"Min pænt organiserede mappestruktur på OneDrive indeholder i skrivende stund 317 pdf’er fra læreruddannelsen. Listen vokser med en 4-5 stykker om ugen. Og så er vi ellers klar til knævre løs i matrix-øvelser, makkersnak, og klassesamtaler", skriver Bosse Hougesen.
Bosse Hougesen
Debat: Lærerstuderende kritiserer uddannelsen for at handle om at lære "at læse og tale om indholdet af pdf-filer"
Studerende Bosse Hougesen har indtil videre 317 pdf-filer på computeren, der skal forberede ham til at blive lærer. Men pdf'erne kommer til kort, når han står ude i klasselokalet, skriver han.
Til prøven i dansk fik jeg sagt, at ”Thomas Illum jo er en
stor kanon, som fylder meget i danskfagets didaktik. Derfor må eleverne være i
trygge hænder.”
Ironien var ikke tabt på de to garvede kvinder, der sad på
den anden side af det grønne bord. Hvis ikke subkommunikation bliver fanget til
en eksamen i dansk, hvor så?
De ville ønske, at mit didaktiske design
afspejlede min kritik af Thomas Illum, for jeg havde jo skamløst kolporteret
hans undersøgende tilgang til litteraturundervisning.
I en pdf-fil om John Deweys ”Erfaring og tænkning”,
læste jeg om vigtigheden af erfaringens passive og aktive element, i popsprog
kaldet ”learning by doing”. Det er jo umiddelbart logik for burhøns, men hvad
er det så præcis for en erfaring, man får på uddannelsen?
Det er en erfaring i
at læse og tale om indholdet af pdf-filer.
Min pænt organiserede mappestruktur på OneDrive indeholder i
skrivende stund 317 pdf’er fra læreruddannelsen.
Listen vokser med en 4-5
stykker om ugen. Og så er vi ellers klar til knævre løs i matrix-øvelser,
makkersnak, og klassesamtaler.
Eleverne skænker vi af og til en tanke. Det er
specielt interessant for meritstuderende, når vi skal tale om, hvordan vi tror
folkeskolen fungerer, i en slags socialkonstruktivisme på speed.
Uanset hvad,
er det vigtigt at organisere sine pdf’er pænt. Det gælder jo om at kunne finde
de magiske trylleord som ”Thomas Illum” eller ”Morten Blomhøj” frem, når man sidder
til sin kompetencemålsprøve.
Endelig kommer man i praktik. Det kan være svært at undervise
børn ved at snakke om pdf-filer, så vores erfaring er ikke meget bevendt. Eleverne
har simpelthen ikke den nødvendige selvregulering til at indgå i de
meningsfyldte og lærerige diskussioner om indholdet af pdf-filerne. Det kommer
forhåbentligt i løbet af gymnasiet eller universitetet, når de har forkastet
enhver selvstændig impuls, og ofret deres identitet på boglighedens alter.
Men nu er det altså tid til at omsætte pdf til differentieret,
undersøgende og autentisk undervisning.
Undervisning, som tager højde for
DSA-elevers behov for at spejle sig i både kultur og sprog. Undervisning, som
motiverer og hjælper elever i komplicerede læringssituationer, men samtidig er
udfordrende for elever med særlige forudsætninger – dog uden at foregribe
læring, der først skal finde sted på et senere klassetrin.
Hvis du mistede pusten,
har du fanget pointen. Jeg sagde til min praktiklærer, at jeg havde en ambition
om at forberede mig mindre. For ”det er sku’ da vigtigt at kunne sparke noget
undervisning ud af døren hurtigt, eller hvad?”
Forældrene sidder klar på Aula til at lægge dig ned med krav og forventninger. Folkeskolen er i brand, lærerne
falder på stribe!! Du har slet ikke tid til at planlægge grundigt! Skolen har
desuden kun adgang til et bogsystem, du ikke bryder dig om, og hvis du vil på
tur med klassen, kan I tage cyklen.
Har jeg hørt. Jeg ved det ikke. Det står der ikke noget om i
mine pdf-filer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.