Debat

IT/programmering & kodning på skoleskemaet

Inden for områder som IT bliver det hurtigt forældet eller ændret. I det 21. århundrede vil uddannelse blive bygget op omkring færdigheder som, kontinuerlig læring, nye teknologier og færdigheder i interaktion.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Handlingsplan for Danmark for teknologi i undervisningen sætter fokus på at styrke teknologiforståelsen hos danske børn, unge og forbedre brugen af it i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.  

Skole-virksomhedssamarbejde giver god værdi og kan virkelig gøre en forskel for alle parter – men det kræver god forberedelse, koordination og samarbejde, hvis det skal lykkes og skabe langvarig effekt. 

I mine øjne bør vi i Danmark  snarest "gribe bolden" og langt mere intensivt sikre at danske børn og unge er i stand til at skabe noget kreativt med teknologi og ikke blot være brugere af den. Den teknologiske udvikling går hurtigt, og i takt hermed er der brug for et fornyet fokus på at styrke teknologi i folkeskolen på alle niveauer.  Vores børn af idag skal være med til at skabe fremtidens samfund.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I Danmark er vi i den grad med på noderne når vi ser på teknologisk udstyr. Både børn og voksne. Enhver med respekt for sig selv, har en fancy Iphone, MacPro, Ipad, storskærme, spille konsoler eller gamer udstyr. Helt ned i vuggestue alderen ser vi børn bruge IT udstyr iform af fx. Ipad. Men træning og guidelinies til hvordan vi  som brugere bør benytte disse værktøjer er sjælden set. Det er typisk først ved misbrug af disse at vi råber jagt i gevær. Vi bør som undervisere og voksen lære vores børn og unge at forholde sig kritiske til teknologien og forme den - frem for blot at bruge den. Dette ved en pædagogisk og didaktisk anvendelse af it i undervisningen. Etik og kvalificeret brug af data vil højne deres læring og brug

Lad IT (programmering og kodning) være en del af pensum og lad os være banebrydende for alle elever, som går i Folkeskolen i Danmark. 

Vi skal hjælpe vores børn og unge med at udvikle deres egen logiske og analytiske tanker ved at studere det grundlæggende i programmering og kodning.

Digitale færdigheder er den vigtigste forudsætning for succes i fremtidens erhverv.