Til praktiklæreren: Sådan giver du nye lærerstuderende en god, første praktik
Fortæl om dine forventninger til praktikanterne og lad dem møde så mange forskellige medarbejdere på skolen som muligt. Det er nogle af de råd, som praktikleder Claus Stoklund Christiansen har til praktiklærere, der skal have nye lærerstuderende i praktik
I de kommende måneder skal en lang række af landets
lærerstuderende for allerførste gang i praktik.
Annonce:
De skal prøve at undervise en klasse for første gang, spise
frokost med kollegerne i personalerummet, deltage i forberedelsen og sidde med
til de sene eftermiddagsmøder.
Derfor har folkeskolen.dk/praktik taget fat i praktikleder
Claus Stoklund Christiansen for at få et par råd til, hvordan man tager godt
imod nye praktikanter.
Han arbejder på professionshøjskolen UCN og er blandt andet ansvarlig for at
forberede de studerende på praktikken. Han underviser også på
praktikvejlederuddannelsen og har siddet med i den nationale faggruppe for praktik.
Fortæl, hvad du forventer af praktikanterne
Annonce:
Som det første fremhæver han, at det er vigtigt at få forventningsafstemt
praktikken.
”På UCN har vi gode erfaringer med at arrangere et infomøde
inden den første praktik, hvor alle parter er med: Praktikanterne, praktiklærerne,
ledelsen af praktikskolen og de studerendes vejleder fra læreruddannelsen”,
siger han.
”De studerende har brug for at kende til de praktiske
elementer i arbejdet. De skal blandt andet introduceres til arbejdet med Aula
og de har brug for at vide, hvad de skal gøre, hvis de bliver syge”.
Ofte er de studerende mest optaget af den del af
lærerarbejdet, der foregår i klasselokalet med eleverne, fortæller Claus
Stoklund Christiansen.
Annonce:
”Men som alle
lærere ved, så hører der meget andet og mere til lærerarbejdet. En studiedag på
praktikskolen slutter derfor sjældent samme tid som elevernes undervisning”,
siger han.
Derfor
anbefaler han også, at man sætter de studerende ind i, at det er vigtigt for
deres professionsfaglige udvikling, at de får et indblik og erfaringer med en
bred vifte af de opgaver, der hører til en lærers arbejdsdag.
Lad praktikanterne møde alle skolens medarbejdere
Claus Stoklund Christiansen fremhæver, at praktikskolerne kan tilbyde de
lærerstuderende en hel masse erfaringer fra lærerlivet, som læreruddannelsen
ikke kan give dem.
Annonce:
”Det kan for eksempel være forældresamarbejde og gårdvagter.
Derfor er det vigtigt, at man som skole anser sig som et uddannelsessted og
tager ansvar for at vise hele læreropgaven frem”.
Claus Stoklund Christiansen anbefaler blandt andet, at man
som praktiklærer i forvejen overvejer, hvad der kunne være givende for
praktikanterne at opleve.
Det kan blandt andet gøre ved at arrangere et møde mellem
praktikanterne og skolens PLC-medarbejder. Eller ved at sørge for, at de kommer
med på en gårdvagt eller deltager på et møde med PPR.
De studerende skal ikke være dygtige lærere - endnu
Annonce:
Som praktikvejleder skal man også huske, at de studerende ikke er i praktik
for at finde ud af, om de er dygtige nok til at blive lærer. De er i praktik
for at lære, hvordan man bliver lærer, fortæller Claus Stoklund Christiansen.
”Formålet med praktikken er, at de studerende skal udvikle
sig fagligt. Derfor handler det netop om, at praktiklæreren, og praktikskolen
som helhed, tager hånd om denne udvikling med udgangspunkt i de forudsætninger
de lærerstuderende møder op med”, siger han.
”For mange studerende, der er i praktik for første gang, er
det ikke tilstrækkeligt at stille forventninger om, at de er velforberedte
forud for undervisningen. Det er ofte nødvendigt, at praktiklæreren samarbejder
med de studerende om både forberedelse og evaluering af undervisningen -
praktiklærerens såvel som de studerendes”.
Det kræver ifølge Claus Stoklund Christiansen, at
praktiklæreren er god til at starte den reflekterede samtale med
praktikanterne.
For de praktiklærere, der har studerende fra UCN, foreslår
han at man kan tage udgangspunkt i den undervisningsplan, som de studerende
skal udforme til praktikken.
”Når man som
praktikvejleder betragter de lærerstuderendes undervisning, kan man sikkert få
øje på en masse ting, der kan
arbejdes videre med”, siger han.
”Men i stedet for at evaluere på alt det, der springer
praktiklæreren i øjnene, kan det være en fordel at tage udgangspunkt i det
fokus, som de studerende selv har haft på deres undervisning”.
Ved at tage udgangspunkt i de studerendes fokus, kan man som
praktiklærer også være med til at skabe forbindelse mellem læreruddannelsen og
praktikken.
”Som praktiklærer kender man måske ikke de nyeste teorier.
Det er heller ikke forventet, men det er vigtigt at spørge ind til, hvad
praktikanterne har arbejdet med på læreruddannelsen”, siger Claus Stoklund
Christiansen.
”Kvaliteten af praktikken opstår, når
de erfaringer de studerende gør sig undervejs i praktikken, bliver genstand for
refleksion på baggrund af den faglige viden, de studerende har med sig fra
tiden på læreruddannelsen".