Lektor på UC Syd Robert Jepsen skal holde oplæg for praktiklærere om professionsprøven.

Sådan hjælper du som praktiklærer de studerende, der skal til professionsprøven

Den nye professionsprøve stiller nye krav til de studerende – og til de praktiklærere, der skal vejlede og eksaminere dem. Lektor på UC Syd giver her gode råd til praktiklærerne om, hvad de skal være opmærksomme på.

Offentliggjort

Den nye professionsprøve på læreruddannelsen efter den sidste praktik på 4. årgang markerer vejen fra studerende til professionel lærer.

Prøven er en professionsrettet eksamination med udgangspunkt i integreret praktik, som ikke tidligere har været en del af uddannelsen. 

Praktiklærere og praktikvejledere kommer til at spille en central rolle i at forberede de studerende på prøven og tage aktiv del i eksaminationen. Både når det gælder den praktiske og teoretiske del, fortæller lektor på UC Syd Robert Jepsen.

Målet med professionsprøven er at vurdere de studerendes evne til at koble teori og praksis samt reflektere over deres egen undervisning og deres egen lærerfaglige udvikling. De studerende skal identificere en lærerfaglig problemstilling og lave en skriftlig del, som kan være en form for produkt som fx en podcast om problemstillingen. 

Dernæst er der en mundtlig del af prøven, hvor de studerende analyserer den valgte problemstilling med afsæt i relevant teori og erfaringer fra praktikken.

Overværet undervisning

Den mundtlige del foregår ikke som et forsvar af det skriftlige produkt, understreger Robert Jepsen.

”Idealet er, at prøven bedømmes på baggrund af overværet undervisning. Men det kan være problematisk for nogle, for der kan være praktikskoler, der ligger langt væk. Derfor er der også mulighed for at filme, men der skal være en form for overværet undervisning”, siger Robert Jepsen.

Praktiklærerne blev i censorrapporten sidste år fundet lidt tilbageholdende ved førsteårsprøven. Det er imidlertid meningen, at praktiklærerne eksaminerer på lige fod med underviserne fra læreruddannelsen, siger Robert Jepsen og understreger, at det er ikke praktiklærerne, men de studerende, der er til eksamen.

”Det handler om at få en forståelse af, hvilken type spørgsmål man stiller til sådan en prøve. Man kan have specielle spørgsmål med, for praktiklærerne ved jo meget om professionel dømmekraft og handlinger. Vi undervisere har ikke været gode nok til at få fokus på praktiklærernes rolle i eksaminationen”, siger han. 

Praktiklæreres viden skal i spil

Robert Jepsen håber, at det vil ændre sig i takt med at samarbejdet mellem læreruddannelser og skoler intensiveres.

”Det kan godt være, der er et uudtalt magtforhold ved prøverne, men der er masser af ting, som læreruddannere ikke ved, så måske skal praktiklærerne også hjælpe os lidt”.

Han mener, at den nye læreruddannelse er i gang med at skabe en ny kultur for samarbejdet mellem pratiklærerne og underviserne på læreruddannelsen.

”Der er faktisk allerede ved at ske et opbrud af hierarkisk opdeling. Det har vi set ved 1. års prøven. Med samarbejdet om integreret praktik bliver relationen mellem praktiklærere og lærerundervisere ændret. Der bliver brudt barrierer ned”, siger han og mener, at det kommer til at gavne den kommende professionsprøve.

”Når vi når frem til professionsprøven, så tror jeg, at samarbejdet mellem praktikskoler og uddannelsessteder er så veltableret, at man slet ikke får de udfordringer, som vi i dag kan være lidt betænkelige ved”.

Prøven bedømmes af både praktiklærere eller -vejleder fra praktikskolen, en censor og en læreruddanner.

”Censor, læreruddanner og skolernes repræsentanter kommer alle med teori og praksis, men fra hver deres perspektiv. Det er fra forskellige kontekster, men de er ligeværdige. Det er meget vigtigt, hvis professionsprøven skal virke, som den er tænkt”, siger Robert Jepsen.

Han forventer, at de studerende vil blive meget glad for den nye prøveform, selv om den er kompleks.

”Jeg er voldsomt begejstret for, at vi får nogle prøver, som er ekstremt meningsfulde for de studerede i forhold til de kompetencer, de skal have, når de skal ud på skolerne. Det er handlekompetencer i pædagogisk og faglig praksis, man skal have frem i prøverne”.

Sådan støtter du de studerende mod professionsprøven

De studerende skal løbende samle op på deres erfaringer fra udendørsaktiviteter, prøver og integreret praktik.

”Derfor er det en god ide, hvis praktiklærerne undervejs i de integrerede praktikforløb spørger ind til, om de får indsamlet empiri, hjælper dem med observationsopgaver og observere sammen med de studerende”, siger Robert Jepsen. 

”Lad vær med at give svarene til de studerende – men stil de rigtige spørgsmål og vær interesseret. Lærerne er jo rent faktisk meduddannere og har medansvar for uddannelsen, så derfor skal de gøre noget andet end passivt at åbne døren til praksis, men i højere grad se sig selv som en aktiv uddannelsesspiller”, siger Robert Jepsen og tilføjer:

”Professionsprøven skal gerne være blomsten af opgøret med, at uddannelsesstedet er teori, og at skolerne er praksis. Den skelnen er jeg simpelthen så træt af”.

Robert Jepsen er inviteret til at komme med sine perspektiver på professionsprøven på Praktiklærerforeningens årlige kursus, som afholdes den 26.- 28. marts. 

Sådan hjælper du studerende

Som praktiklærer kan du løbende hjælpe de studerende frem mod professionsprøven. 

1. Løbende refleksion og sparring

  • Hjælp den studerende med at gemme løbende erfaringer fra integreret praktik.
  • Diskuter erfaringer fra undervisningen løbende i vejledningen.
  • Hjælp den studerende med at forbinde praksis med teori.
  • Stil spørgsmål i stedet for at give svar

2. Understøt casevalg

De studerende skal udvælge en relevant case fra deres praktik.

  • Giv feedback på mulige cases og sikre, at de er tilstrækkeligt komplekse.
  • Stil spørgsmål, der får den studerende til at reflektere over, hvorfor en bestemt case er relevant.

3. Observation og feedback

I professionsprøven skal den studerende reflektere over egen undervisning.

  • Observer undervisningen og give konkret feedback.
  • Hjælp den studerende med at formulere og analysere styrker og udfordringer.

4. Forberedelse til den mundtlige eksamen

Eksamenen indebærer en mundtlig fremlæggelse og diskussion.

  • Stil spørgsmål både til teori og praksis
  • Føl dig ligestillet med censor og underviser fra læreruddannelsen.
  • Opfordr til at øve fremlæggelsen for at styrke den studerendes formidlingsevner.