Inspiration - IT
Debatten om skærme i folkeskolen er præget af to ekstremer, skriver Hamze Sabri.
Foto: Axel Richter fra Unsplash
Her er de afgørende spørgsmål, man kan stille til digitale teknologier
I spændingsfeltet mellem teknologioptimister og -pessimister kan der opstå en del forvirring om, hvad man skal stille op med de digitale teknologier, skriver Hamze Sabri, der har konsulteret forskningslitteraturen.
Den
teknologiske udvikling præger vores samfund og har en dybdegående indvirkning
på det pædagogiske felt. Implementeringen af digitale teknologier har gradvist haft
en effekt på de undervisningsmetoder, læremidler og kommunikationsformer, der
anvendes i grundskolen. Denne udvikling rejser vigtige spørgsmål om balancen
mellem teknologi og menneskelig kontakt.
Overordnet er
debatten om skærme i folkeskolen præget af de to ekstremer: teknologioptimister
og teknologipessimister.
De såkaldte
teknologioptimister omfavner de nye muligheder, der skabes af digitale
teknologier i undervisningen. For dem repræsenterer teknologien en ny æra af
læring, hvor interaktive smartboards og iPads ikke blot erstatter, men
forbedrer og udvikler de traditionelle undervisningsmetoder. De anser
anvendelsen af digitale teknologier som en bro til fremtiden, der giver
eleverne adgang til en verden af viden og kreativitet, som tidligere
generationer kun kunne drømme om.
På den modsatte
side står teknologipessimisterne, der forholder sig skeptiske til den hastige
digitalisering af skolen. For dem udgør digitale teknologier en kæmpe trussel
mod menneskelig kontakt og omsorg, som ellers er afgørende for et sundt
klassemiljø.
Teknologipessimister
påpeger, at anvendelsen af digitale teknologier kan øge uligheden blandt
elever, og kritiserer teknologierne for den afhængighed, som de påfører børn og
unge. Derudover fremhæver kritikere, at en stor del af lærernes tid, energi og
overskud anvendes til en nødvendig kontrol over elevernes anvendelse af de
digitale teknologier.
Hvad skal man stille op?
I
spændingsfeltet mellem teknologioptimister og teknologipessimister kan der
opstå en del forvirring om, hvad man skal stille op med de digitale
teknologier.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Skal de
anvendes og omfavnes? Eller skal de digitale teknologier udelukkes og boykottes
fra undervisningen? Midt i denne udbredte forvirring er det yderst inspirerende
at se professor i pædagogik Neil Selwyns nuancerede tilgang, som både
anerkender potentialerne ved digitale teknologier såvel som de ulemper og
potentielle risici, som de indebærer. Han opfordrer til en mere kontekstbaseret
tilgang, hvor vi stiller kritiske spørgsmål til de digitale teknologier, før vi
implementerer dem i undervisningen. Spørgsmål som er afgørende for, at
anvendelsen og implementeringen af enhver digital teknologi, sker på baggrund
af en bevidsthed om de potentielle fordele, ulemper, utilsigtede konsekvenser
og sociale uligheder samt underlæggende værdier og interesser, som digitale
teknologier kan medbringe. Her er nogle af de spørgsmål, som Selwyn opstiller
sin artikel ’Technology and education - why it’s crucial to be critical’ (2014):
- Hvad er de utilsigtede konsekvenser
eller bivirkninger ved den digitale teknologi?
I en
skolesammenhæng kan man her undersøge, hvor meget den enkelte digitale
teknologi åbner op for irrelevant indhold og distraktioner (f.eks. sociale
medier, spil mm.), som kan udfordre elevernes koncentration om
undervisningsindholdet.
- Hvad er de potentielle gevinster, og
hvad er de potentielle tab?
Det lægger op
til en overvejelse over og opvejning af de potentielle fordele og ulemper ved
den digitale teknologi.
- Hvilke underliggende værdier og
dagsordener er underforståede?
Her er det et
forsøg på at bevidstgøre os om de værdier og dagsordener, som kan ligge til
grund for ønsket om implementeringen og anvendelsen af en digital teknologi. Er
målet for eksempel øget inklusion, eller handler det om effektivisering eller
standardisering af en konkret proces?
- I hvis interesse fungerer den
digitale teknologi, hvem nyder fordelene og på hvilke måder?
Forskning
viser, at teknologiinterventioner mest gavner de i forvejen privilegerede og
ressourcestærke elever. Derfor er det afgørende at overveje, hvordan man kan
sikre, at digitale teknologier implementeres på en måde, der reducerer
uligheder fremfor at forstærke dem.
- Hvad er de sociale problemer, som
teknologien forventes at løse?
Forskning
tyder på, at implementering af nye digitale teknologier tit anses som værende
et mål i sig selv, fremfor et middel til at opnå og dække pædagogiske mål,
ønsker og behov. Derfor er dette spørgsmål helt afgørende, for det retter
opmærksomheden på det egentlige formål med implementeringen og anvendelsen af
en digital teknologi.
Disse spørgsmål
indebærer ikke en afvisning af digitale teknologier, men snarere en integration
af teknologierne på en måde, der fremmer både læring og omsorg i skolen, i
overensstemmelse med de værdier og pædagogiske mål, som vi bygger vores praksis
på. Der kræves en bevidsthed om, at hver enkelt skole og hvert enkelt lærer står
i en unik kontekst med bestemte behov, der skal adresseres på kontekstuel
basis.