"Vores udgangspunkt i bestyrelsen har været, at vi havde stillet et forslag til rådighed, som vi så skulle tage en diskussion om i organisationen. Jeg er i virkeligheden en meget stolt forperson. Vi har haft en enormt god og grundig diskussion", siger de lærerstuderendes forperson om, at det blev et nej til bestyrelsens forslag om at støtte ideen om en femårig læreruddannelse. (arkivfoto)

Stemte nej til skifte: Studerende foretrækker fortsat fireårig uddannelse

Fremover vil de lærerstuderendes organisation fortsat kæmpe imod, at læreruddannelsen ophøjes til en kandidatuddannelse. Det vedtog organisationen på et årsmøde i går, hvor der ellers var lagt op til et historisk kursskifte.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De lærerstuderendes organisation LL skifter ikke syn på læreruddannelsens længde. Det står fast efter en afstemning på organisationens årsmøde i Jørlunde på Sjælland i går. 

Her blev bestyrelsens forslag om fremover at kæmpe for at forlænge uddannelsen med et år stemt ned efter en mere end fire timer lang debat. Det fortæller LL's forperson Rasmus Holme Nielsen til folkeskolen.dk/lærerstuderende.

"Det blev til et klart nej til bestyrelsens forslag. Det betyder, at vi fortsat vil have en fireårig uddannelse som vores udgangspunkt, når vi diskuterer forandringer og forbedringer af uddannelsen", siger han. 

Minister sætter gang i ændringer af læreruddannelsen uden at love konkrete forbedringer 

Ikke skuffet over resultatet

Dermed blev det ikke til et historisk ændring af de lærerstuderendes syn til deres egen uddannelse. For mens Danmarks Lærerforening igennem en årrække har råbt højt om behovet for at løfte læreruddannelsen op på kandidatniveau, har de studerende kæmpet imod. 

Den holdning skulle i går tages op til en mulig revision, fordi bestyrelsen kunne se en fordel i en samklang mellem de to foreningers holdning til uddannelsen. 

Er du så en skuffet forperson, nu hvor jeres forslag blev stemt ned?

"Nej, slet ikke. Vores udgangspunkt i bestyrelsen har været, at vi havde stillet et forslag til rådighed, som vi så skulle tage en diskussion om i organisationen. Jeg er i virkeligheden en meget stolt forperson. Vi har haft en enormt god og grundig diskussion. Og på baggrund af den har vi besluttet at gå en bestemt vej, og den vej står jeg 100 procent bag", siger han. 

Lærerstuderende varsler markant kursskifte: Åbner op for et ja til en femårig uddannelse 

Skal være bedre 'håndværkere'

Ifølge Rasmus Holme Nielsen gik gårsdagens debat især på, hvordan de lærerstuderende fremover ser balancen mellem teori og praksis på deres uddannelse. 

"For os handler det om, hvad det vil sige at være en god lærer. Er en god lærer en 'antropolog' eller en 'håndværker'? 'Antropolog' forstået på den måde, at man er ekspert til at analysere et klasserum med udgangspunkt i de mange komplekse sammenspil, der er mellem eleverne og en selv som lærer. Eller er en dygtig lærer en, der kan det håndværksmæssige i at være lærer: skabe ro, være den trygge hånd på skulderen, være den der rummer et barn og får det til at føle sig godt tilpas, så det lærer noget", siger han og forklarer videre:

"For os er den gode lærer begge dele. I øjeblikket uddanner vi lærere, der er bedre 'antropologer' end 'håndværkere'. Det er derfor, at vi gerne vil styrke den praktiske del på læreruddannelsen, som især handler om praktikken, hvor vores teori bliver koblet til praksis. Det ser vi bedst kan gøres på en fireårig uddannelse på professionshøjskolerne".

Efter dagens afgørelse ser I så helst, at hele debatten om at gøre læreruddannelsen femårig stopper?

"Nej. Dialogen, om hvor læreruddannelsen skal han, skal aldrig stoppe, og det kommer den aldrig til. Og vi vil altid blive ved med at diskutere vores uddannelse".

Fem-årig læreruddannelse kan have lange udsigter: Radikale foreslår 2030-plan 

Kalder ministers udmelding for nybrud

De lærerstuderendes årsmøde blev indledt med en tale fra uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen. Her annoncerede ministeren, at hun igangsætter et udviklingsarbejde, der skal forbedre uddannelsen løbende. Og det arbejde inviterede hun de lærerstuderende med til.

Det vækker stor glæde hos de lærerstuderendes forperson. 

"Vi glæder os til endelig at komme med ind til forhandlingsbordet. Jeg vil kalde det et nybrud i dansk uddannelsespolitik, at vi får lov at sidde med. Igennem mange år har man lavet kommissioner og ekspertgrupper, der har haft flere økonomiprofessorer, end man har haft praktikere, og det har været enormt ærgerligt og skabt reformer, der ikke har fungeret i virkeligheden", siger han.

Ifølge Rasmus Holme Nielsen ligger ministerens ambition om at gøre læreruddannelsen mere praksisorienteneret helt i tråd med de studerendes ønsker. 

"Vi er helt enige om, at vi skal blive bedre håndværkere. Og her er det vigtigt, at jeg ikke hører, at ministeren vil lade det ske på bekostning af 'antropologen'. Jeg hører hende sige, at vi skal bibeholde de gode ting, og så skal vi bygge endnu mere på 'håndværkeren', fordi det står svageste lige nu. Og den analyse deler jeg fuldstændig".

Lang uddannelse giver finske lærere sexappeal