Blågård Skole

Rikke Johansen havde blot været lærer på Blågård Skole i få måneder, da først tillidsrepræsentanten og senere dele af ledelsen blev fritaget fra tjeneste efter beskyldninger om krænkende handlinger.

Trods kaos og blodrød trivselsmåling:
”Der er opstået et tæt sammenhold”

Det seneste knap halve år har været svært på Blågård Skole, hvor både lærernes tidligere tillidsrepræsentant og ledelsen er blevet undersøgt for beskyldninger om krænkende handlinger. Sagen har været hård at være lærer under, men har også bragt kollegaerne tættere sammen, lyder det fra en af skolens lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fra årsskiftet fik Blågård Skole i København det tredje ledelsesteam på ganske få måneder. I første omgang konstitueret indtil 1. april. I det hele taget har det været et turbulent seneste halvår på Nørrebro-skolen, hvor først lærernes tillidsrepræsentant og senere tre af skolens ledere blev hjemsendt beskyldt for krænkelser. Skolens fritidsordningsleder og tillidsrepræsentanten har senere fået lov at komme tilbage på arbejde. To af skolens ledere er på fjerde måned stadig fritaget fra tjeneste.

Nu fortæller en af skolens lærere for første gang om et presset arbejdsmiljø, utryghed og en ledelsesstil, som hun oplevede ikke befordrede et godt samarbejde. Men også om at stå sammen som kollegaer og tage kampen op, når der er forhold på en arbejdsplads, der opleves som uretfærdige. Rikke Johansen begyndte som lærer på skolen i marts sidste år og fandt hurtigt ud, at det var en skole præget af stor personaleomsætning. For der kom meget ofte beskeder ud om, at nu stoppede den og den på skolen.

Det er rigtigt, at jeg da bare kunne have rykket videre, hvis jeg ikke orkede. Men jeg er meget glad for mit team og mine kollegaer generelt

Lærer Rikke Johansen

”Derover var også en stemning af, at det var svært at give udtryk for kritik eller blot sine holdninger. For så var man i risiko for at blive kaldt til samtale eller skældt ud foran sine kollegaer", fortæller Rikke Johansen, der i denne artikel udtaler sig som privatperson og  på egne vegne.

"Når man ikke kan rejse forskellige problemer, gå til sin leder eller give udtryk for kritiske forhold på sin arbejdsplads, opstår der i stedet en masse snak i det skjulte. Lige fra jeg begyndte på skolen, var der meget snak om, at folk var utrygge”, siger hun.

”Der er foregået en masse, som gjorde folk kede af det”

Rikke Johansen fortæller blandt andet, at hun har haft en oplevelse af, at lærere er blevet flyttet fra deres klasser og team uden en ordentlig begrundelse, ligesom et helt årgangsteam forlod skolen på samme tid.

”Der er foregået en masse, som gjorde folk kede af det. Og lige efter sommerferien skete alt det med vores tillidsrepræsentant”, siger hun.

I august sidste år gjorde den daværende tillidsrepræsentant på vegne af skolens lærere København Kommunes forvaltning opmærksom på problemer med arbejdsmiljøet på skolen.

Herefter meldte dele af skolens ledelse tillidsrepræsentanten til Arbejdstilsynet for krænkende handlinger, hvorefter tillidsrepræsentanten blev fritaget fra tjeneste, mens kommunen undersøgte anklagerne. Kommunen har senere indvilget i at betale en bod på 65.000 kroner for uretmæssige hjemsendelse,.

Efter tillidsrepræsentanten blev fritaget fra tjeneste, klagede også skolens lærere over dele af ledelsen til Arbejdstilsynet, ligeledes over krænkende handlinger. Den klage resulterede i, at tre ledere på skolen blev fritaget fra tjeneste i begyndelsen af oktober.

Københavns Kommune har med hjælp fra konsulentvirksomheden Human House sidenhen udarbejdet to rapporter, som kortlægger arbejdsmiljøet på Blågård Skole. Den ene har Folkeskolen fået aktindsigt i, mens kommunen har afvist aktindsigt i den anden med den  begrundelse, at den indeholder personfølsomme oplysninger.

Blodrød kortlægning af psykisk arbejdsmiljø

I den frigivne rapport angiver knap en tredjedel af skolens lærerne, at de ”i meget lav grad” trygt kan give udtryk for deres holdninger over for den oprindelige ledelse. 

Over halvdelen – 57 procent – svarer også, at der en meget lav grad af tillid mellem medarbejderne og ledelsen. Halvdelen af lærerne angiver også, at skolelederen i meget lav grad prioriterer trivslen på arbejdspladsen højt, ligesom halvdelen af lærerne kun i meget lav grad har tillid til skolelederens udmeldinger. Mere end en tredjedel af lærerne angiver også, at de inden for det seneste år har haft sygefravær som følge af psykiske forhold på jobbet. 

