”Det her er historisk arvegods, noget af det vores danske folkeskole står på skuldrene af, så det er vigtig formidling, som vi også kan lære af i dag”, siger Henrik Jessen Toft, formand for Foreningen Gærup Skolemuseum, om de Reventlowske skolerFoto: Dorthe Kirkgaard Nielsen.
Moderne skoletænkning helt tilbage fra 1783 får liv af pensionerede lærere
Med et lille museum, historisk skoleundervisning, foredrag og ikke mindst levende fortællinger formidler en gruppe frivillige historien om de progressive Reventlowske skoler på Fyn. Her var udenadslære forbudt, der blev undervist i en lang række fag, og læreren måtte ikke slå børnene.
Dorthe KirkgaardNielsenJOURNALIST PÅ FOLKESKOLEN.DK/lærersenior
”Børnenes opdragelse er
ustridig det vigtigste, som skal givet et grundet Haab til en mere oplyst
Almue, og derved fremmes deres egen sande Lyksaglighed i Fremtiden.”
Annonce:
Sådan skrev Johan Ludvig Reventlow, greve på Brahetrolleborg Gods for 240 år
siden - den 17. december 1783 - i de første linjer af sit skolereglement for de
tre skoler i Brahetrolleborg Sogn ved Fåborg.
Mere end 30 år før 1814-skoleloven, fem år før stavnsbåndets ophævelse, og i
N.F.S. Grundtvigs fødeår blev der nemlig tænkt progressive skoletanker hos
greven i det sydfynske og hans bror Christian Ditlev Reventlow på Lolland.
Som nogle af oplysningstidens danske foregangsmænd var de to brødre kraftigt
inspireret af nye skoleformer og pædagogiske tanker fra Tyskland. De var helt
med på ideen om, at hvis den voksende befolkning skulle brødfødes, var det
nødvendigt med udvikling af produktionsapparatet, og det krævede både oplysning
og ordentlig uddannelse til almuen.
For både børn og voksne skulle klædes på til at have forudsætninger for at
kunne agere som selvstændige og nyttige samfundsborgere.
Annonce:
Læring og forståelse
Da den første af de Reventlowske skoler - Gærup Skole i landsbyen Gærup på
Sydfyn – åbnede i 1783, var udenadslære forbudt, fokus var i stedet lagt på
læring og forståelse, og børnene skulle lære at tænke, reflektere og udtrykke
egne tanker.
Drenge og piger blev undervist sammen, i de samme fag, Luthers lille Katekismus
var skiftet ud med læsebogen ”Børnevennen” oversat fra tysk, og på skoleskemaet
var både læsning, skrivning, regning, geografi, historie, menneskets opbygning,
agerdyrkning, sang, gymnastik, bibelhistorie med videre.
”Grundlæggende havde de Reventlowske skoler et religiøst fundament, men på en
helt anden facon, end man tidligere havde set i Danmark, og de gejstlige var
ikke begejstrede. På mange måder minder skolerne om det, vi kender fra den
danske folkeskole i dag, men også fra folkehøjskolerne og Grundtvigs tankegang”,
siger Henrik Jessen Toft, formand for Foreningen Gærup Skolemuseum.
Annonce:
Skolepligt for børn
Gærup Skole og de to øvrige skoler i sognet – Haagerup Skole og Grønderup
Skole, der åbnede i henholdsvis 1784 og 1786, kørte ikke kun undervisning for
sognets børn.
Hvor godsejeren indførte skolepligt for bøndernes børn fra seks år og til
konfirmationsalderen mandag til lørdag, var der frivillig aftenskole for de
voksne i sognet hver aften fra klokken 18-19 mandag til fredag.
Undervisningen var gratis, men holdt man sine børn væk fra undervisningen,
skulle man betale en bod til skolekassen.
Annonce:
”Skolen blev taget vel imod, men de fleste forældre forstod ikke skolesystemet. For de fleste havde gået i Katekismus-skole, hvor man lærte at læse og lærte
udenad, samtidig havde de brug for de større børn til at arbejde”, fortæller
Henrik Jessen Toft.
Så skoletiden på de tre skoler blev forsøgt tilrettelagt, så det passede til
hverdagen for bønderne.
De store elever gik i skole om formiddagen, så de kunne
arbejde om eftermiddagen, og i høsttiden var der ingen skole.
Ved siden af skolesystemet opførte greven spindeskoler og en væveskole for at
udbrede kendskabet til praktiske håndværksfag og skabe grundlag for husflid og
biindtægter til mindre bemidlede, så de kunne komme ud af fattigdom.
Annonce:
Flere frivillige
Henrik Jessen Toft er en af omkring 30 frivillige i Foreningen Gærup
Skolemuseum, der forsøger at udbrede historien om de progressive Reventlowske
skoler på Fyn.
Via et fysisk museum i den gamle Gærup Skole, men også via foredrag, saloner og
levende fortællinger. Blandt andet tilbyder museet historisk skoleundervisning
for skoleklasser, hvor pensionerede lærere fra Brahetrolleborg Skole giver
eleverne en halv dag med undervisning på Gærup Skole anno 1784 og en halv dag
på Brahetrolleborg Skole anno 1958.
