Fra årsskiftet fik Blågård Skole i København det tredje ledelsesteam på ganske få
måneder. I første omgang konstitueret indtil 1. april. I det hele taget har det været et turbulent seneste halvår på Nørrebro-skolen, hvor først lærernes tillidsrepræsentant og senere tre af skolens ledere blev hjemsendt beskyldt for krænkelser. Skolens fritidsordningsleder og tillidsrepræsentanten har senere fået lov at komme tilbage på arbejde. To af skolens ledere er på fjerde måned stadig fritaget fra tjeneste.
Nu fortæller en af skolens lærere for første gang om et presset arbejdsmiljø, utryghed og en ledelsesstil, som hun oplevede ikke befordrede et godt samarbejde. Men også om at stå sammen som kollegaer og tage kampen op, når der er forhold på en arbejdsplads, der opleves som uretfærdige. Rikke
Johansen begyndte som lærer på skolen i marts sidste år og fandt hurtigt ud,
at det var en skole præget af stor personaleomsætning. For der kom meget ofte beskeder ud om, at nu stoppede den og den på skolen.
Det er rigtigt, at jeg da bare kunne have rykket videre, hvis jeg ikke orkede. Men jeg er meget glad for mit team og mine kollegaer generelt
Lærer Rikke Johansen
”Derover var
også en stemning af, at det var svært at give udtryk for kritik eller blot sine
holdninger. For så var man i risiko for at blive kaldt til samtale eller skældt ud foran sine kollegaer", fortæller Rikke Johansen, der i denne artikel udtaler sig som privatperson og på egne vegne.
"Når man ikke kan rejse forskellige problemer,
gå til sin leder eller give udtryk for kritiske forhold på sin arbejdsplads,
opstår der i stedet en masse snak i det skjulte. Lige fra jeg begyndte
på skolen, var der meget snak om, at folk var utrygge”, siger hun.
”Der er foregået en masse, som gjorde folk kede af det”
Rikke Johansen fortæller
blandt andet, at hun har haft en oplevelse af, at lærere er blevet flyttet fra deres klasser og team uden en ordentlig begrundelse, ligesom et helt årgangsteam forlod skolen på samme tid.
”Der er foregået en masse, som gjorde folk kede af det. Og lige efter sommerferien skete alt det
med vores tillidsrepræsentant”, siger hun.
I august
sidste år gjorde den daværende tillidsrepræsentant på vegne af skolens lærere København
Kommunes forvaltning opmærksom på problemer med arbejdsmiljøet på skolen.
Herefter
meldte dele af skolens ledelse tillidsrepræsentanten til Arbejdstilsynet for
krænkende handlinger, hvorefter tillidsrepræsentanten blev fritaget fra tjeneste, mens kommunen
undersøgte anklagerne. Kommunen har senere indvilget i at betale en bod på 65.000 kroner for uretmæssige hjemsendelse,.
Efter tillidsrepræsentanten blev fritaget fra tjeneste, klagede også skolens lærere over dele af ledelsen til Arbejdstilsynet,
ligeledes over krænkende handlinger. Den klage resulterede i, at tre ledere på
skolen blev fritaget fra tjeneste i begyndelsen af oktober.
Københavns
Kommune har med hjælp fra konsulentvirksomheden Human House sidenhen udarbejdet
to rapporter, som kortlægger arbejdsmiljøet på Blågård Skole. Den ene har Folkeskolen
fået aktindsigt i, mens kommunen har afvist aktindsigt i den anden med den begrundelse, at den indeholder personfølsomme oplysninger.
Blodrød kortlægning af psykisk arbejdsmiljø
I den frigivne
rapport angiver knap en tredjedel af skolens lærerne, at de ”i meget lav grad” trygt
kan give udtryk for deres holdninger over for den oprindelige ledelse.
Over
halvdelen – 57 procent – svarer også, at der en meget lav grad af tillid mellem
medarbejderne og ledelsen. Halvdelen af lærerne angiver også, at skolelederen i
meget lav grad prioriterer trivslen på arbejdspladsen højt, ligesom halvdelen
af lærerne kun i meget lav grad har tillid til skolelederens udmeldinger. Mere
end en tredjedel af lærerne angiver også, at de inden for det seneste år har
haft sygefravær som følge af psykiske forhold på jobbet.
Kort sagt er kortlægningen af arbejdsmiljøet på skolen blodrød.
