DLF-formand: Alle skal lære af Borup-sagen, også medierne
Gordon Ørskov er glad for, at advokatundersøgelsen viser, at Borup Skole har forsøgt at tage hånd om trivselsproblemerne i indskolingen, længe før sagen ramte offentligheden. Han håber, at medier og politikere en anden gang vil reagere mindre voldsomt, og at skolen nu kan komme videre i fred og ro.
”Det har været en hård tid for alle omkring Borup Skole,
både forældre, elever og ledelse. Og selvfølgelig også for lærerne”, siger formand
for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, efter at en advokatundersøgelse i dag har sat et foreløbigt punktum i sagen om vold og trusler blandt eleverne på Borup Skole på Midtsjælland. Mest at alt synes han, man skal kigge
på, hvad man kan lære af sagen.
Annonce:
”Forløbet på Borup Skole viser, hvor vigtigt det er at sætte
tidligt ind, når der opstår
problemer,” siger Gordon Ørskov. ”Der
har ikke været tilstrækkeligt gode
muligheder for at sætte tidligt ind med indsatser i de berørte klasser, og så er problemerne vokset. Der skal
være bedre rammer og muligheder og
redskaber til, at man kan sætte tidligt ind, sådan at tingene ikke får lov til at vokse sig store, og konflikter ikke får lov til at fortsætte. Og
der mangler lærerne simpelthen rammer og resurser til at forebygge og sætte
indsatser i værk”.
Der er en tillid, der skal genopbygges, og at det skal ske igennem en tæt og fortrolig samtale med hinanden, og det skal ikke foregå på hverken på Aula, på Facebook eller i medierne
Gordon Ørskov
Det er ikke et
problem, man har alene på Borup Skole, understreger han:
”Det er tværtimod
et generelt forhold i folkeskolen i Danmark. Det, der er sket på Borup,
kunne ske på andre skoler, hvis ikke man reagerer og sætter ind, når problemerne opstår. Så den her problemstilling er altså også relevant
andre steder”.
Ny ordensbekendtgørelse gør det ikke alene
Annonce:
Siden Borup-sagen har
politikerne italesat ordensbekendtgørelsen som en nøgle til at løse problemerne
med uhensigtsmæssig adfærd. Og en revision af folkeskolens ordensbekendtgørelse er en del
af løsningen, mener DLF-formanden, men det er langt fra nok i sig selv.
”DLF har anbefalet, at
der skal kigges på ordensbekendtgørelsen, hvor skolens sanktionsmuligheder er beskrevet. Der er nogle ting, der bør være tydeligere og klarere. Men det mener jeg ikke er løsningen på problemer, som dem Borup Skole har været igennem”, siger han. ”For når sanktionerne skal sættes i værk, ligger der jo et langt forløb inden, som handler om indsatser og samarbejde og om, at der skal sættes noget i
gang langt, langt tidligere, end vi gør i dag”.
Gordon Ørskov er ked af, at det aspekt har fyldt så lidt i
Borup-sagen, og at forebyggelse generelt fylder for lidt i debatten om problemer med
trivsel og disciplin i skolen.
DLF-formanden mener samtidig, at advokatundersøgelsen bør få nogle medier og politikere til at overveje, hvordan de en anden gang skal
reagere på en følsom sag i folkeskolen.
Annonce:
”Advokatundersøgelsen viser jo,
at skolen allerede havde sat forskellige ting i
værk, inden sagen kom
i medierne. Forløbet
er en illustration af, hvor alvorligt, det kan være,
når medier kører tingene op i en spids og
konkluderer på et mangelfuldt
grundlag uden at kende sagen i detaljer. Det bør føre til selvransagelse hos
nogle medier”.
På arbejde i et mediecirkus
”Lærerne har skullet drive
skole midt i et mediecirkus, hvor de har skulle
tage hånd om elever og forældre og opretholde en normal
skoledag, samtidig med at de har
været belejret af journalister og fået kameraer stukket op ansigtet på vej til og
fra arbejde. Det er ingen hemmelighed, at det har været en svær situation", siger lærerformanden.
”Jeg synes, det er fint, at politikere interesserer sig for, at tingene går
godt i skolen, men de skal afholde
sig fra at gå så tæt ind på hvordan en konkret skolen skal udføre sin praksis.
At begynde at konkludere, hvem der skal
have hvilket arbejde, og hvem der ikke kan være der længere, er at gå langt, langt over stregen”.
Annonce:
Tid til dialog
Selv om advokatundersøgelsen nu er færdig, er arbejdet på
Borup Skole det langt fra, understreger Gordon Ørskov.
”Der er en tillid, der skal genopbygges, og at det skal ske igennem en tæt og fortrolig samtale med hinanden, og det skal ikke foregå på hverken på Aula, på Facebook eller i medierne. Man
er nødt til at rykke tæt sammen på Borup Skole, og det skal alle bidrage til”
siger han.