Gærup Skolemuseum
Gærup Skolemuseum – Museet for
de Reventlowske skoler ligger på Sybillesvej 3 i Korinth og kan altid besøges
efter aftale. Derudover er der åbent lørdag klokken 13.30-16 i april, maj, juni og august. I juli måned er åbningstiden udvidet til mandag, fredag og søndag klokken
11-15. Læs mere på www.gaerupskolemuseum.dk
Ud over de pensionerede lærere, der laver historisk skoleundervisning, er
flertallet af de øvrige frivillige også lærere – både aktive og pensionerede.
”Vi kunne dog godt bruge endnu flere frivillige, for vi vil gerne udbrede
kendskabet til de Reventlowske skoler endnu mere. For det er et stykke vigtigt
og sjældent fortalt dansk skolehistorie”, siger Henrik Jessen Toft.
Filantropisk udgangspunkt
Med Johan Ludvig Reventlows skolereglement blev skolen sat i system. Børnene
blev journaliserede og indskrevet i de tre skoledistrikter fra godset.
Det grundlæggende udgangspunkt var filantropisk, og undervisningen skulle
foregå i en venlig atmosfære, og læreren måtte ikke slå eleverne.
”Det handlede om tillid. For man kan ikke have samtaler eller lære noget af
folk, man grundlæggende ikke har tillid til, og som man er bange for, fordi de
slår dig. Så læreren måtte ikke slå eleverne”, fortæller Henrik Jessen Toft.
Via instruks fra greven var der til gengæld indført en ”Skammebænk” ved ”uflid”
og en ”Skammehue” ved ”bagtalelser, banden og slet opførsel”, som læreren kunne
gøre brug af.
Ved strenge forseelser som for eksempel tyveri af en anden elevs madpakke kunne
Skolekommissionen beslutte en hårdere straf – for eksempel et slag med stok,
men det var aldrig lærerens beslutning og aldrig læreren, der gav den fysiske
afstraffelse.
For flid var der til gengæld forskellige flidspræmier – blandt andet gymnastik
med greven i parken ved Brahetrolleborg.
Seminarieuddannede lærere
De Reventlowske skoler udmærkede sig også ved at have seminarieuddannede
lærere.
”Johan Ludvig Reventlow vidste, at skulle hans progressive tanker føres ud i
livet, krævede det uddannede lærere, så han sendte tre mænd på Danmarks første
lærerseminarium i Kiel og finansierede deres uddannelse”, fortæller Henrik
Jessen Toft.
Den første lærer var Christian August Schmidt fra Als, der flyttede ind i den
store lærerbolig i forlængelse af Gærup Skole.
Hvor selve skolestuen var på 35 kvadratmeter med plads til 35 elever – både
formiddag og eftermiddag, var lærerboligen omkring 70 kvadratmeter, med fem
værelser, køkken og ildsted. Med plads til både lærer samt vedkommendes
familie.
Lønnen lød på 80 rigsdaler, fem tønder rug og fem tønder byg, gratis hus og
brændsel samt græsning og fodring til to køer og seks får.
Derudover var
læreren fri for alle ”skatter, contributioner og pålæg” – og her kunne læreren
selv vælge, hvilke 12 han ville fritages for at betale.
”Det var en god løn. Til gengæld måtte læreren ikke modtage nogen form for
penge fra bønderne for eksempel for ekstraundervisning eller eventuelle
forseelser”, forklarer Henrik Jessen Toft.
Tabte til reaktionære kræfter
Brødrene Reventlow havde begge plads i Den Store Skolekommission, der ledte
frem til skoleloven fra 1814. Johan Ludvig Reventlow fra 1790 til sin død i
1801. Broderen i alle 25 år.
De reformvenlige og fremsynede godsejere mødte dog modstand fra mere
reaktionære religiøse kræfter i kommissionen – heriblandt biskop Balle, og
1814-loven blev ikke et opgør med udenadslære, fysisk afstraffelse eller
indførelse af mere nytteorienteret undervisning.
Dermed endte de Reventlowske skoler – heriblandt Gærup Skole - også med at
blive mindre progressive, end greven havde tænkt sig. Gærup Skole ophørte som
skole i 1955.
Store ambitioner
Siden 1975 har skolen huset Gærup Skolemuseum, men den nye forening er først
stiftet i 2019. Og ambitionerne er mange – blandt andet vil foreningen gerne
føre skolestuen helt tilbage til sit oprindelige udtryk fra 1783 og skabe et
moderne skolemuseum.
”Det her er historisk arvegods, noget af det vores danske folkeskole står på
skuldrene af, så det er vigtig formidling, som vi også kan lære af i dag. For
her kan vi finde tilbage til de oprindelige uddannelsespolitiske rødder – både
historisk og pædagogisk”, siger Henrik Jessen Toft.
I dag ejer Faaborg-Midtfyn Kommune bygningen, og kommunen betaler vand og varme
og ejendommens ydre vedligeholdelse. Derudover drives museet alene af
frivillige kræfter og egne indtægter via kontingenter, foredrag, entreindtægter
med videre.