En undersøgelse pegede i 2019 på, at især mange skoleledere har oplevet at blive udsat for digital chikane, og at lærerne også udsættes for chikane.
fizkes/istock
Stort forskningsprojekt:
Hvor meget digital chikane udsættes du for som lærer?
Et stort forskningsprojekt skal undersøge omfanget af digital chikane, som rammer ansatte på skoleren. Arbejdsmedicinske forskere efterspørger skoler, der ønsker at dele deres erfaringer.
Hvor udbredt er digital chikane mod lærere og de øvrige
ansatte på landets skoler?
Det vil en forskergruppe fra Arbejdsmedicin,
Regionshospitalet Herning, undersøge.
”Rigtigt meget kommunikation er digital i dag. På skolerne
sker det nok typisk via Aula og mails, men skolerne har også ofte en
Facebookside, og nogle har måske endda også en side på LinkedIn. Og så findes der jo også stadig telefoner, man kan ringe og sms'e til. Det meste går
smertefrit, men der er en risiko for, at man får nogle grimme beskeder”, siger seniorforsker
og adjungeret lektor på Aarhus Universitet Lars Peter Sønderbo Andersen.
"Vi
vil undersøge, hvor meget det foregår på skolerne, og hvor og hvordan det så typisk sker", forklarer han.
Lars Peter Sønderbo Andersen fortæller, at der ikke tidligere er lavet en stor
undersøgelse af, hvor udsatte lærerne er for digital chikane.
Men en undersøgelse på 98 skoler pegede i 2019 på, at
især mange skoleledere har været udsat for chikane.
”29 procent af skolelederne svarede, at de havde oplevet
digital chikane inden for det seneste år. Blandt lærerne var det færre. Men der
var nogen, og det giver anledning til, at vi vil undersøge det i større
omfang”, siger han.
Det er ikke kun omfanget af chikane på skoleområdet, der skal undersøges. Forskerne vil undersøge omfanget af chikane i en lang
række forskellige brancher.
På skoleområdet vil forskerne først forsøge at fastlægge
omfanget via spørgeskemasvar, og derefter besøger de et mindre antal
skoler for at interviewe ledere og personale om deres erfaringer med, hvordan
de har håndteret chikane.
”Her vil vi søge erfaringer med, hvordan arbejdspladserne
forsøger at forebygge det her, og hvordan man har håndteret sager. For
konsekvenserne kan være store. Udover at man kan blive ked af det, kan det også
udvikle sig til en sygemelding, eller at man skifter arbejde”, siger Lars Peter
Sønderbo Andersen.
Han fortæller, at hvis der er skoler, der ønsker at høre
mere om muligheden for at dele sine erfaringer, er man velkommen til at tage
kontakt til ham.
”Så kommer vi på besøg for at snakke med lederen,
tillidsrepræsentanten og nogle af lærerne om, hvad de har oplevet, og hvad de
har af procedure og praksisser”.
Det samlede forskningsprojekt forventes afsluttet om tre år.
Her vil der blive udarbejdet vejledninger i samarbejde med en række faglige
organisationer.