Troels Lund Poulsen vil have åbenhed om skolernes undervisningseffekt på trods af kritik af metoden.

Troels Lund stadig glad for sin rangliste

"Det er jo heldigvis sådan, at det kan variere fra år til år, alt efter hvordan skolen gør det", siger ministeren. Han vil dog godt overveje at ændre det statistiske grundlag, så den nye rangliste bliver baseret på mere end ét års karakterer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Søndag offentliggjorde Troels Lund Poulsen en socialt korrigeret rangliste over landets skoler.

Med udgangspunkt i 9. klassernes afgangskarakterer fra sommeren 2010 blev landets skoler ranglistet. Siden har der været massiv kritik af metoden.

Forskningsleder ved AKF Beatrice Schindler Rangvid sagde til folkeskolen.dk, at man mindst skal bruge tre års afgangsprøver, fordi skolernes karakterer hopper og falder fra år til år. Og professor i pædagogisk statistik Peter Allerup er endnu mere kritisk. Han mener slet ikke metoden kan bære at blive brugt på den måde, den bliver brugt.

Seneste har Skolerådets formand Jørgen Søndergaard sagt, at man ikke kan vurdere en skole på et års resultater.

Men undervisningsministeren er stadig glad for ranglisten.

"Forældrene har brug for at få en viden om, hvordan folkeskolerne gør det - de betaler skat. Jeg kan ikke se, hvad problemet er med, at man giver viden om, hvordan det er", siger Troels Lund Poulsen til folkeskolen.dk.

Statistisk belæg

Kritikken af, at ranglisten baseres på bare et års karakterer, bider ikke på ministeren.

"For nogle få dage siden var der stor og vild modstand imod, at man overhovedet offentliggjorde det. Nu kan jeg så konstatere efter nogle få dages debat, at man vil have det over mange år, og det er jeg da også villig til at se på", siger Troels Lund Poulsen.

Professor Peter Allerup kritiserede, at man bruger en økonomisk metode forkert, det afviser ministeren.

"Den måde vi har gjort det på, er en måde, man også gør det på i Sverige, hvor man har gjort det her igennem flere år. Det her er noget, som man har statistisk belæg for at gøre", siger Troels Lund Poulsen, der i øvrigt understreger, at det ikke er ham personligt, der har udarbejdet ranglisten men ministeriets embedsfolk.

Afspejler udviklingen indsats

"Kan du forstå, at det er skrapt at blive valgt ud som de dårligste skoler i Danmark på noget der måske bare er en enkelt dårlig årgang?"

"Jeg har ikke sagt, at det her skal bruges til at udstille nogen. Det her bliver brugt til at fortælle om, hvordan resultaterne har været i 2010. Og der er det jo heldigvis sådan, at det kan variere fra år til år, alt efter hvordan skolen gør det, og hvordan tingene udvikler sig", siger Troels Lund Poulsen.

I fremtiden kan ministeren forestille sig, at parametre som trivsel og evnen til at sende elever videre i uddannelsessystemet kan blive taget med.

Forløbet omkring offentliggørelsen har været positiv for ministeren.

"Mit udgangspunkt har været at give et billede af, hvordan det ser ud i 2010, og det er jeg glad for. For det har skabt en helt nødvendig diskussion af, hvordan folkeskolerne kan lære af hinanden", siger Troels Lund Poulsen.