Jacob Mohr Jensen har skiftet univesitetet ud med en traineelæreruddannelse og er flyttet til Middelfart for at være tættere på både den efterskole, han er ansat på og læreruddannelsen i Jelling.
Foto: Karina Podbielski
Jacob er lærer på en efterskole, mens han uddanner sig til lærer
Fast arbejde på en skole, SU og en læreruddannelse. Alt sammen på samme tid. Det er realiteten for de studerende, der vælger en traineelæreruddannelse. Det har Jacob Mohr Jensen, som i sommer begyndte på en ny type traineeuddannelse, der favner bredere.
Egentlig læste Jacob Mohr Jensen idræt og matematik på
Aarhus Universitet. Men da han stod med et bachelorbevis i hånden, vidste han, at han ville blive klogere på lærerfaget.
"Jeg er ret sikker på, at
hvis jeg havde søgt mere, kunne jeg godt have fået en stilling som
efterskolelærer et sted. Jeg vil bare gerne have det lærerspecifikke med i mit
arbejde, og derfor har jeg valgt at tage læreruddannelsen også", lyder det fra Jacob Mohr Jensen.
”Jeg har i lang tid tænkt, at jeg gerne ville være højskole-
eller efterskolelærer. Så jeg var klar til at skifte retning. Først tænkte jeg
på meritlærerstudiet, men så opdagede jeg, at Vejle Kommune har et samarbejde
med UCL, hvor man kan studere og arbejde samtidig”, siger Jacob Mohr Jensen.
Han har været skiinstruktør, undervist i gymnastik og været
vikar på den friskole, han selv gik på som barn. Han er 28 år.
”Men jeg har aldrig prøvet at være fastansat lærer”, siger
han. ”Mange lærerstuderende oplever, at der er et stort spring fra at være
studerende til at være lærer. Men når vi sideløbende er på skolen, skaber
det god forbindelse mellem praksis og teori. Det vi lærer, kan vi bruge som lærer”.
Svært at skaffe skoler
UCL Campus
Jelling begyndte sidste år på en ny måde at tilrettelægge skolebaseret uddannelse, som de kalder traineeuddannelsen, oplyser teamkoordinator for indholdsteamet Kommunikation og Markedsføring hos UCL Kasper Duus.
Tidligere har UCL samarbejdet med specifikke kommuner. Eksempelvis har uddannelsen samarbejdet med Fredericia
Kommune siden 2017, hvor de traineestuderende har haft ansættelse på en
folkeskole i Fredericia.
Men UCL Jelling har haft mange henvendelser fra ansøgere, som enten boede langt fra Fredericia, og derfor gerne ville arbejde på en skole tættere på deres hjem, og eller ønskede at prøve andre skoleformer end folkeskoler.
Derfor har UCL Jelling fra 2023 studerende, som er ansat på både folkeskoler, friskoler, i FGU-regi, specialskoler og på efterskoler. Sidste år blev 17 studerende optaget på traineeuddannelsen, men UCL Jelling oplyser, at flere kunne være blevet optaget, hvis der var flere skoler, der var interesseret i ordningen. Fredericia Kommune har haft mellem 15- 30 om året, men økonomiske udfordringer gør, at kommunen har valgt ikke at slå trainee-stillinger op.
Drømmen om efterskole
For Jacob Mohr Jensen var tidspunktet for at søge ind på læreruddannelsen perfekt, fordi han kunne udleve sin drøm om at være lærer på en efterskole. Han søgte ind på læreruddannelsen i Jelling og søgte samtidig jobbet på Aagaard Efterskole og fik begge dele.
Traineeuddannelsen på UCL varer fire år. Man får fast
ansættelse på en folkeskole svarende til omkring 25 procent af en stilling med løn. Og så får de studerende også SU, en mentor og ikke mindst en stærk kobling mellem
teori og praksis.
Det sidste betyder meget for Jacob Mohr Jensen.
”Vi har snakket en del om forholdet mellem teori og praksis
på første semester. Her er traineestudiet helt perfekt, for man kan se en
sammenhæng mellem det, man lærer på studiet den ene dag, og det man gør på
skolen den næste. Det er helt sikkert en styrke”.
God kobling mellem praksis og teori
Jacob Mohr Jensen har en 30
procent stilling på efterskolen.
”Studiet er 100 procent. Det tager samme tid, som man ville
have som normal studerende. Jeg studerer på uddannelsen mandag, torsdag og
fredag, men vores undervisning om fredagen er online. Tirsdag og onsdag er jeg
på skolen”, siger han.
”Der er stor fleksibilitet fra studiets side. De andre lærerstuderende har
studiedage tirsdage og onsdage. Her har vi et fast arbejdsskema, og derfor skal
vi lægge vores studietimer på andre tidspunkter. Men vores undervisere er meget
åbne over for, at vi ikke kan læse alle tekster til alle undervisningsgange. Det
er ok at være lidt på bagkant”, forklarer han.
”Vi er en broget flok i vores traineegruppe. Mange har
erfaringer fra tidligere. Nogle har været i ansættelse på en skole, som så har
spurgt, om de ikke ville uddanne sig til lærere, og andre har en anden
uddannelse. Derfor er der en god basis for at bidrage til det, vi arbejder med på
studiet, selv om man ikke har nødvendigvis har læst alle tekster”.
Jacob Mohr Jensen er netop flyttet til Middelfart for at
minimere transporttiden til uddannelsen og efterskolen. Han oplever, at de
studerende på uddannelsen har et godt sammenhold.
”Vi har et godt sammenhold i
traineeholdet, men jeg er også superglad for det sammenhold, som jeg er blevet
en del af på efterskolen både med eleverne og lærerne".