Venstre: Vi må både se på rammerne for ro i skolen og hjemme
Venstres undervisningsordfører Anni Matthiesen er ikke glad for det danske Pirls-resultat, som blev offentliggjort tirsdag. Hun opfordrer forældrene til at lægge mobilen og læse for og med deres børn.
”Det er nogen bekymrende tal og dermed nogle resultater, vi
ikke kan sidde overhørig” siger Anni Matthiesen, undervisningsordfører for Venstre,
om den nye Pirls-undersøgelse, som viser at danske 4.-klasseelever læser
dårligere end nogensinde før.
Annonce:
”Vi er nødt til at kigge på, hvad vi kan gøre anderledes. Det
med at tro, at man bare kan fylde flere timer på, så skal det nok lykkes – det gør
det ikke. Det synes jeg undersøgelsen understreger”, fortsætter ordføreren, som
også mener, at der skal kigges på, om den danske skole formår at få gjort
eleverne interesserede i at læse, skabe ro i klasserne og dermed sætter rammer
for eleverne, så de kan fordybe sig i en bog.
”Jeg kan ikke lade være med at overveje, hvad skærmtiden betyder,
uden at jeg kan dokumentere, at det er årsagen til resultatet” siger Anni
Matthiesen.
”Vi ved jo godt, at når vi bruger tiden på at se på en skærm, er der
andre ting, vi skubber til side og ikke får tid til. Også os voksne. Vi kan
komme til at bruge vores tid på vores skærme i stedet for at læse for og med vores
børn og dermed skubbe børnene væk fra bøgerne”.
Annonce:
Hun ser gerne forældrene engagere sig mere i børnenes læsning,
men siger samtidigt at det er svært at lovgive om.
”Det er svært for os landspolitikere at påvirke forældrene
til at læse mere for deres børn, men vi kan være med til at italesætte behovet
for, at forældrene lægger skærmen og tager bogen frem. Og vi kan i hvert fald kigge
på, hvilke rammer læsningen har i skolen”.