Det er nødvendigt med et kultur- og religionsfag i læreruddannelsen, hvis man skal kunne favne alle elever, lyder det fra de lærerstuderende. De er skeptiske over for følgegruppens forslag om at afskaffe faget. Samtidig foreslår de et ugentligt praktikfag.
Kristendomsfaget har traditioneltfyldt meget i læreruddannelsen. Flere seminarier er oprettet afsognepræster på præstegården, og en stærk bibelhistorie var etkrav. Gennem tiden er den åndelige dimension skrumpet iuddannelsen, og faget kristendom/livsoplysning/medborgerskab fylderi dag 0,28 årsværk.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Såfremt lærerfagligheden skal styrkes yderligere i læreruddannelsen, skal der prioriteres blandt uddannelsens forskellige elementer. (...). Det kan betyde, at nogle af de eksisterende elementer må nytænkes, så lærerfagligheden står stærkere i det samlede billeder. Følgegruppen peger i rapporten på, at fællesfaget kristendomskundskab/livsoplysning/ medborgerskab (KLM) kan være et af de områder, der skal nytænkes ind i en mere lærerfaglig kontekst".
Annonce:
Sådan lyder det i anbefalingerne fra Følgegruppen for læreruddannelsen. Men den melding faldt ikke i god jord hos de lærerstuderende, der i denne weekend var samlet til årsmøde på Læreruddannelsen i Jelling.
"At være lærer kræver mere end fagfaglig forståelse. KLM er et fag, der giver de studerende en indføring i idehistorie, religions- og kulturforståelse og skolens opgave i samfundet. Og det giver dem en langt bedre base, når de er færdiguddannede", siger formand for Lærerstuderendes Landskreds Tobias Holst.
Han mener, at faget - som i dag fylder 0,28 årsværk - er med til at ruste de studerende til at tage hånd om alle elever, uanset baggrund.
"Lærerfaglighed kræver også en forståelse af de elever, man skal undervise. Mange forskellige kulturer og religioner mødes i folkeskolen, og det skal en lærer kunne forstå og håndtere".
Annonce:
Et ugentligt praktikfag
De studerende ønsker mere reflektion over praktikken i uddannelsen. De foreslår derfor, at man indfører et fast ugentlig praktikfag.
"Det vil være et godt skridt mod at give studerende en bedre forståelse af praksis, hvis de får lov til at reflektere over det lidt oftere, end de gør nu", siger Tobias Holst.
Annonce:
En større grad af progression i praktikken vil også være en fordel, mener de studerende. Så mængden af ansvar stiger gennem uddannelsens praktikperioder.
Ny næstformand i LL
På årsmødet denne weekend valgte de lærerstuderende ny næstformand. Mads Bärenholdt fra Læreruddannelsen Fyn har overtaget posten fra Kasper Nordborg Kiær.
Organisationen har også fået nyt forretningsudvalg, som består af Katrine Siri Damkier, Tommy Falk Petersen og Per Iversen
Læs mere
Rapporten 'Vurderinger og anbefalinger om læreruddannelsen