Mange lærerstuderende vælger at skippe undervisningen på læreruddannelsen for at tjene penge - eksempelvis ved at tage vikartimer på skoler.monkeybusinessimages
Knap hver anden lærerstuderende har fravalgt undervisning til fordel for arbejde
Lærerstuderendes økonomi er så presset, at det går ud over kvaliteten af uddannelsen, advarer Lærerstuderendes Landskreds, der ønsker større muligheder for traineejob i folkeskolen, hvor studerende får job i folkeskolen på uddannelsespræmisser.
• Knap
halvdelen har fravalgt undervisning til fordel for arbejde
• Knap
halvdelen har af økonomiske årsager fravalgt sociale arrangementer
Sådan lyder resultaterne i en studielivsundersøgelse, som
Lærerstuderendes Landskreds står bag.
”Det er nogle ret voldsomme tal”, siger forperson for
Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen.
Annonce:
”Vi synes, det er et kæmpe
problem, fordi det viser, at studerendes økonomi får konsekvenser for
kvaliteten af uddannelsen”.
Opfordrer politikere til at finde løsninger
Anneline Larsen mener, at man fra politisk side
bliver nødt til at kigge på, hvilket levegrundlag, de studerende har.
”Vi har ikke plads til at arbejde så meget ved siden af
studierne, som andre studerende har, fordi vi er i praktik”.
Annonce:
Hun mener, at flere kommuner burde kigge på den
traineeordninger, som findes i eksempelvis Gentofte,Esbjerg og Fredericia.
”Det vil være godt,
hvis flere kommuner kan tilbyde traineeuddannelser, hvor lærerstuderende får
mulighed for at blive en del af et team, og dermed har en økonomisk sikkerhed
gennem sit studie. På den måde får de også mulighed for at blive en del af
skolens hverdag”, siger hun og peger på, at LL’s undersøgelse også viser, at
knap halvdelen af de studerende i mindre grad eller slet ikke oplever at være
en del af skolens fællesskab, når de er i praktik.
”Når studerende er i traineestillinger, så tager skolen
højde for praktikperioderne, og så får man stadig lønnen. Det gør, at man er en
del af et fast team. Man arbejder ikke som vikar, man har en stærk tilknytning
til skolen”, forklarer Anneline Larsen.
Hun håber, at flere kommuner og professionshøjskoler vil skabe
mulighederne for traineestillinger.
Annonce:
”Der er et kæmpe rekrutteringspotentiale. Det er en god mulighed
for at møde de kommende lærere og få de dygtige studerende, som kender skolens
hverdag, kultur og værdier”.
Institutchef på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole Lis Madsen er enig, men det skal være i slutningen af uddannelsen . Hun fortæller, at Københavns Professionshøjskole netop er igang med at undersøge mulighederne for at videreudvikle traineeordningen i Gentofte og udvide muligheden for at samarbejde med flere kommuner om traineeordninger.
"Vi gerne arbejde på traineemodeller i slutningen af
uddannelsen, hvor de studerende også har en lærerfaglighed at stå på. Det har man ikke, når
man starter", siger hun og fortæller, at læreruddannelsen er ved at søge fondsmidler for at kunne udvikle og udbrede forsøg med uddannelsesstillinger på skoler.
Ønsker en studiefri dag om ugen
Annonce:
En anden vej, som ville give de studerende større muligheder
for at arbejde ved siden af studierne, er, hvis professionshøjskolerne tilsræbte at
give de studerende en studiefri dag om ugen.
”Når 45 procent har fravalgt undervisning til fordel for
arbejde, så kræver det, at man kigger på, hvordan undervisning bliver skemalagt”,
siger Anneline Larsen og peger på, at fx. Københavns Professionshøjskole har skemalagt
de studerendes undervisning, så de har en dag i praktik og fire dage, hvor
undervisningen er placeret fra 8-12.
”Hvis man kunne samle
undervisningen, så de studerende kan få en undervisningsfri dag om ugen, så er
der større mulighed for at arbejde lidt, så man kan få en økonomisk tryghed, og
så man kan fokusere på sit studie de dage, man er der”.
Institutchef Lis Madsen kan ikke genkende, at de lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole kun har undervisning om formiddagen fire dage om ugen.
"Den nye uddannelse, som de studerende selv har været med til at udvikle, handler om at få mere undervisning
på uddannelsen. Der er tilført 125 millioner, og vi skruer op for
undervisningstimetal og vejledning og får en mere ambitiøs praktik, hvor man en dag
om ugen er på skolen", siger Lis Madsen. Hun fortæller, at der kan være enkelte hold, hvor undervisning er placeret på fire dage om formiddagen, men at det ikke er normen.
"Det er svært at frigøre tid til erhvervsarbejde inden for almindelige arbejdstid. Vi vil
gerne have, at de studerende er rigtig meget på lærerudannelsen de første to år og har fokus på uddannelsen", siger hun.
Anneline Larsen mener, det ville være bedre, hvis undervisningen blev samlet.
”Den respekt synes vi, at de lærerstuderende fortjener. Det
meste undervisning på læreruddannelsen er jo afhængig af fællesskabet, hvis der
hver gang er nogle, der prioriterer at gå på arbejde, så går det ud over alle”.