Ingen ved om sløjd og håndarbejde bliver til materiel design

De kreative fag skal styrkes, det er alle partier enige om. Men om de skal være prøvefag, have flere timer eller være på alle klassetrin, er politikerne ikke enige om. Og skolerne venter fortsat på, om sløjd og håndarbejde skal slås sammen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2007 blev sløjd og håndarbejde slået sammen i læreruddannelsen til faget materiel design. På længere sigt forventede man at gøre det samme i folkeskolen. Men endnu har ingen hørt, hvordan og hvornår.

"Sløjdlærerforeningen blev indkaldt til et arbejde om det på Christiansborg i efteråret, men det blev aflyst. De forsøg, der har været sat i gang med fælles sløjd og håndarbejde, skal evalueres til sommer, men ingen ved hvordan. Det er lidt underligt, synes jeg, at man har sat et arbejde i gang uden at vide, hvordan det skal evalueres", siger formand for Danmarks Sløjdlærerforening Leif Rosenbech.

Han var i går vært ved en høring om den praktiske dimension i folkeskolen på Christiansborg, hvor uddannelsesordførerne diskuterede de kreative fags betydning og fremtid.

Forsøgene skal evalueres til efteråret

En række skoler har kørt forsøg med at slå sløjd og håndarbejdsundervisningen sammen gennem det seneste år, og hos Konservative og Venstre vil man afvente evalueringen af disse forsøg, før man tager stilling til, hvad der skal ske med fagene.

"For mig at se er der to muligheder for at styrke fagene - enten ved at gøre dem til udtræksfag som vi har foreslået i vores udspil om udskolingen eller ved at lægge fagene sammen i blokke, hvor man så har intensive fælles forløb i de praktiske fag. Jeg er åben over for begge måder, men jeg vil gerne afvente evalueringen til sommer", siger formand for Uddannelsesudvalget Charlotte Dyremose (K) til folkeskolen.dk.

I Venstre vil man også afvente.

"Men man har vel ikke lavet ændringer i læreruddannelsen uden at det er tanken, at det skal udmøntes i folkeskolen", siger Peter Juel.

Socialdemokraternes uddannelsesordfører Christine Antorini mener, at forløbet har været respektløst i forhold til fagene.

"Det var fuldstændig til grin at lave de forsøg, når der ikke fulgte penge med. Vi har langt større planer med fagene både pædagogisk og didaktisk. De praktiske fag skal ind fra 0. til 9. klasse i et seriøst udviklingsprogram", siger hun.

Materiel design-uddannede kan hjælpe andre lærere

Charlotte Dyremose (K) er ikke bekymret over, at have slået fagene sammen i læreruddannelsen uden at have taget stilling til, hvad der skal ske i folkeskolen.

"Vi havde jo håbet, at materiel design ville komme til at fungere. Men hvis det ender på en anden måde, så synes jeg ikke det gør noget. Vi kan jo sagtens bruge dem, der er uddannet i materiel design til at tænke tværs af faggrænserne og hjælpe de andre lærere", siger hun.

Så afslappet ser Christine Antorini ikke på det.

"Vi har kæmpe huller i forhold til det her arbejde. Vi har rykket forligskredsen igen og igen for at få kigget på, hvad der skal ske med fagene. Hvad der er den bedste løsning, er jeg som politiker ikke den rette til at tage stilling til".