere og praktikvejledere kommer til at spille en central rolle i at
forberede de studerende på prøven og tage aktiv del i eksaminationen. Både når
det gælder den praktiske og teoretiske del, fortæller lektor på UC Syd Robert
Jepsen.
Målet med professionsprøven er at vurdere de studerendes
evne til at koble teori og praksis samt reflektere over deres egen undervisning
og deres egen lærerfaglige udvikling. De studerende skal identificere en
lærerfaglig problemstilling og lave en skriftlig del, som kan være en form for
produkt som fx en podcast om problemstillingen.
Dernæst er der en mundtlig del
af prøven, hvor de studerende analyserer den valgte problemstilling med afsæt i
relevant teori og erfaringer fra praktikken.
Overværet undervisning
Den mundtlige del foregår ikke som et forsvar af det
skriftlige produkt, understreger Robert Jepsen.
”Idealet er, at prøven bedømmes på baggrund af overværet
undervisning. Men det kan være problematisk for nogle, for der kan være
praktikskoler, der ligger langt væk. Derfor er der også mulighed for at filme,
men der skal være en form for overværet undervisning”, siger Robert Jepsen.
Praktiklærerne blev i censorrapporten sidste år fundet lidt
tilbageholdende ved førsteårsprøven. Det er imidlertid meningen, at praktiklærerne
eksaminerer på lige fod med underviserne fra læreruddannelsen, siger Robert
Jepsen og understreger, at det er ikke praktiklærerne, men de studerende, der
er til eksamen.
”Det handler om at få en forståelse af, hvilken type
spørgsmål man stiller til sådan en prøve. Man kan have specielle spørgsmål
med, for praktiklærerne ved jo meget om professionel dømmekraft og handlinger.
Vi undervisere har ikke været gode nok til at få fokus på praktiklærernes rolle
i eksaminationen”, siger han.
Praktiklæreres viden skal i spil
Robert Jepsen håber, at det vil ændre sig i takt med at samarbejdet mellem læreruddannelser og skoler intensiveres.
”Det kan godt være, der er et uudtalt magtforhold ved
prøverne, men der er masser af ting, som læreruddannere ikke ved, så måske skal
praktiklærerne også hjælpe os lidt”.
Han mener, at den nye læreruddannelse er i gang med at skabe
en ny kultur for samarbejdet mellem pratiklærerne og underviserne på
læreruddannelsen.
”Der er faktisk allerede ved at ske et opbrud af hierarkisk
opdeling. Det har vi set ved 1. års prøven. Med samarbejdet om integreret
praktik bliver relationen mellem praktiklærere og lærerundervisere ændret. Der
bliver brudt barrierer ned”, siger han og mener, at det kommer til at gavne den
kommende professionsprøve.
”Når vi når frem til professionsprøven, så tror jeg,
at samarbejdet mellem praktikskoler og uddannelsessteder er så veltableret,
at man slet ikke får de udfordringer, som vi i dag kan være lidt betænkelige
ved”.
Prøven bedømmes af både praktiklærere eller -vejleder fra
praktikskolen, en censor og en læreruddanner.
”Censor, læreruddanner og skolernes repræsentanter kommer
alle med teori og praksis, men fra hver deres perspektiv. Det er fra
forskellige kontekster, men de er ligeværdige. Det er meget vigtigt, hvis
professionsprøven skal virke, som den er tænkt”, siger Robert Jepsen.
Han forventer, at de studerende vil blive meget glad for den nye prøveform, selv om den er
kompleks.
”Jeg er voldsomt begejstret for, at vi får nogle prøver, som
er ekstremt meningsfulde for de studerede i forhold til de kompetencer, de skal
have, når de skal ud på skolerne. Det er handlekompetencer i pædagogisk og
faglig praksis, man skal have frem i prøverne”.
Sådan støtter du de studerende mod professionsprøven
De studerende skal løbende samle op på deres erfaringer fra
udendørsaktiviteter, prøver og integreret praktik.
”Derfor er det en god ide, hvis praktiklærerne undervejs i
de integrerede praktikforløb spørger ind til, om de får indsamlet empiri,
hjælper dem med observationsopgaver og observere sammen med de studerende”,
siger Robert Jepsen.
”Lad vær med at give svarene til de studerende – men stil
de rigtige spørgsmål og vær interesseret. Lærerne er jo rent faktisk
meduddannere og har medansvar for uddannelsen, så derfor skal de gøre noget
andet end passivt at åbne døren til praksis, men i højere grad se sig selv som en
aktiv uddannelsesspiller”, siger Robert Jepsen og tilføjer:
”Professionsprøven skal gerne være blomsten af opgøret med,
at uddannelsesstedet er teori, og at skolerne er praksis. Den skelnen er jeg
simpelthen så træt af”.
Robert Jepsen er inviteret til at komme med sine
perspektiver på professionsprøven på Praktiklærerforeningens årlige kursus, som
afholdes den 26.- 28. marts.
Sådan hjælper du studerende
Som praktiklærer kan du løbende hjælpe de studerende frem
mod professionsprøven.
1. Løbende refleksion og sparring
- Hjælp den studerende med at gemme løbende erfaringer fra integreret praktik.
- Diskuter erfaringer fra undervisningen løbende i vejledningen.
- Hjælp den studerende med at forbinde praksis med teori.
- Stil spørgsmål i stedet for at give svar
2. Understøt casevalg
De studerende skal udvælge en relevant case fra deres
praktik.
- Giv feedback på mulige cases og sikre, at de er tilstrækkeligt komplekse.
- Stil spørgsmål, der får den studerende til at reflektere over, hvorfor en bestemt case er relevant.
3. Observation og feedback
I professionsprøven skal den studerende reflektere over egen
undervisning.
- Observer undervisningen og give konkret feedback.
- Hjælp den studerende med at formulere og analysere styrker og udfordringer.
4. Forberedelse til den mundtlige eksamen
Eksamenen indebærer en mundtlig fremlæggelse og diskussion.
- Stil spørgsmål både til teori og praksis
- Føl dig ligestillet med censor og underviser fra læreruddannelsen.
- Opfordr til at øve fremlæggelsen for at styrke den studerendes formidlingsevner.