Teach First Danmark optog 48 studerende på deres merit-læreruddannelse sidste skoleår, og regner med at nå op på cirka 42 studerende i år, fortæller organisationens rekrutteringskonsulent Jørgen Skadhede. Her er det de studerende på årgang 2021.
Foto: Teach First Danmark
Mindre akademikerledighed har ramt søgningen til Teach First
De seneste år har Teach First oplevet en nedgang i antallet af ansøgere. Men organisationen kommer alligevel til at sende omtrent det samme antal lærere ud på skolerne som tidligere.
Tilstrømningen af kandidater og bachelorer til folkeskolen via Teach First-programmet er ikke nær så stor i år som tidligere år.
Det oplyser Jørgen Skadhede, der er konsulent i Teach First Danmark og ansvarlig for virksomhedens rekruttering.
”De seneste år har vi fået færre ansøgere, end vi plejer”, siger
Jørgen Skadhede.
Faldet er dog ikke større, end at Teach First har kunnet sammensætte
et hold på 30 kandidater, der er startet på folkeskoler og i den sideløbende meritlæreruddannelse denne sommer. Sidste sommer var der 36
Teach First-kandidater på årgangen.
Rekrutteringskonsulenten vil ikke oplyse det præcise antal
ansøgere, men han anslår, at omtrent hver femte ansøger til denne årgang er
blevet optaget.
Der er med andre ord stadig ansøgere nok til at finde kvalificerede
kandidater, forklarer han.
"Vi har stadig mange ansøgere at
vælge imellem, og vi kan ikke genkende billedet af, at det ikke er attraktivt
at blive uddannet til lærer i folkeskolen. Vi oplever, at meget veluddannede
mennesker med gode karrieremuligheder bliver tiltrukket af at være en del af et fællesskab og at kunne gøre en
konkret forskel hver dag for børn og unge", siger han.
Jørgen Skadhede fortæller, at Teach First som noget nyt indførte vinteroptag i
år, hvilket fik antallet af nye kandidater op på 48 i alt i det forgangne
skoleår. Ifølge rekrutteringskonsulenten er planen også at optage 10-12 yderligere dette efterår, som skal starte til februar.
Lav arbejdsløshed og hovedårsagen
Spørger man Jørgen Skadhede er en lav strukturel arbejdsløshed
den vigtigste forklaring på det lavere ansøgertal.
Det betyder blandt andet, at dem, der har taget en
humanistisk uddannelse uden et erhvervsrettet fokus, har fået lettere ved at
finde job. Den gruppe har ellers historisk set fyldt en del i ansøgerfeltet til
Teach First, forklarer han.
Han mener desuden, at det kan spores i ansøgertallet, at
kravene til arbejdsløse er blevet mindre. Tidligere har ledige skulle skrive
flere ansøgningerne, end de skal nu, og det gav en del proforma-ansøgninger fra ledige, der søgte af pligt fremfor af interesse, fortæller Jørgen Skadhede.
”Det kan godt være, at vi fik flere ansøgere tidligere, men
det er ikke ansøgerne på de ydre marginaler, der er interessante”, siger han.
Håbede på 100 nye merit-lærere
I august sidste år meddelte Københavns børne- og ungdomsborgmester Jacob Næsager, at han satsede på, at meritlærerordninger ville kunne skaffe kommunen 100 nye lærere om året.
Den daværende direktør for Teach First Danmark meldte sig i den forbindelse klar til at skaffe flere lærere, hvis kommunen fandt finansiering. Med offentlig støtte ville foreningen kunne tiltrække 300-400 nye lærere til folkeskolen over de næste fire år, lød udmeldingen.
”I dag optager vi kun ca. 10 procent af alle ansøgere. Men kvaliteten af ansøgere er høj nok til, at vi med offentlig støtte kan optage 25-30 procent og dermed 300-400 lærere over de næste år”, lød det fra daværende direktør i Teach First Danmark, Thomas Alexander Hoelgaard.
I slutningen af sidste år blev Københavns tidligere børne- og ungeborgmester Jesper Christensen så ny direktør for Teach First Danmark. Og selvom det endnu ikke er blevet til knap hundrede lærere om året, fastholder Jørgen Skadhede, at Teach First Danmark ville
være i stand til at optage flere kommende lærere, end organisationen gør i dag.
Men det
ville kræve mere økonomisk støtte, forklarer han.
Teach First forsøgte
i 2020 at komme på finansloven uden held, og organisationen lever derfor fortsat i høj grad af fondsstøtte.
Skolerne fattes penge
En meritlæreruddannelse gennem Teach Firsts program tager typisk tre år og
koster skolerne omkring 150.000 kroner oven i lønnen til Teach First-læreren.
Det er et beløb, der kan mærkes på efterspørgslen, når mange kommuner og skoler er økonomisk pressede for tiden, fortæller Jørgen
Skadhede.
”Vi kan mærke, at der er en større efterspørgsmål fra
skolerne i København, hvor kommunen som noget nyt dækker næsten halvdelen af skolernes udgifter, end der er fra
kommunerne på den københavnske vestegn, hvor vi har færre aftaler med skolerne, end vi
plejer”, siger rekrutteringskonsulenten.
Jørgen Skadhede er dog tryg ved, at Teach First har
fondsmidler, skoler og ikke mindste studerende nok til at fortsætte med at
uddanne det samme antal lærere i fremtiden, som de gør i dag.
Rettelse 13:40 : Tidliger fremgik det af artiklen, at Jacob Næsager håbede på at kunne skaffe København 100 nye Teach First-lærere. Han satsede på 100 nye meritlærere, og satsede på at Teach First kunne levere en andel af dem.