Lærere oplever stigende støj i klassen

44 procent af de kvindelige lærere oplevede høj støj på arbejdet i 1990. I 2000 var andelen steget til 70 procent. Støj kan medføre træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær. Man ved endnu ikke, hvor stor betydning støj har for sygefravær.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en rapport fra Arbejdsmiljøinstituttet, der viser, at lærerne i stigende grad oplever høj støj på arbejdet. Det er ikke kun kvinderne, støjen generer. I 1990 oplevede 33 procent af de mandlige lærere høj støj. Andelen var i 2000 steget til 62 procent.

Støjniveauet i klasserne kan ikke alene forklare lærernes oplevelse af støjproblemer. Nye undervisningsformer og dårlig akustik i lokalerne kan være en forklaring. En anden forklaring kan være, at 40-45 procent af lærerne i 2005 var over 50 år. Hørelsen ændrer sig med alderen, og det bliver sværere at høre under støjfyldte forhold. Jo ældre man bliver, jo mere følsom bliver man over for støj.

Indsatsen mod støj i arbejdsmiljøet har hidtil været rettet mod høreskadende støj. Man har ikke vurderet effekterne af støj fra menneskelig aktivitet. Forskerne kan ikke sige noget om, hvor stor betydning den slags støj har for sygefravær og tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.

Seniorforsker og projektleder Søren Peter Lund, mener, at man bliver nødt til vide mere om, hvordan støj fra menneskelige aktiviteter påvirker os, hvis man skal kunne opfylde visionen om et rummeligt arbejdsmarked.

"Selv om støj er blevet et større problem, er det i dag ikke muligt at sige, hvordan det påvirker folk, eller hvad konsekvenserne er, fordi støj er et samspil af forskellige faktorer", mener seniorforsker Søren Peter Lund.