Inspiration - Kulturfag
Ramadan og påske får hendes elever op fra stolene: Her er religionslærerens bedste idéer
Ved at lære om og forstå forskellige religiøse praksisser kan vi bygge bro mellem kulturer og skabe et mere inkluderende og tolerant samfund, skriver Rina Ghanoum. Her er det undervisningsmateriale, hun anbefaler til ramadan.
Det er fantastisk at se, hvordan kristne og muslimske højtider mødes for andet år i træk. Det er ellers sjældent, at påske og ramadan overlapper hinanden. Som religionslærer i folkeskolen blomstrer min begejstring, når vi kan udforske traditioner, forventninger og historier fra begge religioner. Hvis der er et emne, der har fået mine elever op fra stolene, så har det været højtiderne påske og ramadan. Som optakt til emnet talte vi om fasten i forbindelse med fastelavn, det har derfor været et emne, som eleverne har set frem til. Når vi udforsker sammenfaldet mellem påsken og ramadanen, opdager eleverne ofte, at begge højtider er præget af både refleksion og fællesskab.
En vigtig forskel, som vi har diskuteret i klassen, er måden, hvorpå fasten praktiseres i de to religioner. I påsken praktiseres fasten traditionelt gennem forskellige former for afholdenhed, såsom at undgå kød eller specifikke fødevarer i løbet af fasteperioden. Til gengæld indebærer ramadanen afholdenhed fra mad og drikke fra daggry til solnedgang.
Det er også interessant at se, hvordan fejringen af disse højtider påvirker samfundet omkring os. Eleverne har bemærket, hvordan påsken ofte markeres med kirkelige tjenester, påskeægjagt og familiesammenkomster, mens ramadanen ofte inkluderer fælles bønner, særlige måltider ved solnedgang, kaldet iftar, og velgørenhedsarbejde for at hjælpe dem i nød.
Alle elever skal føle sig inkluderet
I min klasse har vi også diskuteret vigtigheden af at respektere og værdsætte forskelle i tro og traditioner. Ved at lære om og forstå forskellige religiøse praksisser kan vi bygge bro mellem forskellige kulturer og skabe et mere inkluderende og tolerant samfund.
Som lærer er det utrolig vigtigt for mig, at alle elever i mit klasserum mindst én gang om året føler sig inkluderet, værdsat og mødt i den undervisning som jeg tilrettelægger. Alle elever kan nemlig bidrage med noget værdifuldt og trække på erfaringer hjemmefra. I mit klasseværelse pynter vi op til højtiderne, klipper gækkebreve, laver skøre påskekyllinger og læser om højtiderne. Jeg har samlet en række ideer til, hvordan man efter påsken fortsat kan arbejde med ramadanen.
Dokumentarfilmen “Hassan og Ramadanen” handler om 11-årig Hassan, hvis familie stammer fra Irak, men har boet i Danmark i mange år. Hassan har besluttet at faste under den muslimske højtid ramadanen for første gang. Vi følger ham gennem en række hverdagsscener. Filmen er både lavet som en samlet dokumentarfilm og som en webserie, der består af 17 små webisoder og elevark. Den kan ses hos www.filmcentralen.dk
Endnu mere undervisningsmateriale
Hos www.legoglektie.dk kan du hente arbejdsredskabet “Ramadan cirkler”, der har fokus på gode gerninger, som dine elever kan lave i løbet af måneden.
Hos www.finurligefif.dk kan du hente mandalategninger, der har fokus på arabisk kunst. Du kan også hente en større emnepakke om islam og opskrift på en traditionel suppe.
Hos www.dr.dk/skole kan I se en video om Eid og blive klogere på, hvordan højtiden fejres. Bagefter kan I svare på spørgsmål til videoen.
Klippe klistre
Til jeres PLC kan I købe bogen “Ramadan Eid Decoration” (2018) skrevet af Laila Muhareb Udby. Bogen indeholder en masse smukke skabeloner, som kan printes ud og laves med eleverne. Bogen har også en tilhørende YouTube-kanal med vejledningsvideoer.
Letlæsningsbøger
“Ramadan eller ramasjang” (2015)
“Det er ramadan Peter Pedal” (2016)
“Sami og Ida holder Eid-fest” (2016)
“Ayses ramadan” (2014)
“Nour og Nora fejrer Eid” (2023)
“Ilyas og And og den fantastiske højtid eid-al-fitr” (2023)
Rigtig god påske og ramadan.