"Vi er under et stort økonomisk pres, så det er godt, at der er et gratis produkt, som giver mig bedre muligheder som lærer", siger lærer Lea SivertsenMaria Becher Trier
Lærerne tager godt imod sponsoreret undervisningsmateriale
1500 matematiklærere har registreret sig som brugere af online-universet Control your money. Her bliver 4-10.klasse eleverne udfordret i matematik og privatøkonomi. Det er et problem, hvis folkeskolen er afhængig af sponsorater, lyder det fra SF.
Forbrugerordfører for Venstre Flemming Damgaard Larsen besøgte Holbergsskolen for at få mere at vide om Danske Banks online-univers.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
43 procent af de unge 18-19-årige kan ikke forklare, hvad rente er. 23 procent af de unge tror, at afdragsfrie lån er et gratis lån. Det viser undersøgelser, som Zapera og Capacent har foretaget for Danske Bank. Og det er også en del af forklaringen på, hvorfor Danske Bank har afsat omkring 45 millioner kroner til at udvikle læringsmidler til matematik og privatøkonomi, som lærere gratis kan bruge.
Annonce:
"Vi har noget at bidrage med. Vi har en viden, der gør det naturligt at tage et ansvar. Det har gode fordele for lærerne, og for den enkelte som bliver undervist i privatøkonomi, men det er også en fordel for os som bank. Hvis man ved nok om privatøkonomi, kommer man ind i banken for at låne penge i stedet for at gå andre steder hen, hvor lån er meget dyrere", siger chef for samfundsansvar i Danske Bank Anne Melchiorsen.
Banken inviterede i går udvalgte politikere på Christiansborg til møde på Holbergskolen i Københavns Nordvestkvarter. Her fik de mulighed for at snakke med elever og en matematiklærer, der bruger online-universet Control your money i undervisningen.
Matematiklærer Lea Sivertsen er meget glad for programmet. Hun hæfter sig ved, at eleverne kan bruge programmet uden, at de møder Danske Banks logo nogle steder. Det er kun i lærervejledningen, at Danske Bank er nævnt.
Annonce:
"De har gjort det på en god måde. Det er en stor fordel, at en nogen udefra har et bud på, hvordan man laver undervisningsmaterialer. Vi er under et stort økonomisk pres, så det er godt, at der er et gratis produkt, som giver mig bedre muligheder som lærer", siger Lea Sivertsen. Hun mener, at programmet er godt til at sætte matematik sammen med eksempelvis rejser eller køb af computere, som er noget eleverne kan relatere sig til. Analysefirmaet Advice har netop gennemført en rundspørge for Danske Bank. Man har spurgt 100 lærere, som bruger Control your money. 52 lærere svarede. 98 procent af dem mener, at Control your money er et godt undervisningsredskab og de resterende mente, at det var et relevant supplement til den øvrige undervisning i matematik.
Eleverne i 8.Y er ikke helt så begejstrede for materialet. De synes, det er en sjov og anderledes måde at lave matematik på, men de synes også, at nogle af opgaverne kræver mere forklaring, end de kan finde på siden.
SF: Folkeskolen skal ikke være afhængig af sponsorater
SF's forbrugerordfører Pia Olsen Dyhr har brugt rigtig meget tid i folketingssalen på at diskutere unges økonomi. Hendes umiddelbare holdning er, at folkeskolen burde have så mange penge, så skolerne kan finde de rette materialer.
Annonce:
"Det er et problem, hvis undervisning i privat økonomi er afhængig af private sponsorater. Men det er fint som et supplement. Det ser ud til, at det er svært at finde godt nok materiale til at undervise i privatøkonomi i folkeskolen, og derfor er det godt, at det kommer på denne måde", siger Pia Olsen Dyhr.
Også forbrugerordfører for Venstre Flemming Damgaard Larsen mener, at det er en god måde at gøre det på.
"Jeg synes, det er fint, at det omgivne samfund interesserer sig for folkeskolen. Her, hvor man ikke har markedsført Danske Bank, synes jeg, det er en helt fin måde at gøre det på".