Debat
København skal gå forrest som børnekulturhovedstad, lyder det fra skribenterne bag debatindlægget.
Foto: Københavns Kommune
Debat: Elever skal kunne gå til kultur, præcis som de kan gå til idræt
Alle skolebørn skal i løbet af et skoleår stifte bekendtskab med kulturen, mener medlemmerne af en handletank til at brede kulturen ud for børn i folkeskolen. En mulig ny børnekulturkoordinator skal undersøge, hvordan det kan blive implementeret i København.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes holdning.
Børn i den københavnske folkeskole skal møde
kulturen på samme måde, som de møder idræt.
For kultur er værdifuldt
for børn - for hjernen, hjertet, fantasien og kreativiteten. Derfor skal vi
have prioriteret kulturen i København, så alle - flere end 60.000 skolebørn - i
løbet af et skoleår får et nysgerrigt møde med den kultur, der betyder så meget
for vores udvikling.
I begyndelsen af året
nedsatte vi i fællesskab med Det Kongelige Teater, CPH DOX og Statens
Naturhistoriske Museum en handletank, hvor vi har diskuteret, hvordan vi kan
brede kulturen ud til flere børn. Handletankens eksperter er nu klar med sine
anbefalinger, som vi vil søge opbakning til i den kommende tid. Handletankens
anbefalinger er fordelt på fire indsatsområder:
- Tættere samarbejde
mellem kulturinstitutioner, skoler og fritidstilbud
- Mere plads og bedre
faciliteter til kultur
- Bedre synlighed
- Mere frivillighed i
kulturlivet
Der er bred enighed om,
at bevægelse styrker børns koncentrations- og præstationsevne i skolerne og
ikke mindst idrætsfællesskaber, der skaber gladere børn og bedre trivsel.
Børn og unge skal møde
langt mere kultur. Sådan skaber vi et diverst og rummeligt samfund og en endnu
mere kreativ by.
Derfor vil vi i
København gå forrest som børnekulturhovedstad.
Hvis vi lader børn møde
kultur med den samme vigtighed, som vi lader dem møde idræt, kan vi danne unge
mennesker der kommer ud i livet med inspiration til og mod på at være kreative.
Dét skaber en
nyskabende, nysgerrig og alsidig by.
Med kultur kan vi åbne
nye perspektiver på tilværelsen, give børn og unge møder med nye udtryksformer
og bidrage til en styrket dannelse og trivsel.
Kulturfællesskaberne
skal derfor prioriteres og fylde lige så meget i børn og unges liv som
idrætsfællesskaberne.
Handletankens
anbefalingerne viser, at der ligger et stort potentiale i at skabe flere
kulturelle oplevelser for børn i København ved en stærkere koordinering af de
eksisterende kulturelle tilbud i Københavns Kommune.
Børn skal have mulighed
for at møde det ypperste, kulturen har at give. Blive udfordret og inspireret
af kunstnere, der gør sig umage i deres fag.
Ny kulturkoordinator
Børn bruger alle
hverdage i skolen og i fritidstilbud, så det er også her, vi først og fremmest
skal styrke børns møde med kulturen.
Vi skal bruge de
kvadratmeter, vi allerede har, langt bedre så flere børn f.eks. kan gå til
amatørteater to gange om ugen på det lokale bibliotek.
Når vi renoverer vores
faciliteter og bygger nye skoler, skal vi ikke kun sætte krav for
idrætsfaciliteter, men også kulturfaciliteter.
Børn skal have muligheden
for at blive begejstret og inspireret af kunst og kultur.
Helt konkret vil en ny
børnekulturkoordinator være et godt sted at starte, og så skal der findes
midler til at gennemføre konkrete aktiviteter til at styrke børnekulturen.
Vi skal give kulturen den
synlighed, den fortjener. Alle københavnere skal kende til de mange kulturelle
tilbud byen allerede har, og alle københavnere skal kunne gå til kultur, præcis
som de kan gå til idræt.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.