Elever underviser klassekammeraterne i it på Maglegårdsskolen i Gentofte. Foto: Maglegårdsskolen
Skoler kan beholde deres gamle computere
Ny teknologi er ikke ensbetydende med bedre undervisning. Skolerne behøver derfor ikke at hælde penge i ny teknologi lige med det samme, lyder en af anbefalingerne i en ny rapport, som Teknologirådet lancerer i dag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med det nye projekt "Skole og medier - it-understøttelse af læring" lægger Teknologirådet op til en debat om, hvordan it og medier meningsfuldt kan understøtte undervisningen i skolen. Projektet kommer med en række anbefalinger til lærere, ledere og producenter af undervisningsmateriale.
En af anbefalingerne fra den rapport, som rådet har lanceret i dag, er blandt andet, at skolerne ikke nødvendigvis skal investere penge i ny teknologi for at kunne inddrage it mere i undervisningen. Omkostningerne ved anskaffelsen af ny it-teknologi, som for eksempel nye computere og interaktive tavler, er nemlig i mange tilfælde så store, at det slet ikke kan betale sig for skolerne.
"Så i stedet for at opdatere de gamle computere, kunne skolen med fordel tage udgangspunkt i den teknologi, som eleverne allerede har med sig og bruger i deres fritid, det vil sige bærbare pc'er og avancerede telefoner som iPhone eller lignende. Det er oven i købet deres eget, og derfor ved vi også, at de passer på det", sagde projektleder i Teknologirådet Jacob Skjødt Nielsen ved dagens præsentation.
Internettet på skolerne er for langsomt
Den stigende udbredelse af elevernes egne mobile enheder stiller til gengæld krav til skolernes it-infrastruktur, så eleverne nemt kan få adgang til nettet og eventuelt andre enheder og netværk.
Men netop infrastrukturen halter på de fleste skoler, og derfor vil uddannelsesordfører for SF, Pernille Vigsø Bagge, investere flere penge i skolernes digitale infrastruktur, hvis oppositionen vinder næste valg.
"Det er pinligt, at vi stadig diskuterer it i folkeskolen. På det her område må vi erkende, at vi er langt bagefter. I vores skoleudspil, 'En ny start for folkeskolen', har vi derfor også afsat penge til at få gjort noget ved skolernes forældede infrastruktur", sagde Pernille Vigsø Bagge, der var med ved lanceringen som paneldeltager.
Gentofte-elever underviser kammeraterne i it
På Maglegårdsskolen i Gentofte Kommune er man allerede i gang med at inddrage elevens egen medievirkelighed i undervisningen.
Tiltaget hedder Mediepatruljen og involverer elever fra forskellige årgange, som ved dagens lancering selv demonstrerede, hvordan de arbejder med it.
I praksis mødes repræsentanter fra årgangene hver torsdag i et såkaldt "mediatek", hvor den it-pædagogiske vejleder præsenterer eleverne for en online ressource, som han har vurderet kunne være relevant i undervisningen.
"Vi får så mulighed for at prøve det af og tale med hinanden om, hvordan det evt. kunne bruges i en undervisningssituation, og så er det så meningen at vi skal undervise vores klassekammerater i det", forklarede de fire elevrepræsentanter fra Maglegårdsskolen.