Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes oplevelser og holdninger.
På Blågård Skole
er man vant til, at bølgerne går højt. Det har de gjort gentagne gange, siden
skolen blev dannet, og det gør de igen nu, hvor først en
tillidsrepræsentant og siden ledelsen er blevet hjemsendt. Nu er tillidsrepræsentanten tilbage på
arbejde.
Som tidligere ansatte på Blågård Skole finder vi det nødvendigt at sætte et
andet lys på den diskussion, der i øjeblikket foregår om vores tidligere
arbejdsplads. En fortælling, der – efter vores opfattelse – i høj grad er
præget af misforståelser og usaglige påstande.
Skrevet af Linda Maria Jørgensen, Edle Sørensen, Susan Nielsen, Nanna Riber Rosendahl, Maria Berndsen, Martin Drange, Anne Fie Staal, Iman Al-hayali, Sara Rosa Andrée, Freja Bak Bernhardson, Titte Kalsboell, Signe Tor Haven, Karina Holdum, Trine Rasmussen, Jasmina Wenzel, Nete Birgens, Stephanie Nymand Kolmos, Hanne Gjedsted Jørgensen, Louise Skytte, Ditte Amanda Pedersen, Nicklas Wedel Rasmussen, Lisbeth Bøttcher, Paulina Litner, Pil Krabbe Zeeberg, Gert Kai Vilhelmsen, Camilla Walther Bruhn, Gitte Godsk Hansen, Abelone Hornum, Else Prangsgaard, Karin Vesterbye, Vala Torsteinsson, Heba Ahmad, Fadi Makki, Ahmad Rashed, Clara Tarp Lydom & Maj Hassel.
For nylig kommenterede formand for Fola og medlem af skolebestyrelsen på
Blågård Skole i en Facebooktråd på Folkeskolens side, at hun oplevede, hvordan
børn blev "sat i skammekrogen" som led i den pædagogiske praksis, før
skolens nuværende leder tiltrådte i 2019. Ifølge hende blev en sådan praksis "accepteret
fra ledelse og medarbejdere dengang".
Denne påstand er ikke alene rystende
og dybt uretfærdig, men den udtrykker også et billede af fortidens ledelse og
medarbejdere, som vi slet ikke kan genkende.
Som tidligere
medarbejdere oplever vi det som grotesk at blive anklaget for at have
accepteret sådanne metoder. Det er krænkende at få tilskrevet et børnesyn, som
intet har at gøre med den virkelighed, vi arbejdede ud fra.
Forklaringen på de mange opsigelser
I vores tid på
Blågård Skole var vi meget optagede af, at vores aktiviteter altid skulle være
med “elevens tarv” i centrum. Dette betød, at alle drøftelser og overvejelser
vedrørende nye tiltag skulle gavne den enkelte elev samt styrke fællesskabet.
Vi har haft et ekstra særligt fokus på, hvordan vi kunne fastholde en elev i
klassefællesskabet, også når det var udfordret.
Samtidig ser vi, at forklaringen på de mange
opsigelser blandt ansatte på Blågård Skole i de senere år bliver tilskrevet
omstillinger og en turn around-proces,
hvis indhold vi opfatter som helt almindelig skoleudvikling.
Vi vil imidlertid gerne understrege, at den
største udfordring på Blågård Skole er ledelsesstilen under den nu hjemsendte skoleledelse.
Vi er mange, der har forladt skolen på grund af skolelederens ledelsesmæssige
tilgang, og det er en faktor, som ikke må forties i debatten.
Siden den
nuværende skoleleder tiltrådte, har over 90 medarbejdere ifølge vores optælling
forladt skolen. Langt størstedelen har opsagt deres stilling, nogle er blevet
afskediget i forbindelse med stresssygemeldinger og enkelte er gået på
efterløn.
Vi har den 15. oktober sendt personlige
beretninger, der beskriver vores oplevelser med den hjemsendte ledelse, til
forvaltningen, Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune og efterfølgende
har skolebestyrelsen også modtaget dem.
Som
tidligere lærere har vi eksempler på, hvordan man kunne ende i ledelsens
”negative kasse” og blive presset til at forlade skolen. Eksempler på manglende støtte fra ledelsen i
forbindelse med kaotisk undervisningsmiljø. Eksempler på en ledelsestilgang,
der bygger på mistro og manipulation.
"Vi har frygtet konsekvenserne"
Vi oplevede en ledelse, der undlod at
tage ansvar for trivslen, og som var distanceret fra dagligdagen på skolen. En
ledelse der gjorde forskel på personalet og lod nogle stå uden støtte i
vanskelige situationer. Flere af disse konflikter endte i sager, som
fagforeningen måtte gå ind i.
Nogle har oplevet
at blive råbt ad, ydmyget og latterliggjort. Flere har oplevet at blive
behandlet nedladende, chikaneret og udstødt af skoleledelsen, der affødte et
arbejdsmiljø, der var præget af magt og favorisering. Det har været en uigennemtænkt
tilgang og manglende inddragelse til skoleændringer og en ledelsesstil præget
af manipulation og ydmygelse.
Kort sagt har
flere af os forladt skolen på grund af et psykisk terrorlignende arbejdsmiljø,
hvor vi har frygtet konsekvenserne af at gå imod ledelsen, og hvor ingen
vidste, om de var "inde" eller "ude" i forhold til
ledelsens vurdering.
Vi har oplevet en ledelse,
som ikke fulgte op på sager med eleverne eller medarbejdertrivsel, hvilket blev
påpeget i et fælles brev til den daværende skolechef og ledelsen allerede i
2020. Vi følte os magtesløse og efterladt i mørket med en uafklaret situation
og uoverskuelige ændringer.
Der er brug for at
få belyst de komplekse udfordringer, som Blågård Skole står over for. Og det
indebærer at få tegnet et retvisende billede af den arbejdskultur, der kendetegnede
skolen før den nuværende ledelse trådte til, og at nuancere de
arbejdsmiljøudfordringer som medarbejderne står i nu. Det håber vi, vores
indlæg kan bidrage til.
Redaktionen har forelagt kritikken for den hjemsendte skoleledelse og formanden for Fola
Folkeskolens debatredaktion har forelagt debatindlægget for den hjemsendte skoleledelse og formanden for Fola.
Formanden for Fola skriver: "Tak
for muligheden for at svare på tidligere læreres debatindlæg. Jeg kan desværre
ikke se, at denne debat hører til i medierne eller gør noget godt for den skole, som mine børn er meget glade for at gå på. Derfor har jeg heller ikke
yderligere kommentarer”.
Den hjemsendte KKFO-leder oplyser til Folkeskolen, at hun har læst de omtalte beretninger, der er sendt til
forvaltningen, og ikke har haft ledelse af de pågældende medarbejdere. Hun er
leder af fritidsinstitutionen og de pædagogiske medarbejdere, der er ansat i
fritidsdelen, skriver hun.
Den hjemsendte skoleleder og
souschef henviser til kommunens presseafdeling, som ikke er vendt tilbage med
en kommentar.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk