Anmeldelse:

Ønskes: Nye overlevere i skolejunglen

Er det særligt svært at overleve som ny lærer? Måske ikke, alle nye job byder på udfordringer, men der er mange forhindringer, dilemmaer og reelle vanskeligheder i den jungle, den nye lærer træder ind i. Det er måske den allervigtigste pointe i Kari Kragh Blume Dahl, Per Fibæk Laursen og Bent B. Andersens: 'Overlevelsesguide for nye lærere'.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta:

Overlevelsesguide for nye lærere

Redaktører: Kari Kragh Blume Dahl, Per Fibæk Laursen og Bent B. Andresen

219 Kroner

236 sider

Forlag: Dafolo

”Ville den her bog have hjulpet dig, dengang du var ny lærer?” spurgte min redaktør, da hun sendte 'Overlevelsesguide for nye lærere' til mig til anmeldelse. Svaret er ja, det tror jeg faktisk, men det er lidt frisk at kalde det en overlevelsesguide, for det er ikke et atlas over problemfelter med tilhørende løsninger - i hvert fald kun i meget begrænset omfang. Så en guide er den kun til en vis grad.

Bogen består af ni kapitler, som belyser forskellige sider af lærerjobbet. Bogens pointer er solidt underbygget af undersøgelser, teori og analyse, der er ikke skåret nogen hjørner her. Balancen mellem de mange citater fra interviewundersøgelser og henvisninger til teorier fra de øverste pædagogiske og psykologiske hylder er elegant og ganske usnobbet. Alle kapitlerne insisterer på at tage nye læreres oplevelser alvorligt og på, at oplevelserne kan være et seriøst udgangspunkt for at behandle de udfordringer, som det nye job som lærer byder på.

Man skal ikke underkende følelsen af ikke at være alene, når man læser forskningsbaserede beskrivelser af de bjerge den nye lærer skal bestige med en udrustning, som i bedste fald er uprøvet og i værste fald mangelfuld. Men bogen nøjes ikke med at spejle. Når oplevelserne fra andre nye lærere er beskrevet underbygges beskrivelserne af pædagogisk, ledelsesmæssig eller psykologisk teori, så læseren må konkludere, at her er der tale om virkelige udfordringer - der er noget at sukke over. Der er forklaringer på, hvorfor det er vanskeligt at udfylde rollen som lærer, og det er jo et ganske udmærket udgangspunkt for at håndtere udfordringerne, at man kender deres anatomi.

Selvom bogen kun består af ni kapitler, formår den at kortlægge de mest udfordrende bjergtinder: hvordan opretholder man motivationen for arbejdet, hvordan vælger man skole, hvordan håndterer man en stor og kompleks mængde opgaver, hvordan planlægger man undervisning, hvordan klarer man sig i brydekampen med digitale platforme, hvordan arbejder man med inklusion, hvordan håndterer man forældresamarbejdet og endelig hvordan får man mest ud af det kollegiale samarbejde. Det er kernen i lærergerningen, som her rulles ud.

Ingen af bogens kapitler er letbenede, alt er gennemarbejdet og gennemargumenteret, men det meste af tiden mangler overlevelsesguiden. Det er ikke nødvendigvis et problem, hvis det ikke lige var for bogens titel. ”Her er en bog om at være ny lærer, få brændstof til egenrefleksion og enkelte ideer til, hvordan du bevarer motivationen og når alt det du skal” - gør sig jo ikke super godt på et bogomslag, men det er sådan bogen er. Den er ikke en liste over gode tips og tricks, som kan bruges en til en i dagligdagen.

'Overlevelsesguide for nye lærere' er den nye lærers fysioterapeut. Den giver en smule massage, et lille drys trøst, en række gode øvelser og stof til eftertanke, som kan hjælpe med at sætte gode, virksomme processer i gang hos den nye lærer. Men den leverer ikke hurtige svar, som kan hjælpe med den konkrete udfordring, der banker på, når en ny uge truer.

Til gengæld slipper man også for løftede pegefingre og bogen gør faktisk en del ud af at fortælle, at de andre lærere også snyder på vægten - forbereder sig minimalt, udvikler rutiner, som erstatter refleksion, klipper tæer og hakker hæle - ikke fordi de er dovne, men fordi skolens rammer nødvendiggør det. Det er nyttig viden, men også en svær pille at sluge for den idealistiske lærer, og det dilemma tager bogen livtag med flere gange.

”Ville den her bog have hjulpet dig….”Ja, til at forstå, at de vilkår jeg oplevede er vilkårene for lærere - og at der ikke er noget quickfix.