Lolland Kommune er i gang med at gennemføre en stor ændring i skolestrukturen, vi har svært ved at rekruttere kvalificerede lærere og op mod 35 procent af eleverne på Lolland går i privatskole, fortæller formanden for Lolland-Faslters Lærerforening Henrik Hansen.

Hver tredje vælger er bekymret for kvaliteten i folkeskolen

Folkeskolen står højt på vælgernes dagsorden, når de skal stemme til kommunalvalget i november. På Lolland frygter over halvdelen, at undervisningen er for dårlig. "Vi er fanget i en negativ spiral", siger formanden for de lokale lærere.

Offentliggjort
Flere end hver tredje vælger er bekymret for, om kvaliteten af undervisningen i folkeskolen er for dårlig. Samtidig er folkeskolen blandt de emner, der optager vælgerne mest.

Om undersøgelsen

Analyseinstituttet Voxmeter har gennemført 55.000 interviews medborgere, der er stemmeberettigede til kommunalvalget inovember.

90,7 procent af vælgerne mener, at folkeskolen er vigtig når deskal stemme til kommunalvalget.

På landsplan er 34,8 procent af vælgerne bekymrede for, omundervisningen i folkeskolen er dårlig.

Kommuner med størst bekymring: Lolland (50,9 procent), Norddjurs(48,5 procent), Kerteminde (47,5 procent), Halsnæs (47,1 procent)og Næstved (46,1 procent).

Kommuner med lavest bekymring: Ærø (8,3 procent), Glostrup (20,6procent), Frederiksberg (25,8 procent), Morsø (26,4 procent) ogRingkøbing-Skjern (27,3 procent).

Kommuner hvor flest vælgere er tilfredse med folkeskolen: Ærø(70 procent), Hørsholm (60,9 procent), Lemvig (56,5 procent), Skive(56,5 procent) og Gentofte (56,2 procent).

Kommuner hvor færrest vælgere er tilfredse med folkeskolen:Glostrup (22,2 procent), Halsnæs (22,6 procent), Odense (23,4procent), Randers (25,2 procent) og Næstved (26,8 procent).

Kilde: Voxmeter for Danmarks Lærerforening

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen er blandt de emner, der betyder allermest, når danskerne skal i stemmeboksene til kommunalvalget d. 21. november.

Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Voxmeter har foretaget for Danmarks Lærerforening. 90,7 procent af alle vælgere på landsplan mener, at folkeskolen er et vigtigt emne i den kommende kommunalvalgkamp. Dermed er folkeskolen næsthøjest på vælgernes liste, kun overgået af dagrenovation.

Når vælgerne bliver bedt om at evaluere, hvordan det står til med folkeskolen i deres kommune, viser undersøgelsen, at 34,8 procent af vælgerne er bekymrede for, om undervisningen i folkeskolen er for dårlig.

Lolland er den kommune i landet, hvor vælgerne er mest bekymrede for kvaliteten af undervisningen i folkeskolen. Her svarer over halvdelen af vælgerne, at de "i høj grad" eller "i meget høj grad" er bekymrede for, om undervisningen i folkeskolen er for dårlig.

 

"Vi er fanget i en negativ spiral. Lolland Kommune er i gang med at gennemføre en stor ændring i skolestrukturen, vi har svært ved at rekruttere kvalificerede lærere og op mod 35 procent af eleverne på Lolland går i privatskole. Og så er der nogle meget store sociale udfordringer i kommunen, som man som lærer skal forholde sig til hver dag", siger Henrik Hansen, der er formand for Lolland-Falster Lærerforening.

Netop rekrutteringsudfordringerne er et stort problem for Lolland Kommune, der er den kommune i landet, hvor færrest undervisningstimer varetages af en lærer, der er uddannet til at undervise i faget, nemlig kun 64 procent af timerne.

Ifølge Henrik Hansen er det svært at svare på, hvad præcis kommunen skal gøre for at komme ud af den negative spiral, man ifølge kredsformanden er havnet i. Han mener dog at et skridt på vejen ville være mere handling fra kommunalpolitikernes side.

"Det er svært at komme igennem med vores argumenter over for kommunen. Vi siger hele tiden, at vi gerne vil have en arbejdstidsaftale, og at der skal investeres mere i folkeskolen. Min opfattelse er, at politikerne lytter til os, men jeg synes der er mangel på handling", siger Henrik Hansen.

Frem mod kommunalvalget vil den lokale lærerforening fortsat arbejde for at sætte fokus på skolepolitiske emner.

"Den gennemsnitlige undervisningstid for lærerne bliver nu sænket fra 795 til 780 timer om året. Det er den nye planlægningsramme. Det tror jeg er fordi politikerne lytter til vores bekymringer. Det samlede billede af det kommunale budget for 2018 er, at der bliver investeret i folkeskolen. Så vi har haft succes med at sætte folkeskolen på dagsordenen", fortæller Henrik Hansen.