Savner du undervisningsforløb om digital dannelse? Eller har du svært ved at navigere i den jungle af muligheder, en internetsøgning giver? Så er der hjælp på vej.
I dag går en gratis platform med udvalgte forløb nemlig i luften. Det sker som et led i projektet ’On’, som de fire organisationer Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for
Børn og Unge samt Center for Digital Pædagogik står bag.
Projektet har 48,6 millioner kroner i ryggen, finansieret af Børne- og
Undervisningsministeriets pulje til styrket indsats for digital dannelse af
børn og unge.
Platformen med undervisningsforløb
og syv principper for digital dannelse er de første skud på stammen i ’On', der
løber frem til juni 2026.
on-undervisning.dk hedder hjemmesiden, der huser de gratis undervisningsforløb, som organisationerne bag projektet vurderer har høj nok kvalitet. Platformen
går i luften med 124 af slagsen.
Målet er at hjælpe undervisere med at navigere på et
område, hvor en hurtig internetsøgning giver masser af tilbud, men hvor det kan
være svært at vurdere kvaliteten, fortæller fagkonsulent
og projektleder i Center for Digital Pædagogik Anna-Sofie Bruun, der er medlem af programledelsen
i 'On'.
”Vi har brugt rigtig meget tid på sammen med kyndige fagfolk
at gennemgå og kuratere de utallige forløb, der findes på området. Feltet
bevæger sig utrolig hurtigt, så øvelsen har især været at sortere de uddaterede
fra. Dem, der er vurderet gode og aktuelle, har vi nu pakket pænt ind på en
overskuelig hjemmeside”, siger hun.
I projektet er der også afsat
penge til at udvikle undervisningsforløb. Efter at have skabt sig et overblik
over de eksisterende materialer, vil organisationerne som næste led i projektet
udarbejde forløb dér, hvor der er ”huller”, fortæller Anna-Sofie Bruun.
”Her vil vi blandt andet have
fokus på specialområdet, hvor vi regner med at have forløb klar i
slutningen af 2024”, siger hun.
Vil skabe et fælles sprog
Børn og unges digitale trivsel
er et område, der har fået massiv opmærksomhed de seneste år. Men ifølge
Anna-Sofie Bruun mangler der et fælles sprog om digital dannelse. Det skal syv principper for digital dannelse, der i dag lanceres sammen med undervisningsportalen, være med
til at afhjælpe.
”Hvis vi skal styrke og sikre
kommende generationers trivsel, handler det blandt andet om at styrke deres digitale
dannelse. Og det er vores helt klare analyse, at der er brug for et fælles
afsæt, hvis indsatsen skal lykkes”, siger hun og tilføjer:
”Vi håber, dels at principperne kan skabe større forståelse hos de
voksne i børns liv, men også at de kan skabe afsæt for en fælles tilgang til,
hvordan vi arbejder med digital dannelse. Børnene har allermest brug for at
møde voksne i alle arenaer, der interesserer sig for deres digitale dannelse”.
Dermed også sagt, at det ikke
kun er skolen og lærernes opgave at løfte, understreger Anna-Sofie Bruun.
”Vi er virkelig ikke ude i at
sige, at lærerne ikke gør det godt nok. Principperne skal ses som en hjælp til
at finde et fælles sprog til en samtale mellem voksne og børn på tværs af alle arenaer.
Men målet er selvfølgelig også at give de voksne et sted at søge viden, samt en læringsportal hvor de
kan finde gratis undervisningsmaterialer om digital dannelse, der er lette at
implementere i undervisningen ”, siger
hun.
Næste led i projektet er
indsatser, der retter sig mod fritidsklubber og hjemmene. Dernæst er et såkaldt
peer to peer-koncept på tegnebrættet, hvor børnene selv kan arbejde med digital
dannelse.
”Det forkromede formål er, at børn og unge i Danmark skal
have det godt, og at de skal lære at indgå i samfundet og i verden. Vi ser i
dén grad at et projekt om digital dannelse kan være med til at understøtte det,
men det kræver at vi kommer hele vejen rundt”, siger Anna-Sofie Bruun.
Hvad betyder digital dannelse?
Men hvad vil det så sige at være digitalt dannet? I ’On’ defineres digital dannelse som 'evnen til at kunne forstå
sig selv og andre i relation til en verden og et samfund, der er influeret af
digitale teknologier'.
”Man kan forstå, hvordan det digitale spiller ind i
processer både i en selv og i relation til andre – og man kan agere ud fra den forståelse.
Digitale medier spiller så stor en rolle i vores samfund i dag, at digital
dannelse er helt afgørende for at kunne begå sig”, siger Anna-Sofie Bruun og
tilføjer:
”Vi fokuserer på digitale krænkelser, skadeligt indhold,
digitale fællesskaber, identitetsdannelse, idealer, privatliv og sikkerhed samt
digitale forretningsmodeller. Vi forsøger at lave et 360-graders perspektiv på,
både hvad børn bliver udsat for, men også de indre processer. Og særligt
hvordan man navigerer mellem indre og ydre processer”.
Hvad er forskellen på digital dannelse og bare dannelse?
”Vi er helt med på diskussionen, om det ikke ’bare’ er
dannelse. Det vil vi principielt sige, at jo, det er det, men de voksne, der
skal løfte opgaven, har brug for, at der bliver sat streg under det digitale,
for at de også kan rammesætte det i deres kontekst. Projektet prøver at skabe
sprog for noget, vi alle sammen lige nu håndterer efter bedste evne i dagligdagen”.
Hvad med den del, der handler om selv at skabe digitalt?
Er det ikke også digital dannelse?
”Vi er meget bevidste om, at teknologiforståelse også er et
dannelsesspor, men vi koncentrerer os i projektet mere mod de bløde processer i
dannelsesperspektivet”, siger Anna-Sofie Bruun og tilføjer:
”Men vi er meget nysgerrige på, hvordan vi kan lave en
snitflade til teknologiforståelse. For den er helt central for, at de gode
dannelsesprocesser finder sted”.