”Jeg synes, at det er så vigtigt at fortælle om det gode og positive ved at være lærer – selvfølgelig uden at lyde naiv og blåøjet”., lyder det fra prismodtager Marie-Cecilie Rosenmeier.

Lærer får pris for modigt at stå frem og fortælle om lærerlivet

Lærer Marie-Cecilie Rosenmeier stiller op, når hun bliver spurgt, om hun vil fortælle om lærergerningen. Det gør hun så ”modigt, afbalanceret og problemløsende”, at hun netop har modtaget Københavns Lærerforenings pris Den Gyldne Pegepind for indsatsen.

På sin allerførste arbejdsdag som lærer på Grøndalsvængets Skole i Vanløse i København havde Marie-Cecilie Rosenmeier en journalist og en fotograf fra dagbladet Politiken med.

”Det var spændende og meget angstprovokerende, men de opførte sig professionelt, og jeg lagde slet ikke mærke til dem”, sagde hun her til aften på Københavns Lærerforenings generalforsamling.

Siden er der gået seks år, og Marie-Cecilie Rosenmeier har deltaget i Københavns Lærerforenings podcast, hjulpet Danmarks Lærerforening og stillet op til andre artikler.

”Jeg synes, at det er så vigtigt at fortælle om det gode og positive ved at være lærer – selvfølgelig uden at lyde naiv og blåøjet”.

Hendes indsats er blevet bemærket i Københavns Lærerforening og her til aften overrakte formand Katrine Fylking Københavns Lærerforenings pris, Den gyldne pegepind, til Marie-Cecilie Rosenmeier.

Den gyldne pegepind

er Københavns Lærerforenings hæderspris. Prisen er på 10.000 skattefri kroner og uddeles på den ordinære generalforsamling .

Prisen er indstiftet for at sætte fokus på hovedstadens folkeskole og for at styrke initiativer og belønne ildsjæle. Prisen uddeles til én eller flere personer, der har gjort en særlig indsats for den københavnske skole.

’Den Gyldne Pegepind’ blev uddelt første gang i 1995.

Katrine Fylking pegede på, at mange lærere holder sig tilbage i medierne, fordi de er bange for repressalier og frygter for at miste deres job, hvis de kritiserer vilkårene på skolerne. Hun pegede også på, at Folketingets Ombudsmand netop har kritiseret en kommune for at give en lærer en tjenstlig advarsel for at beskylde sin chef for at lyve om, at han ikke havde fået klager over dårligt arbejdsmiljø på en skole.

”Det er vigtigt, at vores kritik af problemerne i skolen bliver til virkelig viden i den brede offentlighed. Derfor skal vi gå ud og fortælle om problemerne, som de er, og fortælle hvad løsningerne er. Det gør vi i fagforeningen hver eneste dag – men vi står stærkere med jeres virkelighed i ryggen”, sagde Katrine Fylking og pegede blandt andet på den artikel i Politiken, der kom ud af Marie-Cecilie Rosenmeiers første arbejdsdag.

”I artiklen viser du så fint, hvad der er på spil for alle lærere, men især for alle de nye lærere. Du sætter et ansigt og en stemme på alle de forventninger og bekymringer, man som helt ny lærer står med”, sagde Katrine Fylking, da hun overrakte prisen med ordene: ”Prisen Den Gyldne Pegepind får du, fordi du stiller op, gør det ærligt, afbalanceret og med fokus på løsninger”.