”I det kommende folketingsår tager vi fat på folkeskolen”, sagde Mette Frederiksen ved åbningen af Folketingets afslutningsdebat.

Statsministeren: Det er folkeskolens tur i det kommende folketingsår

Folkeskolen skal være bedre til at passe til alle børn, og så skal der være mindre skærm, mere ro og mere tid til de praktiske og kreative fag, sagde Mette Frederiksen, da hun åbnede Folketingets afslutningsdebat.

”Vi vil skabe en folkeskole, der passer bedre til alle børn”.

Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen, da hun onsdag formiddag åbnede den traditionsrige afslutningsdebat af Folketinget.

Ligesom sin børne- og undervisningsminister allerede havde gjort det tidligere på dagen i et interview til Folkeskolen, afslørede statsministeren, at det inden længe er folkeskolens tur til politiske ændringer.

”I det kommende folketingsår tager vi fat på folkeskolen”, lød det fra ministeren.

Mattias Tesfaye (S) har over for Folkeskolen konkretiseret det som, at regeringen vil præsentere sin folkeskolepolitik til efteråret, og at bl.a. regeringen overvejer at tilføre et større millionbeløb til intensive læringsforløb til elever, der har svært ved dansk og matematik.

I folketingssalen lød nogle af de samme takter i mindre konkret form.

”Du, der kæmper med at få bogstaverne til at give mening og regnestykkerne til at gå op, skal have mere hjælp og støtte”, lød det fra Mette Frederiksen.

Statsministeren sagde også, at der er for meget skærm og larm i skolen ”og for nogle er skoledagen blevet for boglig og teoretisk”.

"Jeg er ikke i tvivl"

Mette Frederiksen understregede også nok en gang, at hun er sikker på, at der er en sammenhæng mellem de unges stigende mistrivsel og deres store skærmforbrug.

”Jeg er ikke i tvivl. Selvfølgelig er der sammenhæng mellem skærm og mistrivsel: at påstå andet er naivt og at flygte fra ansvaret”, kom det fra Mette Frederiksen.

Initiativet til at give skolerne mulighed for at lave intensive læringsforløb har regeringen lånt fra Reformkommissionen.

Et andet forslag fra kommissionen var at give skoletrætte elever muligheden for at få en skoleuge med tre skoledage og to dages erhvervsarbejde.

Det forslag virkede også til at have fundet vej til statsministerens tale.

”Du, der er skoletræt. Skal have bedre mulighed for at arbejde, samtidig med du går i skole. Det kan være et par dage på en virksomhed. Og så et par dage i skole”, sagde Mette Frederiksen.