Inspiration
Den store lærerundersøgelse anno 2023: Det sætter lærerne allerstørst pris på
Lige før jul gennemførte jeg en stor undersøgelse blandt lærerne. Jeg har bl.a. spurgt om, hvilke to ting de holder mest af ved deres arbejde. Og hvad de mindst kan lide. Læs svarene her.
1.308 lærere svarede på mine 17 spørgsmål, da jeg kort før jul igen satte gang i en stor undersøgelse om livet som lærer anno 2023.
Nu er jeg en hel del klogere på lærernes arbejde og overvejelser i det foregående år. Og tanken er også at gøre dig klogere.
Jeg er blevet kritiseret for, at det ikke er forskning, jeg har lavet. Og at jeg ikke skal se mig selv som repræsentant for lærerne. Forskning har jeg heller aldrig påstået, det er, og jeg ser på ingen måde mig selv som repræsentant for alle landets lærere. Men jeg manglede lærernes stemme og beretninger fra virkeligheden i debatten. For eksempel når det handler om, hvor meget skærme fylder, og hvorfor de fylder.
I dette indlæg vil jeg fokusere på nogle af de mest spændende og overraskende svarmønstre, og så skriver jeg nogle længere artikler, hvor jeg går i dybden. Dem kan du finde på min hjemmeside: Lærerundersøgelsen.dk
Hvad holder lærerne så mest af?
I undersøgelsen lød et af spørgsmålene kort og præcist: Hvilke to ting holder du mest af ved dit arbejde?
Lærerne fik seks svarmuligheder, som de kunne vælge i mellem, og et svar løb med en klar sejr.
Hele 90,4 procent af lærerne valgte: ”Den daglige kontakt med eleverne”.
På andenpladsen kom “Kollegerne” (61,5 procent) og på tredjepladsen: “Forberede undervisningen” (med 24,8 procent).
De to største udfordringer ved lærergerningen
Næste spørgsmål gik på det omvendte: Nemlig udfordringerne ved jobbet. Her fik lærerne igen en række svarmuligheder.
Med 66,5 procent kom “Manglende tid til forberedelse” på en klar førsteplads, skarpt efterfulgt af “Eleverne og deres måde at opføre sig på” (56,5 procent).
Som det tredje mest valgte svar finder vi “Omfanget af skole-hjemsamarbejdet” med 30,5 procent.
Lærerne føler ikke, de bliver inddraget nok i debatten
En ting, som jeg også var nysgerrig på, var, om lærerne mon kan genkende det billede, som regeringen og en del forskere tegner af skolen.
Det svarede 212 af lærerne, at de godt kunne, mens 631 svarede, at det kunne de ikke. Det efterlader selvfølgelig en del “ved ikke”-svar.
Når det kommer til, hvorvidt lærerne inddrages nok i debatten, er svaret mere entydigt. 946 af lærerne mener ikke, at de inddrages nok, mens 146 mener, at de bliver inddraget nok i debatten.
Hvad med resten af spørgsmålene?
Som nævnt når jeg langt fra at komme omkring alle svar i dette indlæg, men det gør jeg på Lærerundersøgelsen.dk, hvor jeg løbende vil lægge artikler ud.
Her vil du bl.a. kunne læse om:
- Hvorvidt lærerne føler sig inddraget i valget af læremidler
- Hvad lærerne ønsker af støtte fra skolelederne
- Hvor meget digitale læremidler fylder
- Hvad skærme oftest bruges til
- Hvordan det ser ud med linjefagsdækning, kompetenceudvikling og efter- og videreuddannelse
- Hvordan den gennemsnitlige lærer ser ud anno 2023
Og meget mere af det som, jeg mener, vi mangler input om fra virkeligheden for rigtigt at kunne diskutere lærernes arbejde og forhold.
Hvis du var en af de 1.308, der svarede, så mange tak! Og tak for, at du læste med så langt.