Læremidler
”Det er begyndt at blive pinligt, at vi har skabt et univers, hvor børnene er lænket til den samme portal”, siger Emil Sloth Andersen
Parti vil gøre københavnske skoler mere analoge: "Børnene er lænket til den samme portal"
Det var en fejl, at politikerne i København vedtog at gøre indkøb af digitale portaler til kommunens og ikke skolernes domæne. Den beslutning skal omgøres, og skolerne skal have flere penge til analog undervisning, lyder et forslag fra Alternativet.
Er du tysklærer eller samfundsfagslærer i Københavns
Kommune, så har du umiddelbart kun adgang til én fagportal, som du kan bruge
til din undervisning.
Vil du bruge andre forløb eller fysiske bøger, så er det
på skolens regning – hvis der altså er penge til det.
I 2021 valgte politikerne i Københavns Kommune at
centralisere indkøb af digitale portaler, samtidig med at kommunen har gennemført
store besparelser på skoleområdet.
Dén kombination er et stort problem for lærere og elever
i København, fordi undervisningen bliver for skærmbaseret og monoton, mener
Alternativet i København, der med et nyt udspil foreslår at give skolerne
pengene og valget tilbage om, hvilke digitale fagportaler de vil købe.
Partiet vil samtidig tilføre skolerne nye penge til indkøb af analoge
undervisningsmidler og ekskursioner ude af huset.
”Det er begyndt at blive pinligt, at vi har skabt et
univers, hvor børnene er lænket til den samme portal”, siger Emil Sloth
Andersen, der er børne- og ungdomsordfører for Alternativet i København.
”Læreren og skolen skal have friheden tilbage til selv at
vælge, hvordan de vil tilrettelægge deres undervisning, det skal forvaltningen
ikke beslutte for dem”.
Lærerformand: Ja tak til mere frihed
Spørger man Katrine Fylking, formand for Københavns Lærerforening,
er udspillet inde på noget af det rigtige.
”Der kan være fordele og ulemper ved både analog og
skærmbaseret undervisning, men pointen her er, at det skal være læreren selv,
der vælger, hvad der giver bedst mening. Derfor er jeg stor tilhænger af, at
budgettet til digitalt indkøb skal ligge hos skolerne”, siger Katrine Fylking og
fortsætter.
”Man kan ikke tage en samlet og
central beslutning om digitale platforme, som så giver god mening på alle
skoler, ud i alle klasselokaler”.
Alternativet foreslår at sætte kommunens såkaldte byggesagsgebyr op, som vil give nye resurser, som skal bruges på mere analog undervisning.
"Hver skole får en ny pose penge, som så kan bruges på ture ud af huset, skolebøger eller andre analoge undervisningsmidler. Men det skal være op til skolerne og personalet selv", siger Emil Sloth Andersen.
Partiet vil også sætte penge af til at lave
eksperimenter med skærm-frie timer, hvis resultater skal evalueres og deles med
kommunens andre skoler. Den tilgang er Katrine Fylking ikke sikker på er en god idé.
”Det er jo lidt selvmodsigende, for hvis det overordnede
princip er, at læreren skal have friheden og beslutningskraften tilbage, så
skal man jo ikke tvinges til at lave skærm-fri undervisning, hvis det ikke
giver mening”.
Fagportalerne til de københavnske lærere
Dansk: Gyldendal, Alinea
Engelsk: Gyldendal, Alinea, Inenglishplease.dk
Matematik: Gyldendal, Alinea
Natur/teknologi: Alinea
Alle naturfag: Gyldendal
Fransk: Alinea
Tysk: Gyldendal
Samfundsfag: Alinea
Kristendomskundskab: Alinea
Historie: Alinea
Billedkunst, håndværk &design, madkundskab, idræt: Alinea
Musik: spil-smart.dk
Kilde: Københavns Kommunes hjemmeside