Debat
"Alle skoleledere, jeg har talt med siden, mener, at jeg ikke har erfaring nok. Men hvordan skal jeg få erfaring, hvis skolerne ikke ansætter mig?" Spørger skribenten.
Foto: Getty Images
Debat: Mangler der lærere? Så ansæt da de ledige
Der bliver talt vidt og bredt om lærermangel, men er det i klasselokalerne eller blandt ansøgerne til stillingerne på skolerne? spørger skribenten.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Vi ser alt for store klasser og pressede lærere på landets
skoler. Lærerlivet er hårdt, og eleverne lider. Så hvorfor gør man ikke noget
ved det?
Der går en fortælling om, at der er mangel på
lærere, at skolerne ikke kan få uddannet personale og må nøjes med at ansætte
ufaglærte. Det er dog ikke den virkelighed mange ledige lærere møder i
hverdagen. Vi brænder for en plads i folkeskolen, hvor vi kan undervise,
motivere og inspirere børn og unge, det får vi bare ikke lov til. For den
virkelighed, vi møder, består derimod af uanede mængder af jobsamtaler, ansøgninger og afslag.
Det sidste års tid har jeg sendt cirka 100 ansøgninger – til skoler op
til to timer væk fra Esbjerg, hvor jeg bor – og været til omkring seks samtaler.
Hver gang har jeg fået at vide, at jeg er kommet nummer to. For nyligt søgte
jeg arbejde på en skole, der havde modtaget 169 ansøgninger tre dage inden
ansøgningsfristen. Det er hårdt.
Langt fra virkeligheden
Da jeg selv læste til lærer for seks år siden, fik vi
nærmest hver dag at vide, hvor stor mangel på lærere der var herhjemme. Vi drømte
om arbejde efter eksamenerne var overstået, så vi kunne starte et liv med fyrre
års undervisning af fantastiske børn og unge – for mit vedkommende i matematik,
historie og kristendom. Det blev dog langt fra min virkelighed.
Alle skoleledere, jeg har talt med siden, mener, at jeg ikke
har erfaring nok. Men hvordan skal jeg få erfaring, hvis skolerne ikke ansætter
mig?
Ofte er jeg blevet spurgt, hvorfor jeg ikke bare søger job som
tilkaldevikar for at få lidt erfaring på CV’et. Problemet er, at det gør jeg
sådan set også, men det er bare min oplevelse, at skolerne ikke ansætter
uddannede lærere som vikarer. Gennem de sidste seks år, har jeg hørt
begrundelser som, at uddannede lærere slet ikke vil være tilkaldevikarer, at uddannede
lærere er dyrere eller hurtigt finder andet arbejde og så den altid populære: Dem
bruger vi bare ikke.
3335 ledige
Jeg spørger ofte mig selv, hvorfor Danmarks Lærerforening kan
acceptere, at ufaglærte bliver ansat i faste stillinger frem for uddannede
lærere. Ifølge Lærernes a-kasses ledighedstal var der 3335 ledige medlemmer af a-kassen på
landsplan 1. juni 2024, selvom det tal skal tages med et gran salt, fordi helt nyuddannede og andre end folkeskolelærere også optræder her.
Sidste års tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
viser, at 19
procent af lærerne i folkeskolen ikke har en læreruddannelse.
Hvis Danmarks Lærerforening, Lærernes a-kasse og
Undervisningsministeriet går sammen om at få de ledige lærere i arbejde, vil
presset på de ansatte lærere blive lettet, samtidig med at vi vil sikre mere
tid til den enkelte elev og bedre rammer for alle i den danske folkeskole.
Min opfordring er klar: Få de ledige lærere i job og start
arbejdet mod at skabe en bedre folkeskole for os alle sammen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk