Uge Sex
Lærere bør formulere opgaver, som mange kan spejle sig i, lyder et råd fra Michael Bjerring aka Mizz Privilize
Foto: Filip Vest
Læreruddannet dragqueen:
Få normkritik ind i fagene
Michael Bjerring er læreruddannet, men har i et år arbejdet som dragqueen på fuld tid. I anledning af Uge Sex har Folkeskolen bedt ham komme med gode råd til lærere.
I næste uge - Uge Sex - skal Michael Bjerring holde foredrag for 8.-klasser i Mariagerfjord Kommune. Han er læreruddannet, men lever i dag af dragqueen-optrædener og foredrag.
Hvad skal du fortælle 8.-klasserne om i næste uge?
”Jeg skal fortælle om retten til at være sig selv. Det handler om
at inspirere elever til, at der er mange måder at leve sit liv på, og der er
ikke en rigtig måde at være dreng, pige eller nonbinær på. Især drengene kan
godt have lidt svært ved at se, hvorfor de skal høre det her foredrag, men
bagefter kan mange se, at det også handler om dem. Der er mange, der faktisk
føler sig låst i en særlig måde at være dreng på, for eksempel fodbolddreng”.
Michael Bjerring aka Mizz Privileze
Født 1994.
Uddannet folkeskolelærer.
Selvstændig dragqueen og aktivist.
Medstifter og talsperson for bevægelsen ’Lev og Lad Leve’, der arbejder for at stoppe hadforbrydelser mod LGBTI+-personer.
Har en hel Uge Sex-tour, hvor han blandt andet besøger skoler. Tirsdag i Uge Sex udkommer også podcasten Skamfri, som Michael Bjerring står bag sammen med Louise Kjølsen.
Hvad tænker du om uge sex-temaet 'skærmkrop'?
”Jeg har arbejdet i Sex og samfund, og jeg ved, at det er
vigtigt at tale om. Det fylder meget for de unge. Det fylder faktisk for alle, hvordan vi ser os selv. Jeg er selv en,
der får mange annoncer for, hvordan man online kan ændre sit udseende ved at bruge AI-apps. Jeg
kan godt forstå, at unge kan finde på at downloade de apps. Derfor er det fint
at give de unge mulighed for at være kritisk over for, hvilke forventninger,
der er til udseendet”.
Hvad overrasker dig, når du kommer på skoler?
”Jeg bliver faktisk ofte positivt overrasket over den viden,
eleverne allerede har. Jeg starter med, at de skal snakke med hinanden om
forskellige kategorier og identiteter; hvad er en LGBT-allieret (cisheteroseksuel, som arbejder for lesbiskes, bøssers, biseksuelles og transpersoners rettigheder, red.)? Eller hvad er
nonbinær (en, som ikke identificerer sig som mand eller kvinde red.)? Det er tydeligt, at flere har viden fra sociale medier, før de bliver
undervist i det”.
”Jeg var på en skole uden for Vejle, hvor jeg talte for 3.–9. klasse. Jeg var overrasket over, at selv elever fra 4. klasse ville bidrage
og rakte hånden op og fortalte, hvad de vidste, og hvad de havde set i serier. Der
kunne være fordomme om, at elever på en lille skole uden for Vejle ikke ville gøre det, men
der er en ny generation på vej. Der er en stor gruppe, som kan genkende det, og som
er rigtig glade for at høre om det”.
”Da jeg var taget hjem, blev de i forbindelse med et forløb
om verdensmål bedt om at hænge billeder op af deres forbilleder. Så fik jeg et
billede tilsendt af Obama, Malala og mig, og det var måske lige lovligt fint selskab,
men det var fedt, at jeg kunne gøre indtryk”.
Hvad er dine gode råd til lærere her op til Uge Sex?
- ”Først og fremmest er det rigtig vigtigt, at man
som lærer og personale tager den her opgave som en forebyggende indsats. Jeg
er blevet kaldt ud og holde foredrag, fordi en elev åbner op om at være
transkønnet, eller der er sket en episode på en skole. Men det bliver ofte en
enkelt elev, der skal råbe højt og sige, at jeg er ikke som alle andre. Derfor
er det vigtigt, at det er en forebyggende indsats at arbejde med køn og
identitet”.
- ”Man skal arbejde med det hele året. Det er fint
med Uge Sex, men vi skal tænke den viden og redskaber ind resten af året. Som
minoritet kan det føles lidt mærkeligt, hvis ens liv kun er en temauge”.
- ”Husk på, at normkritik ikke handler om at være
politisk eller venstreorienteret eller woke. Normkritik er et pædagogisk
redskab, som man skal bruge hele året – både i matematik, dansk og fysisk”.
- ”Et eksempel er en matematikopgave, hvor
der står, at Kaj og Lone skal bygge et hus, hvor mange mursten skal de bruge? Man
kan også vælge at sige, at en familie skal bygge et hus, eller Kaj og Søren
skal bygge et hus. Alle tre muligheder er okay, men man skal være bevidst om,
hvad man vælger”.
- ”Der er en stereotyp måde at stille opgaver
på, og vi kan alle steder i vores undervisning komme til at reproducere nogle
stereotyper. Mit råd er: Hav en strategi, så du nogle gange bevidst vælger at
formulere opgaven lidt anderledes. På den måde oplever eleverne, at to mænd kan
være gift i en helt almindelig opgave. Jeg vil anbefale, at man som udgangspunkt vælger en normkritisk løsning, hvor man skriver noget, som flere kan spejle sig. Men det er ikke nødvendigt, at man gør det hver gang, man formulerer en opgave".
"Jeg mener ikke, at lærere skal arbejde kønsneutralt, men de skal turde være kønsbevidste".