Lone Anesen havde ikke forventet, hvor mange reaktioner hun ville få på sin forældremøde-idé.Foto: Paul Clay
Da Lone delte denne idé til forældremøder, blev hun blæst bagover af henvendelser
Lone Anesen og hendes kolleger ville undgå kedelige og ”løftet pegefinger”-agtige forældremøder. Derfor udviklede de en aktivitet, som hundredvis har ’liket’ på sociale medier. Og som har givet læreren en bugnende mailindbakke.
Kort tid inden et forældremøde i sin indskolingsklasse satte matematiklæreren
Lone Anesen og hendes kolleger på Strynø Skole sig for at prøve noget nyt.
Annonce:
De havde ikke lyst til at være de "sure”, der med løftede
pegefingre skulle huske de trætte forældre på at tjekke Aula,
give børnene idrætstøj med og få dem til at huske cykelhjelmene.
De besluttede sig for at lade forældrene afprøve en undervisningsleg,
som deres børn ofte bliver udsat for.
Lone Anesen lagde efterfølgende legen op
i Facebookgruppen ”For os der underviser i indskolingen” og på sin Instagram @loneanesen_matematik.
Hun var ikke klar på den reaktion, hun fik.
Annonce:
”Jeg var meget overrasket over hvor mange, der reagerede. Og
det er ikke kun folk på Facebook og Instagram. Lærere skriver direkte til min
mail og beder mig om at sende filen. Lige nu mens jeg har undervist, er der
tikket fem flere henvendelser ind. Jeg bliver næsten helt stresset”, griner Lone
Anesen, der ofte deler tips til undervisningen på sociale medier.
Det handler ikke om at vinde!
Aktiviteten hedder ”Find en forælder…” og er en
forældreversion af en leg, som Lone Anesen ofte har lavet med eleverne i
matematik.
Den går ud på, at man skal finde en, der kender svaret på et
regnestykke, og så skal man dele sin viden med den anden og efterfølgende sætte
sin underskrift.
Annonce:
Hos forældrene var regnestykkerne blot skiftet ud med mere
eller mindre ømme sandheder om forældrene og deres børn.
Find en forælder...
Lone Anesen foreslår også at bruge Find en forælder...
”Find en forælder, hvis
barn altid har idrætstøj med”, var én af punkterne. ”Find en forælder, hvis barn
kan klokken", var en anden.
I alt otte elementer var med, og legen tog cirka
20 minutter at gennemføre til forældremødet. Og det var et kæmpe hit,
lyder det fra Lone Anesen.
”Der blev grint virkelig højt, og de rendte rundt mellem
hinanden for at få navne på de forskellige felter. Da vi stoppede legen, var
flere sådan: 'Nej, jeg mangler kun én!' Og jeg måtte sige: 'Ro på, det handler
ikke om at vinde'”, genfortæller Lone Anesen, der har været lærer i 30 år og har
set sit snit af kedelige forældremøder.
Annonce:
Sjov samtalestarter om kedelige ting
Især feltet med at finde en forælder, der har cykelhjelm på,
var en udfordring. Skolen ligger nemlig på den trafikalt rolige ø Strynø. Det fortæller forælder Mette Søborg.
"Det var en hyggelig leg at prøve af. Særligt fordi det er rart at kende de strukturer, vores børn møder i skoletiden, så man kan snakke om dem hjemme. Spørgsmålet om hvilke forældre der bruger cykelhjelm var sjovt, fordi det vi alle sammen godt, at de fleste af os er ret dårlige til".
Det gode ved aktiviteten er for Lone Anesen, at forældrene
kommer op og bevæge sig og får grint efter en lang arbejdsdag. Og så giver den mening af samme grund, som det giver mening for eleverne:
Annonce:
”Alle får sagt noget, og på den måde er det en respektfuld
og ligeværdig måde at få forældrene til at interagere på. Ligesom eleverne lærer
noget af at dele og reflektere, så gør forældrene det også”.
Aktiviteten har den fordel, at det er en sjov måde at
give forældrene information, de ellers ville få gennem stillesiddende 'undervisning'.
”For eksempel var det de færreste, der var klar over, hvor
mange madpakker børnene ikke spiser, fordi de ikke kan lide noget af indholdet.
Og det var rigtig fint at få fokus på, at det giver mening at snakke lidt
derhjemme om madpakken”, siger Lone Anesen.
Selvom langt de fleste kommentarer til Facebookopslaget er
af positiv karakter, er der også få skeptiske. Nogle mener, at det udstiller de
forældre og børn, der har færre ressourcer.
Lone Anesen oplevede kun munterhed til sit eget forældremøde og har kun fået positive tilbagemeldinger på mail,
men hun kan godt følge pointen.
”Derfor giver det også god mening lige at indlede
aktiviteten med, at det her er for sjov, og at det ikke er, fordi vi forventer,
at børnene kan dit og dat selv. Det skal være en sjov samtalestarter, hvor man
kan mødes om alle de dagligdagsting, der er i at være forælder til et barn i
skolen”.
”Jeg opfatter det ikke selv som et angreb, og det oplevede
jeg heller ikke forældrene gjorde. Men hvis man vil krænkes, så kan man jo godt
blive det”.
Forælder Mette Søborg synes heller ikke, legen var et angreb.
"Jo, med mindre man befinder sig i et meget konkurrencepræget miljø, hvor man konkurrerer om, hvis børn der først kan klokken, snøre sko, smøre madpakke osv. Hvis det er tilfældet, så er der nok noget andet end denne her leg, man skal forsøge sig med", siger hun.
Matematiklæreren anbefaler aktiviteten til alle, men måske
især nyere lærere, der føler sig usikre ved at være ”vært” på et forældremøde.
”For os garvede er forældremøderne blot et punkt på året som så mange andre. Men nogle af de nye og unge kan godt blive lidt nervøse, og
der er denne her aktivitet god, fordi den rusker op i stemningen og
tager noget af presset fra læreren”.
”Og så kan man skifte teksten ud, så det giver mening for
lige præcis de forældre, man har med at gøre”.