”Det billede
kan jeg godt genkende", siger Rikke Johansen og fortsætter: "Det er en sag, der har fyldt rigtigt meget, og som vi
har talt meget om, så oplevelsen af den kommer selvfølgelig også til at
afspejle sig i tallene. Men der er ingen tvivl om, at der har været kæmpestore
arbejdsmiljømæssige problemer på skolen, som har været undertrykt længe”.
Hun fortæller,
at der stadig er utryghed på skolen over, at sagen ikke er endeligt afgjort. Og
at det selvfølgelig skaber en del uro nu igen at have fået en ny midlertidig
ledelse, efter at den, som var konstitueret siden efteråret, stoppede ved årsskiftet.
Oplever mere transparens og retfærdighed
Men hun oplever også, at der er kommet mere ro på skolen, efter det oprindelige
ledelsesteam blev fritaget fra tjeneste i oktober.
”Den ene
side af det er selvfølgelig, at vi ikke har en afklaring på længere sigt. Vi
ved godt, at vores nuværende konstituerede ledere er en midlertidig løsning. Men
det har skabt ro, at der er mere transparens og retfærdighed i ledelsesbeslutningerne.
Der er mere struktur og flere udmeldinger om, hvad der foregår. Der er bedre
styr på nogle af de basale ting, der skaber tryghed på en arbejdsplads”, siger Rikke
Johansen.
Selvom sagen
har murret i baggrunden, mener Rikke Johansen ikke, at problemerne er gået ud over
undervisningen og dagligdagen ude i klasselokalerne.
”Når man går
ind i sin klasse og er sammen med børnene, koncentrerer man sig om opgaven, holder
snuden i sporet, er professionel og klarer det. Den skelnen synes jeg ikke har
været svær at gøre sig. Her kan jeg kun tale for mig selv, men det er også, hvad
jeg har kunnet fornemme på mine kollegaer”, siger hun.
Tæt sammenhold blandt skolens lærere
Og så er der
midt i al balladen på skolen også en anden fortælling, som Rikke Johansen
mener, at man kan tage med sig fra de seneste måneder på Blågård Skole: værdien
af et godt kollegaskab og sammenhold.
”Der er
opstået et tæt sammenhold blandt lærerne på skolen. Vi har været gode til at mødes
i vores faglige klub og til at gå ud at drikke en øl eller sodavand efter
arbejde, når vi skulle vende nogle ting", fortæller hun og fortsætter:
"Sagen viser også, at det virkelig
nytter at stå sammen. Jeg synes, at der i folkeskolen er blevet tendens til at
tænke, at intet nytter, for der er alligevel nogle andre, som har bestemt, hvad
der skal foregå. Der har indfundet sig en magtesløshed. Men vi kan se, at det
faktisk nytter ikke bare at acceptere de ting, som ikke er i orden”, siger hun.
Genkender ikke negativt billede af Nørrebro
Det er også især
kollegaerne, som har holdt Rikke Johansen på Blågård Skole, hvor hun kun havde
været ganske få måneder, før sagen begyndte.
”Det er
rigtigt, at jeg da bare kunne have rykket videre, hvis jeg ikke orkede. Men jeg
er meget glad for mit team og mine kollegaer generelt. Og så har jeg en dejlig
børneflok med nogle forældre, der virkelig bakker op om deres børns skolegang. Det
negative billede, der sommetider tegnes af Nørrebro, passer slet ikke på de
børn og forældre, jeg har med at gøre”, siger hun.
”Og så
bryder jeg mig ikke om tendensen til, at man bare smutter, når det bliver lidt
svært. Jeg synes, forløbet er udtryk for, at man kan få meget ud af at blive og
kæmpe”, tilføjer hun.
Rikke
Johansen fremhæver også værdien af at have opbakning fra sin fagforening, og
hun har kun ros til overs for Danmarks Lærerforening og i særdeleshed
Københavns Lærerforening.
”Det har
spillet en stor rolle, at vi har haft dem i ryggen. De har været
synlige, bakket os op og hjulpet os”, siger hun.
Folkeskolen har været i kontakt med Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning, som har følgende kommentar til den kritik, der er rejst her i artiklen:
”Vi
ved godt, at der på Blågård Skole i mange år har været et udfordrende
arbejdsmiljø. Og det er klart, at det giver stof til eftertanke, når et
arbejdsmiljø kan udvikle sig i en forkert retning over så lang tid. Inden længe
står vi med nogle grundige undersøgelser, som vil give os et fornuftigt afsæt
til at hjælpe skolen godt videre. Vi synes, at det er mest ordentligt at
afvente undersøgelsens resultater, og vi undrer os over, at Folkeskolen ikke
også vægter hensyn til de involverede personer og til skolen”.