Kort sagt er kortlægningen af arbejdsmiljøet på skolen blodrød.

”Det billede kan jeg godt genkende", siger Rikke Johansen og fortsætter: "Det er en sag, der har fyldt rigtigt meget, og som vi har talt meget om, så oplevelsen af den kommer selvfølgelig også til at afspejle sig i tallene. Men der er ingen tvivl om, at der har været kæmpestore arbejdsmiljømæssige problemer på skolen, som har været undertrykt længe”.

Hun fortæller, at der stadig er utryghed på skolen over, at sagen ikke er endeligt afgjort. Og at det selvfølgelig skaber en del uro nu igen at have fået en ny midlertidig ledelse, efter at den, som var konstitueret siden efteråret, stoppede ved årsskiftet. 

Oplever mere transparens og retfærdighed

Men hun oplever også, at der er kommet mere ro på skolen, efter det oprindelige ledelsesteam blev fritaget fra tjeneste i oktober.

”Den ene side af det er selvfølgelig, at vi ikke har en afklaring på længere sigt. Vi ved godt, at vores nuværende konstituerede ledere er en midlertidig løsning. Men det har skabt ro, at der er mere transparens og retfærdighed i ledelsesbeslutningerne. Der er mere struktur og flere udmeldinger om, hvad der foregår. Der er bedre styr på nogle af de basale ting, der skaber tryghed på en arbejdsplads”, siger Rikke Johansen.

Selvom sagen har murret i baggrunden, mener Rikke Johansen ikke, at problemerne er gået ud over undervisningen og dagligdagen ude i klasselokalerne.

”Når man går ind i sin klasse og er sammen med børnene, koncentrerer man sig om opgaven, holder snuden i sporet, er professionel og klarer det. Den skelnen synes jeg ikke har været svær at gøre sig. Her kan jeg kun tale for mig selv, men det er også, hvad jeg har kunnet fornemme på mine kollegaer”, siger hun.

Tæt sammenhold blandt skolens lærere

Og så er der midt i al balladen på skolen også en anden fortælling, som Rikke Johansen mener, at man kan tage med sig fra de seneste måneder på Blågård Skole: værdien af et godt kollegaskab og sammenhold.

”Der er opstået et tæt sammenhold blandt lærerne på skolen. Vi har været gode til at mødes i vores faglige klub og til at gå ud at drikke en øl eller sodavand efter arbejde, når vi skulle vende nogle ting", fortæller hun og fortsætter: 

"Sagen viser også, at det virkelig nytter at stå sammen. Jeg synes, at der i folkeskolen er blevet tendens til at tænke, at intet nytter, for der er alligevel nogle andre, som har bestemt, hvad der skal foregå. Der har indfundet sig en magtesløshed. Men vi kan se, at det faktisk nytter ikke bare at acceptere de ting, som ikke er i orden”, siger hun.

Genkender ikke negativt billede af Nørrebro

Det er også især kollegaerne, som har holdt Rikke Johansen på Blågård Skole, hvor hun kun havde været ganske få måneder, før sagen begyndte.

”Det er rigtigt, at jeg da bare kunne have rykket videre, hvis jeg ikke orkede. Men jeg er meget glad for mit team og mine kollegaer generelt. Og så har jeg en dejlig børneflok med nogle forældre, der virkelig bakker op om deres børns skolegang. Det negative billede, der sommetider tegnes af Nørrebro, passer slet ikke på de børn og forældre, jeg har med at gøre”, siger hun.

”Og så bryder jeg mig ikke om tendensen til, at man bare smutter, når det bliver lidt svært. Jeg synes, forløbet er udtryk for, at man kan få meget ud af at blive og kæmpe”, tilføjer hun.

Rikke Johansen fremhæver også værdien af at have opbakning fra sin fagforening, og hun har kun ros til overs for Danmarks Lærerforening og i særdeleshed Københavns Lærerforening.

”Det har spillet en stor rolle, at vi har haft dem i ryggen. De har været synlige, bakket os op og hjulpet os”, siger hun.

Folkeskolen har været i kontakt med Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning, som har følgende kommentar til den kritik, der er rejst her i artiklen:

”Vi ved godt, at der på Blågård Skole i mange år har været et udfordrende arbejdsmiljø. Og det er klart, at det giver stof til eftertanke, når et arbejdsmiljø kan udvikle sig i en forkert retning over så lang tid. Inden længe står vi med nogle grundige undersøgelser, som vil give os et fornuftigt afsæt til at hjælpe skolen godt videre. Vi synes, at det er mest ordentligt at afvente undersøgelsens resultater, og vi undrer os over, at Folkeskolen ikke også vægter hensyn til de involverede personer og til skolen”.